Wat een popie jopie onzin video. Er zitten op een aantal punten wel waarheden in, maar de man heeft bij vlagen totaal geen idee van wat hij zegt.
Ten eerste zijn mooie lineair groeinde kostentrend in Paint. De kosten van games groeien totaal niet lineair als je naar de data kijkt, maar het gaat meer richting een kwadratische groei. Daarnaast komt hij vervolgens tot de foute veronderstelling dat de hoeveelheid content van games ook lineair mee moet groeien met deze stijgende kosten. Hierbij haalt hij ook nog eens aan dat de prijs van games stijgende is, terwijl dit helemaal niet het geval is. Er is geen positieve correlatie tussen content en prijs. Er is geen correlatie of juist een negatieve correlatie. Een positieve correlatie verwachten is wel heel naïef.
Vervolgens geeft de persoon in kwestie een minuut voor het einde kort enkele voorbeelden van games die hier schuldig aan zijn en geen enkel voorbeeld van games die dit niet doen. Wat zijn volgens meneer dan de games die wel zijn utopische stijgende correlatie volgen? Hij haalt Red Dead Redemption 2 Online heel kort aan, terwijl de single player een enorme wereld bevat met tientallen uren content. Hij had beter een punt kunnen maken dat online gaming zoals we het nu zijn collapsing is, want gaming in het algemeen is dat totaal niet. Ik heb in 2018 enorm veel waar voor mijn geld gehad met games met vele of tientallen uren speelplezier zoals God Of War, Dragon Quest XI, Red Dead Redemption 2, Super Smash Bros Ultimate (De fighting game met de meeste content OOIT), Forza Horizon 4. Dan zijn er nog games die ik niet heb gespeeld waarvan ik weet dat deze ook een geweldige combinatie van kwaliteit en content bieden. Dit zijn games als Monster Hunter: World, Spider-Man, Far Cry 5, Pokemon Let's Go, Detroit, Hitman 2 en zelfs Assassin's Creed Odyssey. Als het aan mij ligt mogen publishers juist minder games per jaar releasen, waardoor meer mensen het kleinere scala aan titels aanschaffen en de stijgende kosten op deze manier beter gedrukt worden. Er worden nu veel goede games verdrukt onder het geweld van de grote jongens, terwijl deze in dat geval dan misschien juist wel financieel succesvol kunnen zijn.
Nog een laatste opmerking over de nostalgische bril die meneer in de video op heeft. Ja, er zijn een aantal gameplay formules die continu opnieuw worden gebruikt. Dit is echter niets nieuws. Meneer haalt echter de PS2 als voorbeeld van veel nieuwe concepten aan. Echter vergeet hij dat dit komt omdat in die generatie 3D pas echt goed toepasbaar was voor bepaalde gameplay ideeën. De PS1/N64 generatie was hier nog niet krachtig genoeg voor. Voorgaande generaties hadden technologisch allemaal een stap als deze, sommige wat groter dan de ander. Echter lopen we nu tegen een technologische muur aan waarbij we niet nog zo'n makkelijke grote stap kunnen maken. Dit zag je al bij de overgang van PS2 naar PS3 en Xbox 360 en ook in de huidige generatie.
Concluderend: Er zijn punten waar meneer gelijk heeft, en dan heb ik het vooral over de praktijken die gebruikt worden in de multiplayer wereld. Echter is zijn algemene verhaal onderhevig aan behoorlijk wat foute redeneringen, negatief sentiment en een behoorlijke roze nostalgische bril. Niet zo'n interessante video dus.
Bonusmateriaal:
Games zijn goedkoper dan ooit.
Groei in kosten is op zijn minst kwadratisch, wellicht zelfs exponentieel.
Klik om te vergroten...