Gast, ik BEN CEO in real life.
Maar goed, ik moet even bijkomen van het lachen hier, even serieus nu. Ik had tot nu toe nog niets geschreven over Sony. Mijn verhaal ging specifiek over het succes van Nintendo, een mogelijke en ongetwijfeld incomplete verklaring. De combinatie van goedkope hardware, waardoor games ook lagere requirements hebben en daarmee gepaard gaande lagere ontwikkelkosten. En ja: herkenbaarheid telt. Nintendo heeft sterke first party brands en levert over het algemeen goede kwaliteit op die titels. Dat levert op zijn beurt weer een loyaal publiek op. Slim, want veel geld verdienen betekent niet altijd nu veel geld verdienen maar ook een goed (en stabiel!) inkomen verspreidt over een lange periode. Dat kan natuurlijk ook met een abonnementje, maar zo'n dienst dwingt lang niet altijd loyaliteit af (abonnementje = gemak dus ook weer snel geannuleerd). Naakte zelfbewuste zelfgekozen loyaliteit? Dat levert pas geld op. Het is niet toevallig dat Nintendo op dit punt zijn strategie niet wijzigt. Die loyaliteit is een ware goudmijn.
Over Sony: ik vind persoonlijk dat zij het prima doen. Gewoon veel focus op de games. Ook de kleine games, maar toch vooral ook de blockbusters om gamers naar het platform te lokken. Het zal heus niet iedereen aanspreken, maar het zijn wel de titels waar veel (casual) gamers voor gaan. Zoals je zelf aan aangeeft levert het veel geld op. Je komt voor de blockbuster en blijft voor de rest. En ook die blockbusters zitten goed in elkaar, met goede quality control. Het lijkt eigenlijk heel erg op wat Nintendo doet, behalve dat Sony nog meer voor de grafische pracht en praal gaat. Wat ook kan door de sterke hardware. Sony moet vooral de diversiteit van het aanbod goed in de gaten houden om ook succesvol in de toekomst te blijven.
De gaming sector is voor Microsoft zeker interessant, maar dit bedrijf is en blijft toch vooral een tech gigant. Ik vind dat je dat goed kunt merken aan de boodschap die Microsoft de laatste twintig jaar m.b.t. de Xbox vaak heeft uitgezonden. Microsoft heeft... Halo? Is dit nog echt een system seller? Ik zie Halo Infinite trouwens niet eens meer op de eerste pagina hier staan. Op een Xbox Forum. En Gamepass, een informatiedrager. Dat is voor de meeste gamers niet veel spannender dan het praten over het weer van morgen. Wanneer iemand mij naar een stoere tv serie vraagt, ga ik ook niet over Netflix als streamingsdienst praten. Ik praat over de content op Netflix. Een groot verschil. En op diezelfde content (de games) scoren Nintendo en Sony ook prima, zonder dat het steeds centraal over de informatiedrager gaat. Dat vind ik het zwakke punt van Gamepass en de strategie van Microsoft. Het is heus een interessant concept en Microsoft zal er heus geld aan verdienen (alhoewel laatst las ik dat dat laatste ook tegenvalt), maar uiteindelijk boeit de informatiedrager de meeste gamers geen lor. Sony kan dit concept of een variant daarvan gemakkelijk zelf toepassen. Nintendo ook... wat zeg ik elk gaming platform. En dan komt het toch weer op de basis neer. Juist ja, wie heeft de leukste games? Agree or disagree, ik vind dat Microsoft te weinig unieke gaming content aan het platform verbindt. Daar staat of valt het hele zaakje uiteindelijk wel mee. Ik gun overigens Microsoft net zoveel succes als de andere partijen. Het is al eerder opgemerkt: concurrentie is goed. En ik heb goede herinneringen aan mijn Xbox 360. Maar van het huidige Xbox aanbod wordt ik niets meer dan lauw, al helpt het ook niet dat ik veel op de PC game.
Dus misschien heb ik het wel mis en is de Xbox content wel degelijk interessant wanneer je niet beschikt over een stevige desktop PC. Maar dan kijk ik nog steeds naar de Xbox en mijn vraag blijft hetzelfde: waarom zou ik specifiek voor deze console willen gaan? Noem mij een paar sterke titels, nu en in de toekomst, waar veel gamers warm voor lopen.
Laatst bewerkt: 6 feb 2024