Kan ik me iets bij voorstellen. Ik vind Streets of Rage 4 ook beter als beat'em up merk ik nu. Dragon's Crown's kunstzinnige graphics staan soms in de weg van de actie. Vooral wanneer het druk wordt op het scherm. Veel modellen, veel effecten, hoge damage numbers die in het rond vliegen etc. Dan is het heel gemakkelijk om het overzicht te verliezen en dat heb ik bijvoorbeeld niet bij SoR4. Bij DC gaan de karakters voor mijn gevoel teveel op in de achtergrond. Het levelen en het verzamelen van equipment is voor mij ook een puntje, althans ik vind het niet per sé veel toevoegen. Ja, jouw level 28 elf heeft betere inherente statistieken dan een level 27 elf. En ook haar magische level 28 boog met allerlei modifiers is beter dan een common level 27 boog, maar het voelt voor mij tegenstrijdig aan. Tegenstanders worden ook beter (krijgen meer HP's en doen meer damage o.a.), maar ook in DC gaat het uiteindelijk om jouw reflexen. Hoe snel je reageert met jouw karakter op vijandige situaties. En daar voegt een laagje statistieken voor mij weinig toe; ik vind dat het mijn groei als speler zelfs gedeeltelijk in de weg zit. Ik vergelijk dit met mijn SOR4 ervaring. Daar wordt jouw karakter ook beter, maar niet omdat bijvoorbeeld Axel betere bokshandschoenen vindt ofzo. Nee, jij als speler weet hem gewoon beter te gebruiken en je herkent de situaties waarin hij zich begeeft beter. Daar zijn geen extra "rpg" invloeden voor nodig. Dat voelt als een omweg, vertroebelend voor wat in de kern noodzakelijk is om te leren in zo'n game. Reflexen en kennis van jouw karakter en de levels. Het game over gaan hoort bij de leercurve.
Enfin, DC lijkt voor een ander soort game te gaan. Deze titel heeft meer weg van een RPG (zeer lite) maar wel met de vechtmechanics van een beat'em up. Het is bijna een soort cross over game en ik kan mij voorstellen waarom juist deze combinatie sommige gamers erg aanspreekt. Ik heb er zelf ook geen moeite mee, maar ik begrijp nu beter waarom ik 1) de actie in DC met meer afstand bekijk en ervaar 2) SOR4 de superieure beat'em up vind. En dat ondanks dat de fantasy setting in KC mij aanspreekt. Goede game verder met een prachtige presentatie, maar niet mijn favoriet onder de Vanillaware releases. Die plek is besteed aan o.a. Odinsphere en de PS4 remake Leifthrasir.
Laatst bewerkt: 10 feb 2021