Voor japanners is mobiel gamen heel belangrijk. Overal waar je kijkt in de metro etc. zie je mensen op een GBA(sp) spelen. En dat hebben ze thuis een ps2 of een gamecube staan, en in mindere mate een xbox.
Voor degoede orde. Als ik cijfers gebruik zijn deze van Media Create ( dit is éémn van de betere) en de cijfers zijn ook altijd zeer recent, de laatste cijfers zijn van de week eindigend op 7 september.
En nu weer wat goed nieuws voor al die xbox vrienden: - Here are the hardware sales in North America for the month of August: GameBoy Advance - 369,000 (-24% over July sales) PlayStation 2 - 291,000 (-6%) Xbox - 146,000 (+6%) GameCube - 100,000 (-21%) - Here are the Top 20 Best Selling Videogames in North America for the month of August 2003. Madden NFL 2004 (EA, PS2) Madden NFL 2004 (EA, XB) Soul Calibur II (Namco, GC) Soul Calibur II (Namco, XB) NCAA Football 2004 (EA, PS2) Soul Calibur II (Namco, PS2) Silent Hill 3 (Konami, PS2) Star Wars: Knight of the Old Republic (LucasArts, XB) Ghost Recon: Island Thunder (Ubi Soft, XB) Mario Golf: Toadstool Tour (Nintendo, GC) Madden NFL 2004 (EA, GC) F-Zero GX (Nintendo, GC) Grand Theft Auto: Vice City (Take Two, PS2) Chaos Legions (Capcom, PS2) Halo (Microsoft, XB) Pokemon Ruby (Nintendo, GBA) Midnight Club II (Take Two, PS2) Splashdown: Rides Gone Wild (THQ, PS2) NBA Street Vol. 2 (EA, PS2) Pokemon Sapphire (Nintendo, GBA) En wat slecht nieuws: - Microsoft mentioned that Perfect Dark Zero from Rareware will not be released until 2006. O T H E R
Nou das al wat bter nieuws. Maar de ps2 staat nog steed op nr. 1. Ik persoonlijk vindt dat ze dat echt niet verdienen. Het goed om te horen dat onze doos bter verkoopt als de cube. En niet zon klein beetje ook. Maar ik wat perfect dark zero betreft... Die wordt denk ik een xbox next launch titel.
En de wekelijkse japanse hardwarecijfers voor de week eindigend op 14 september. Een hele rustige week voor de hardwareverkopen. GameBoy Advance SP - 32,600 (1.64 million) PlayStation 2 - 29,900 (2.01 million) GameCube - 13,600 (516,700) GameBoy Advance - 7,400 (1.04 million) PSone - 650 (55,400) Xbox - 573 (73,600) WonderSwan Crystal - 220 (30,000)
En hier de cijfers voor de week eindigend op 21 september.Wat een cijfers, je gaat er bijna van huilen;( GameBoy Advance SP - 31,200 (1.67 million) PlayStation 2 - 28,100 (2.04 million) GameCube - 12,200 (529,700) GameBoy Advance - 7,600 (1.05 million) PSone - 680 (56,100) WonderSwan Crystal - 380 (30,400) Xbox - 310 (73,900)
en hier weer wat cijfertjes voor de week eindigend op 28 september 2003: 1. Shin Sangoku Musou 3 Moushouden (Koei/PS2) - 287,270 (Nieuw) 2. Grand Theft Auto III (Capcom/PS2) - 124,257 (Nieuw) 3. Prince of Tennis Sweat & Tears 2 (Konami/PS2) - 26,536 (Nieuw) 4. Sunrise World (Bandai/PS2) - 25,781 (Nieuw) 5. Onbekend Spel (Kids Station/GBA) - 24,669 (Nieuw) 6. Mobile Suit Gundam: Megurial Sora (Bandai/PS2) - 24,064 (519,474) 7. Legend of Stafi 2 (Nintendo/GBA) - 21,855 (158,309) 8. Tengai Makyou II Manji Maru (Hudson/GC) - 20,885 (Nieuw) 9. Drag-on Dragoon (Square-Enix/PS2) - 20,855 (193,895) 10. Mario Golf: Family Tour (Nintendo/GC) - 14,133 (133,547) 11. World Soccer Winning Eleven 7 (Konami/PS2) - 13,518 (1,057,127) 12. Naruto (Tomy/GBA) - 10,390 (54,700) 13. Best Play Professional Baseball (Enterbrain/PS2) - 9,744 (Nieuw) 14. Shinyaku Seiken Densetsu (Square-Enix/GBA) - 9,529 (245,595) 15. Tales of Symphonia (Namco/GC) - 9,388 (268,384) En de hardwarecijfers: GameBoy Advance SP - 29,600 (1.70 million) PlayStation 2 - 29,100 (2.07 million) GameCube - 10,200 (539,200) GameBoy Advance - 6,900 (1.06 million) Xbox - 650 (74,600) PSone - 640 (56,800) WonderSwan Crystal - 290 (30,700) www.verloskunde.com
week eindigen op 5 oktober: PlayStation 2 - 27,500 (2.09 million) GameBoy Advance SP - 25,800 (1.73 million) GameCube - 7,200 (546,400) GameBoy Advance - 6,000 (1.06 million) Xbox - 640 (75,200) PSone - 530 (57,300) WonderSwan Crystal - 340 (31,000) www.verloskunde.com
week eindigen 12 oktober: De xbox aantalleen zijn stijgende PlayStation 2 - 24,700 (2.12 million) GameBoy Advance SP - 23,300 (1.75 million) GameCube - 7,200 (553,700) GameBoy Advance - 6,300 (1.07 million) Xbox - 980 (76,200) PSone - 640 (58,000) WonderSwan Crystal - 280 (31,300)
Ik heb al eens eerder een reactie gegeven op een dergelijk onderwerp, maar het kan geen kwaad als ik nog eens een poging waag om aan te tonen dat het succes van de Xbox in Japan verre van doorslaggevend is voor het algehele succes. Vanaf het allereerste begin dat de Xbox op de markt verscheen wordt er al geklaagd over de verkoop van de Xbox in Japan. Alhoewel ik niet ga ontkennen dat de verkoop daar verre van rooskleurig is, moet de invloed ook niet overschat worden. Blijkbaar bestaat er bij sommige het idee dat Japan het belangrijkste game land is qua verkoop. Dit is iets wat ik zeer sterk betwijfel. Het unieke aan Japan is dat het een erg tech gedreven land is waar elektronica bijna een deel uitmaakt van de cultuur. Dit heeft ook zo zijn uitwerking op de verkoop van consoles daar. De mate van acceptatie, en daar vanuit voort komend penetratie, van de console markt is groter dan op veel andere plekken op aarde. Daartegen over staat dat in Japan de markt redelijk verzadigd is waardoor er weinig kansen zijn om het volume te vergroten. Op langere termijn is het dus veel interessanter om als bedrijf (Microsoft) meer te richten op de markten die qua potentie velen malen groter zijn en waar nog een enorme groei is te bewerkstellen. Japan wordt nog altijd gezien als hét belangrijkste land op games gebied, maar is dat wel terecht? Zoals ik hier boven heb aangegeven speelt de game cultuur daar een belangrijke rol in en het een andere belangrijke rede is dat er veel ontwikkelaars en uitgevers in Japan zijn gevestigd. De ondersteuning van de Xbox door deze ontwikkelaars heeft geen relatie met het succes van de console aldaar, dit is nogal eens een misverstand. Het klopt dat er veel Japanse ontwikkelaars zijn die er voor kiezen niet voor de Xbox te ontwikkelen vanwege de slechte verkoop in het thuis land, maar dan moet er ook gekeken worden om wat voor ontwikkelaars het dan gaat en wat voor spellen zij ontwikkelen. De ontwikkelaars waar we het hier over hebben maken spellen specefiek zijn gericht op de thuismarkt, zoals rare puzzelspellen en nog vreemdere dating games. Zelfs al zouden ze die voor de Xbox ontwikkelen, dan nog zouden deze spellen nooit buiten Japan worden uitgebracht aangezien ze niet zouden verkopen. Geen gemis dus. De Japanse ontwikkelaars die wel spellen maken die buiten Japan ook verkocht worden ontwikkelen wel voor de Xbox, aangezien hun grootste markt Amerika is en daar doet de Xbox het uitstekend. Neem als voorbeeld SEGA… zij halen zogoed als al hun omzet uit Amerika en Europa en niet uit Japan. Om het geheel een beetje in perspectief te plaatsen heb ik hieronder de inwoners aantallen neer gezet van een aantal landen. Ik weet dat dit niets zegt over de penetratie van ieder land en daarmee het aantal verkochte consoles per land, maar het zegt wel wat over de kansen en de potentie van ieder land: China 1.280,7 USA 287,4 Japan 127,4 Duitsland 82,4 UK 60,2 Frankrijk 59,5 Italië 58,1 Spanje 41,3 Canada 31,3 Australië 19,7 Nederland 16,1 Europa totaal 728 x 1 miljoen Bron Zoals jullie kunnen zien stelt Japan op wereld niveau weinig voor, of laat ik het anders zeggen, de omvang van de potentiële markt is kleiner dan de andere markten. Dus stop met het klagen over de slechte verkopen in Japan en wees blij met de goede verkoop in Amerika en Japan, dit is namelijk veel belangrijker.
Dankje voor je compliment Ik ben erg blij dat er iemand is die inhoudelijk reageert op mijn betoog met een onderbouwde mening. Ik denk dat we het in grote lijnen met elkaar eens zijn. Ik geloof ook dat als de Xbox een succes in Japan zal willen worden ze meer typische Japanse games moeten krijgen, maar dit geld enkel voor de Japanse markt en heeft geen invloed op de wereldwijde verkoop. De kern van mijn betoog is ook dat ik niet geloof dat Japan zo enorm belangrijk is, of laat ik het anders zeggen, Japan is minder belangrijk dan sommige mensen het doen voorkomen. Als nieuwkomer op de consolemarkt is Microsoft er juist bij gebaat om nieuwe markten te ontginnen waar ze op lange termijn meer bij gebaat zijn dan al hun geld en energie te stoppen in een relatief kleine markt dat al overspoeld wordt met consoles en de daarbij behorende specifieke games die niet zijn te verkopen buiten Japan. Een trend die ik ook waarneem is dat één van de unieke eigenschappen van de Japanse ontwikkelaars, het maken van innoverende games, steeds meer afneemt. Het ziet er naar uit dat de huidige vernieuwende (en potentiële big sellers) steeds vaker uit Europa komen, iets waar Japanse bedrijven jarenlang een patent op leken te hebben. Ik weet dat de fysieke locatie van een ontwikkelaar niet echt terzake doet, maar het lijkt te komen door het personeel dat in Europa voorhanden is en thuis markt dat er behoefte aan heeft. Ik verwacht dat het zwaarte punt bij de volgende generatie consoles definitief zal gaan omslaan. Amerika zal het continent worden waar de massa spellen vandaan zullen komen (grote franchise en games voor cusual gamers) en waar het meeste geld zal worden verdiend. Europa zal zich steeds meer gaan ontwikkelen als een continent waar de meest innovatieve spellen vandaan zullen komen en Japan zal zich vooral steeds meer gaan richten op traditionele spel typen zoals RPG’s en Beat-um-ups. Twee generaties daarna zullen China en India het middelpunt gaan vormen, simpelweg vanwege het gigantische aantal mensen dat daar wonen. Just my two cents
Nou ja, dat is wel even lekker kort door de bocht... Rusland zou in het rijtje thuishoren met 145 mln inwoners, maar ik zie het niet staan. Brazilie, 182mln inwoners... Verdwenen... India met ruim 1 MILJARD mensen.... Telt niet mee als je het vergelijkt met Tietjerksteradeel... Oh ja, Rusland is toch dat land wat geldt als het grootste land van de wereld... Tsja, dat is natuurlijk makkelijk of het hoofd gezien... Duh! Volgens jouw redenering zou een land belangrijk zijn als je kijkt naar de inwonersaantallen... Hmm. Ik dacht het niet. Microsoft bakt namelijk geen patat friet. Microsoft blikt ook geen doppertjes in. En de Xbox valt dus duidelijk niet onder de categorie '1e levensbehoeften', maar onder de categorie 'luxe goederen'. Dan telt dus niet de hoeveelheid inwoners, maar de hoeveelheid voor luxe uitgaven beschikbaar geld. Laten we het eens kijken naar het nationaal produkt per persoon in enkele grote landen (In US Dollar) want dat geeft een goede indruk van de hoeveelheid beschikbaar inkomen per persoon... USA 37600 Canada 29400 Japan 28000 Nederland 26900 Duitsland 26600 UK 25300 Rusland 9300 China 4400 India 2540 Nederland is er voor de aardigheid even tussen gezet, maar ons kleine kikkerlandje telt natuurlijk nauwelijks mee in de wereld van XBox sales... En wat valt ons nou op? Juist ja... In die landen waar de mensen geen geld hebben bestaat de Xbox niet eens! En wat valt ons nog meer op? Juist ja... In dat 'kleine' Aziatische landje (kwa bevolking bij de 10 grootste landen van de wereld) met 127 miljoen inwoners zitten de op twee na rijkste mensen van de wereld! Is Japan belangrijk voor de wereldeconomie in het algemeen en voor de Xbox verkopen in het bijzonder? Nou en of! Bron: CIA World Factbook PS: Als een kwinkslag... In Luxemburg is het nationaal produkt per persoon maar liefst 44000 dollar, maar met 450.000 inwoners is het niet echt errug belangrijk in de wereld...
Ben het niet geheel met deze redenatie eens. Daarom deze quotes maar geplaatst. Het klopt dat in landen met grote aantallen inwoners met een klein BNP niet grote hoeveelheden Xboxen zijn verkocht, maar ook in Japan niet. Dus momenteel is Japan ongeveer net zo belangrijk als China of India, gewoon niet. En inderdaad een console is geen patat friet, maar als ik dit mag doortrekken. Zoals patat friet staat tov haute cuisine, zo staat een console wel tov een state-of-the-art PC. Het is veel meer toegankelijk. Voor een Xbox 2 zullen grote Aziatische landen denk ik wel degelijk een interessant gebied worden. Neem alleen al het aantal verkochte tv's in bijvoorbeeld China. Een aantal jaren terug (en dan is een decenium echt afdoende) was het een luxe produkt, welke lang niet voor iedereen te kopen was en waar lange wachtlijsten voor bestonden, maar is nu toegankelijk voor de gewone burgerman en worden er daadwerkelijk honderden milhjoenen verkocht. Een kleine stap is dan een console daarop aansluiten. Iig kleiner dan een hele PC kopen. Denk wat dat aangaat ook dat de mobiele telefonie markt in dat soort landen en goede leidraad is. Zeer explosief gestegen, inmiddels worden er in China meer verkocht dan hedentendage in Europa. Dit zal ook voor consoles en andere laagdrempelige electronica gaan gelden. En in dat perspectief, dat je de groeimarkten in het Oosten moet zoeken, is Japan denk ik een wel strategisch een zeer belangrijk land als opstap om de rest van het Oosten te veroveren. Maar zoals de kaarten nu geschud zijn is qua kwantiteit Japan te verwaarlozen.
Ik heb niet voor niets een keuze gemaakt bij het plaatsen van de landen in mijn voorbeeld. Ten eerste is het ondoenlijk om alle landen van de wereld te plaatsen en ten tweede zou dat niet relevant zijn. De landen die ik als voorbeeld heb gegeven hebben allen nagenoeg dezelfde levensstandaard (zoals jezelf al aangeeft) en zouden dus in potentie even veel kunnen uitgeven aan luxe producten (met uitzondering van China, maar dat was puur ter illustratie). Dus zo kort door de bocht is het ook weer niet. Wat ik probeer aan te geven met mijn voorbeeld is dat qua potentiële afzet markt Japan niet het belangrijkste land is. Uiteraard is dit alles hypothetisch, maar het geeft wel een beeld van de potentiële marktgrote. Even een theoretisch voorbeeld: Stel dat de markt penetratie van consoles in Japan 100% is, dan betekent het dat ieder persoon een console heeft, wat neer komt op 127 miljoen consoles. Nogmaals, dit is puur theoretisch aangezien het nooit zal gebeuren dat ieder persoon een console zal bezitten en zeker niet 127 miljoen want daar zitten ook baby's en ouderen bij en wonen er meerdere mensen in een gezin. Vandaar dat ik het ook steeds heb over de potentiële afzet markt. Als je kijkt naar de vergelijkbare markten buiten Japan dan zul je zien dat deze vele malen grotere zijn qua afzet markt, maar waar de penetratie nog niet zo hoog is als in Japan. Wat dit wil zeggen is dat er nog enorm veel te winnen is in deze landen. Je hebt gelijk dat het inkomens niveau belangrijker is dan de bevolkingsomvang, maar als je mijn lijstje met die van jou combineert dan is de conclusie volgens mij hetzelfde, namelijk dat Europa en Amerika belangrijker zijn voor een console dan Japan. Al is de penetratiegraat in Japan hoger dan in Europa en Amerika. Het punt dat ik probeerde te maken is dat sommige mensen de Xbox als een flop zien doordat hij niet goed in Japan verkoopt en dat is onzin. Ik heb liever dat mijn product goed verkoopt in Amerika en Europa dan in Japan. Begrijp me niet verkeert, het mooiste zou natuurlijk zijn als hij overal goed zou verkopen.