Qua gevechten is ME2 inderdaad pittiger dan deel 1. Bij deel kon je op insanity nog als Rambo in het midden van een ruimte staan en gewoon knallen. Nu moet je op normal al regelmatig weg duiken omdat je shields op zijn en het scherm rood begint te worden. Maar dat maakt gevechten ook vaak onnodig lang.
Deel 2 gaf me echt het gevoel alsof het maar even een tussen verhaaltje is om van deel 1 naar deel 3 te overbruggen. Eerste deel met de Reaper threat, Saren, lading dingen leren over het universum en alle rassen en weet ik wat. Deel 2 was maar gewoontjes. Dacht dat de game echt op gang zou komen zodra je door de Omega Relay naar de Collector Base gaat. Maar dan krijg je zo'n vaag eind opeens. Vroeg me op het eind echt af waar ik mee bezig ben geweest...had bijna Fable 2 gehalte
Maar moet er dan wel eerlijk bij zeggen dat Saren eind deel 1 ook niet bepaald een lastige eindbaas was. Toch had ik wel even een apart gevoel bij die eindbaas ME2. Maar dat was meer omdat ik door al me munitie heen was en alleen nog me sniper rifle kon gebruiken. Laatste kogel precies tussen de 2 linkerogen en End of the game.
Hopelijk wordt deel 3 weer net zo goed als deel 1 qua verhaal en immersie en sfeer. Anders is het wel een erg triest verloop van de serie na een erg goed deel 1 naar een matig deel 2 met een rampzalig deel 3. Hoop dat ze van deel 3 dus weer gewoon een erg goede game maken.
Laatste keuze in de game was eigenlijk de enige waar ik even over moest nadenken wat te doen qua eventuele impact. Dat terwijl in deel 1 er wel meerdere lastige keuzes gemaakt moesten worden.
Wat ik beter vond in deel 2:
-is het hacken/bypassen vergeleken met deel 1.
-dat de gebieden op los staande planeten ieder een unieke look heeft
-ondanks dat de battles meer een shooter zijn vond ik het overall wel beter dan deel 1 ondanks dat af en toe de besturing weigerde te doen wat ik wilde en daardoor onnodig stierf. daar moet nog wat aan verbeterd worden
Wat ik slechter vond in deel 2:
-het verhaal. begin was veel belovend, dan kakt het in, dan lijkt het weer beetje op gang te komen en dan is opeens alweer voorbij zonder dat het echt weer op tempo was. Wel apart want de developers hadden gezegd dat side-quests e.d. niet al te ver zouden afwijken van het hoofd verhaal zodat de tempo er in zou blijven. Totaal het tegenovergestelde is waar. Soms was ik gewoon 6-7 uur aan 1 stuk aan het mijnen en niks met quests of wat dan ook aan het doen. Als dat tempo niet uit een game haalt weet ik het niet meer.
-minder diepgang npc interactie
-minder diepgang in side quests
-research is leuk idee, minen niet en was niks meer dan grinden. heb toch liever gewoon allerlei wapens en armors als ouderwetse loot tenzij ze een oplossing vinden om resources te verzamelen zonder allerlei tijd te verspillen met onnodig minen. valt nog flink wat aangewerkt te worden voor deel 3.
-customizen van skills en armor toonde gebrek aan diepgang
-Fuel is nutteloos. In deel 1 had je het ook niet en toen hoefde je ook geen tijd te verspillen om van star cluster naar cluster te vliegen maar was het gewoon klikken en gaan, doe je ding en ga weer verder. Huisdieren kopen voegt niks toe. Je loopt er toch gewoon langs en die beesten doen niks boeiends als je er op klikt.
-Game is veel te linear. Loop van A naar B en maak je niet druk om die zij-ingangen want die zijn toch allemaal afgesloten.
Kortom...nog meer dan genoeg werk voor deel 3. Ben erg benieuwd hoe het Reaper gebeuren afloopt. En dat is de enige reden waarom ik door blijf gaan.
Klik om te vergroten...