Ik wil jullie nu alvast WAARSCHUWEN voor de naar mijn mening MINPUNTEN in de game.
Ik bespreek er hier 3, met uitleg, om jullie alvast voor te bereiden op de game-ervaring, om teleurstelling te beperken. Don't get me wrong, ik kijk al maanden uit naar deze game. Ik heb flink gesurft, en hier een kleine overview.
1) Er is een ITEM-LIMIT in je pinata-tuin. Uitleg.
Ja, helaas, dat lees je goed, het bestaat nog! Dit komt rond je 20ste level als koude regen op je neer, wanneer blijkt dat je NIET de vrijheid hebt alles in te richten naar eigen smaak. Reken er op dat je ongeveer slechts 20 verschillende pinata soorten in je tuin zult hebben rondlopen, van elk soort minstens 2 voor voortplanting. Ook zul je de tuin niet zo vol kunnen inrichten als je waarschijnlijk zou willen.
Op den duur komt de message binnen dat je aan je item-limit zit. Wham! Dan ontstaat de idiote gameplay-kronkel, dat je 1 stukje hek of 1 bloempje moet verkopen om een niew huis te kunnen bouwen voor een pinata, omdat allen als 1 item worden gezien. Het moment waarop je zeer economisch met ruimte en item-hoeveelheid om zult moeten gaan, het moment waarop het spel waarschijnlijk veel van zijn spontaniteit verliest. Ik vind het echt betreurenswaardig, dit was dezelfde reden waarom The Sims voor de PS2 een complete afknapper werd. Echt, dat IS een hele idiote, onnatuurlijke gameplay-kronkel. Helaas word je dus geleefd.
Om dit enigzins op te lossen, heeft Rare besloten je 8 TUINEN te geven, waarin je items en pinata's van de een naar de andere tuin kunt overbrengen. Maar zeg alvast maar dag tegen het droombeeld alle bijna 70 soorten pinata's in 1 tuin rond te zien huppelen, of alles werkelijk in kunt richten zoals jij wilt.
Op het moment dat het item-limiet is bereikt, zul je ineens je over-enthousiast mooi knus ingerichte tuintje moeten gaan afbreken, om item-ruimte te creeren. Hmmpff. Tenzij je met een kaal landschap wilt leven, omdat al je item-ruimte zich bevind in het kleinere stuk land waarmee je begon. Zulke verhalen heb ik al meerdere malen gelezen, van gamers uit amerika.
2) Je zult je liever niet moeten binden aan je Pinata's, zoals je eigenlijk zou willen. Uitleg.
Ja, dat zou je wel doen in eerste instantie, je kunt je favoriete pinata's namem geven, en volproppen met accesoires om hen persoonlijker te maken. Je zou ze van het begin tot je laatste gameplay-uurtje in je tuintje rond willen zien lopen.
MAAR, op den duur komen veel pinata's onvermijdelijk met elkaar in gevecht, waardoor je waarschijnlijk besluit er een aantal te verkopen. Als dat niet het geval is, kom je er achter dat het verkopen van Pinata's een van de grootse inkomstenbronnen is.
Als je op het begin je wurm-pinata nog een liefkoosnaampje als 'whimpy' gaf, en hem een leuk petje opzette, zul je op den duur besluiten ze alleen nog maar een cijfer als naam te geven.
Je tuin is voor een groot deel min of meer een foktuin om aan inkomsten te komen. Het geeft ineens een hele andere emotionele draai aan de game, en het zal je zwaar vallen je eerste pinata die je al zolang hebt rond zien huppelen te verkopen. Dit is een beetje ontactvol gedaan naar mijn mening.
3 ) Je zult er rekening mee moeten houden, dat je regelmatig je tuin op de schop moet gooien wegens de beperkte werkruimte in je tuin. Uitleg.
Ik zag het persoonlijk voor me dat ik aan elk takje en plasje water in de tuin, aandacht zou besteden om een fantastisch eindbeeld te creeren qua layout. Maar helaas, om sommige pinata aan te trekken, zul je bijvoorbeeld erg veel water moeten creeren, maar zodra je weer een nieuwe pinata binnen wilt hebben, die zijn eigen habitat vraagt, kom je op den duur met ruimtegebrek, en zul je moeten besluiten je tuin opnieuw om te gooien.
Je kunt natuurlijk besluiten meerdere tuinen te houden, en elke tuin een eigen karakter te geven door er andere pinata's in aan te trekken. Echter is dit een slap aftreksel van het droombeeld dat mij door Rare was gegeven, het zal met meerdere tuinen veel gefragmenteerder aanvoelen, Veel minder als 1 groot geheel.
Ik hoop je hier min of meer voorbereid mee te hebben op de pinata-ervaring. Ik waarshuw jullie omdat Rare een andere beeldvorming van de game heeft opgebouwd, en je dus waarschijnlijk deze elementen niet zou verwachten. Ze zullen ook wel niet al te trots erop zijn geweest, gezien ze zelf nooit zijn begonnen over bijvoorbeeld het item-limit.
Ik hoop ook weer niet al je dromen kapot geslagen te hebben. De voornaamste minpunten van de game zullen zich slechts openbaren aan de aankomende fans (waaronder ikzelf) die de game veel meer uren zullen spelen. Toch jammer voor de replay-value. Viva Pinata zal evengoed een ontzettende charme uitstralen, en verslaving brengen, al zal het op een andere manier zijn, in een andere stroom, in een ander ritme.
Groeten,
Martin
Laatst bewerkt: 18 nov 2006