1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alles voor de beginnende webdesigner

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door dutch_badass, 28 apr 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Midas-vb

    Midas-vb Active Member

    Berichten:
    262
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry voor de dubbelpost, maar anders valt het niet op :).

    Ik wil nu eigenlijk ook een Gastenboek op mn website, maar dan niet van zo'n gratis gastenboek troep wat je niet kan aanpassen enz. Maar gewoon zelf eentje scripten in mn website.

    Mijn vraag is daarom ook of dat een beetje makkelijk mogelijk is? Mijn html kennis is beperkt en mn php enz kennis is vrijwel 0. :) Dus iets in de vorm van een script of tutorial zou wel handig wezen :) bedankt.
     
  2. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Voor een gastenboek is kennis van php toch wel minimaal vereist... het kan ook wel op andere manieren maar ik zou php aanraden. Om php te leren moet je er toch echt wel even voor gaan zitten. Een gastenboek is wel een goede oefening om mee te beginnen, omdat het niet al te ingewikkeld is.

    Ik heb zelf altijd veel gehad (en nog steeds) aan www.phpfreakz.nl. Een goed forum en aardige tutorials. Daar staat ongetwijfeld wat tussen.

    Let wel dat php ondersteund moet worden door je server. Als je ook met MySQL wilt gaan werken (databases, wel extreem handig bij een gastenboek), moet dat ook ondersteund worden en moet je daarvoor nog wel een database aanmaken.

    Ik geloof zelfs dat er een apart php-topic is op dit forum, daar zou je ook om hulp kunnen vragen.
     
  3. Midas-vb

    Midas-vb Active Member

    Berichten:
    262
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah oke, bedankt voor de link. Mijn overige kennis heb ik ook allemaal van sites dus dat moet wel gaan lukken. En volgens mij ondersteund mijn server wel php en mysql. Ik heb er ook een phpBB forum op gehad en dat werkte zonder problemen.

    Ik ga iig eens even wat aan piemelen :)
     
  4. sickness

    sickness i kill like a plague

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb vroeger altijd met kladblok een site gebouwd, maar ben nu alle codes wel weer vergeten. ik ben sinds kort met dreamweaver begonnen en ik moet zeggen.. heerlijk. ik maak de site in photoshop, deel deze op en zet hem in dreamweaver. ik vind het echt gemakkelijk en heerlijk. ik zal vanavond even mijn inlay laten zien
     
  5. DesertFox

    DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.560
    Leuk Bevonden:
    8
    Ik maak binnenkort mijn weblogje denk ik met WYSIWYG Web Builder :+ lekker makkelijk als het goed is :D
     
  6. The Bolster

    The Bolster --

    Berichten:
    853
    Leuk Bevonden:
    0
    Even offtopic vraagje: is er ook een thread over programmeren; Visual Basic op XBW?
     
  7. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
  8. sickness

    sickness i kill like a plague

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    ff een vraagje he, ik heb dus een site gebouwd (ben ermee bezig) in dreamweaver, dat gaat dus met alles opdelen in stukken enz. nou als ik hem opsla als html en open in firefox staat alles mooi zoals het hoord maar als ik hem in internet explorer open dan zijn er wat dingen verschoven! hoe kan dit
     
  9. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    de uitdaging voor menig websitebouwert :+
    Verschillende browsers interpreteren broncode's op verschillende manieren. De een rekent bepaalde delen van het beeldscherm niet mee en de ander weer wel. Meestal is daar wel omheen te werken, zodat je site er in iedere browser goed uitziet. :)
     
  10. sickness

    sickness i kill like a plague

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    oke maar hoe :9

    kijk

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2006
  11. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Das het nadeel van Dreamweaver... hoe mooi het in je preview ook lijkt, het is geen garantie voor multi-browser ondersteuning. Wil je dat echt oplossen, dan moet je toch echt in de code duiken.
    Ik kan je sowieso aanraden als je echt meer met webdesign wil doen om zelf html en css te leren en het zelf te tikken met een goede teksteditor, zoals UltraEdit.

    De fout hierin zit hem waarschijnlijk in je stylesheet, bijvoorbeeld in je margins en paddings. Die worden in IE anders geïnterpreteerd dan in Firefox. Je zou daar in je code eens naar kunnen kijken. Het blijft experimenteren, want vooral IE doet wel eens vreemde dingen met o.a. margin en padding.
     
  12. sickness

    sickness i kill like a plague

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    damn, kijk ik heb vroeger wel met de codes gewerkt maar daar weet ik echt niks meer van. ik dacht van het ziet er goed uit maar alles is verschoven in IE. maar ik zou nu dus echt niet weten hoe ik die fouten van de margin enz oplos in de code.
     
  13. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zal het straks even opzoeken voor je ;)
    Ik heb het vorige week ook gehad op school.
    Om dat op te lossen moet je volgens mij wat enters weghalen in een deel van de code zodat het allemaal achter elkaar staat.
    Maar dat weet ik dus niet meer zeker, ik zal het straks even opzoeken.

    Het is inderdaad wel een hoop geklooi om je site er goed uit te laten zien in elke browser. Dat lukt dus ook niet altijd, dan moet je genoegen nemen met het beste dat er uit kan halen.

    Eerst even mn opdracht met Photoshop afmaken.
     
  14. sickness

    sickness i kill like a plague

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    het zou echt super tof zijn als je dat even opzocht voor mij, ik kan me herrinneren dat <br> enter was dus ik zal eens kijken. ja als het in internet explorer goed is dan is dta het beste, de meeste mensen hebben dat
     
  15. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een stukje gevonden in t boek.
    Je site is opgebouwd in kolommen of niet?
    Nou iig:
    Het stukje gaat over "liquid columns", kolummen worden dan ingedeeld met procenten ipv met pixels.
    Als je 2 kolommen hebt, van beide 50% wordt die in Firefox wel goed weergegeven.
    Als je dan 1 kolom op 49.999% zet pakt die het wel goed.

    Verder heb ik nog een oefening gehad, dit is het CSS bestand:
    Code:
     body {
    	margin: 0px;
    	padding: 0px;
    }
    #newsColumn, #infoColumn {
    	float: left;
    }
    #newsColumn {
    
    	background-color: #cccccc;
    	width: 300px;
    }
    #infoColumn {
    	background: #999999;
    	width: 300px;
    }
    
    Gewoon de margin en padding op 0 zetten, maar dat had je zelf al geprobeerd neem ik aan.

    en de HTML
    HTML:
    <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
    <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
    <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
    <title>Untitled Document</title>
    <style type="text/css">
    <!--
    @import url("twocolumnlayout.css");
    -->
    </style>
    </head>
    
    <body>
    <div id="wrapper">
      <div id="newsColumn">
        <h1><em><strong>News</strong></em></h1>
        <p>Duis aute irure dolor velit esse cillum dolore in reprehenderit in voluptate. Ut labore et dolore magna aliqua. Qui officia deserunt sed do eiusmod tempor incididunt mollit anim id est laborum.</p>
        <p>Ut enim ad minim veniam, duis aute irure dolor excepteur sint occaecat. Velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Mollit anim id est laborum. Sunt in culpa sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.</p>
        <p>Lorem ipsum dolor sit amet. Ut aliquip ex ea commodo consequat. Ut enim ad minim veniam, velit esse cillum dolore excepteur sint occaecat. Sunt in culpa duis aute irure dolor sed do eiusmod tempor incididunt.</p>
        <p>Ut labore et dolore magna aliqua. Mollit anim id est laborum. Consectetur adipisicing elit, qui officia deserunt in reprehenderit in voluptate.</p>
        <p>Duis aute irure dolor ullamco laboris nisi lorem ipsum dolor sit amet. Eu fugiat nulla pariatur. Consectetur adipisicing elit.</p>
      </div>
      <div id="infoColumn">
        <h1>Information</h1>
        <p>Let me not to the marriage of true minds which alters when it alteration finds, love alters not with his brief hours and weeks. Oh, no, it is an ever fixed mark but bears it out even to the edge of doom. Admit impediments; love is not love within his bending sickle's compass come; that looks on tempests and is never shaken. Which alters when it alteration finds, love's not time's fool, though rosy lips and cheeks or bends with the remover to remove. I never writ, nor no man ever loved.</p>
        <p>But bears it out even to the edge of doom. Let me not to the marriage of true minds. Love's not time's fool, though rosy lips and cheeks that looks on tempests and is never shaken; let me not to the marriage of true minds. Whose worth's unknown, although his height be taken.</p>
        <p>Oh, no, it is an ever fixed mark within his bending sickle's compass come; love's not time's fool, though rosy lips and cheeks. Or bends with the remover to remove. That looks on tempests and is never shaken; which alters when it alteration finds, admit impediments; love is not love. Oh, no, it is an ever fixed mark but bears it out even to the edge of doom. Whose worth's unknown, although his height be taken.</p>
        <p>Or bends with the remover to remove. Love's not time's fool, though rosy lips and cheeks admit impediments; love is not love it is the star to every wand'ring bark. But bears it out even to the edge of doom. Whose worth's unknown, although his height be taken. That looks on tempests and is never shaken; love's not time's fool, though rosy lips and cheeks if this be error and upon me proved.</p>
        <p>Let me not to the marriage of true minds oh, no, it is an ever fixed mark but bears it out even to the edge of doom. Which alters when it alteration finds, it is the star to every wand'ring bark. Let me not to the marriage of true minds within his bending sickle's compass come; which alters when it alteration finds.</p>
      </div>
    </div>
    </body>
    </html>
    
    Maar jah... ik weet niet of dit is wat je bedoeld.
    Ik zal even kijken of ik de bestanden ergens kan uploaden...
    Dat is misschien makkelijker
     
  16. sickness

    sickness i kill like a plague

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    man jij bent mijn held, ik ga straks even kijken of dit helpt dat met die margins.

    -ik weet niet war ik die margins en paddins moet vinden, en dat met die procenten al helemaal neit

    -borders en spacing staan op 0

    -padding ook op 0 dat is het allemaal neit

    -hey ik heb iets gevonden

    - borders in bron stonden op 0 maar onder je designer page kun je ook ff modifyen en daar stond bij borders vaak niks dus ff overal 0 gezet
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2006
  17. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Gebruik je álleen een HTML bestand?
    Of heb je er ook een CSS bestand aan gekoppeld?
    Post anders je code even ;)
    (ik ben er btw ook nog niet heel erg ervaren mee, alleen een boek doorgewerkt hoor. Maar dan staan wel een aantal dingen in over problemen met verschillende browsers)
     
  18. sickness

    sickness i kill like a plague

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    wtf is een css bestand

    op een streepje na bijna gefixt


    code


     
  19. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah ok... je werkt dus helemaal met tabellen sorry :eek:
    Hm... tjah... dan weet ik het niet ;) Misschien dat iemand anders hier het dan wel weet, ik wil het morgen anders ook wel aan iemand op school vragen die dr wat meer van af weet dan ik.

    Ik zie het idd.. er is nu nog maar klein streepje.
    Hoe heb je dat gefixt? Vind ik wel interessant om te weten, misschien heb ik er zelf ook ooit wat aan ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2006
  20. sickness

    sickness i kill like a plague

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    zou cool zijn als je dat zou willen vragen,

    ja het zijn allemaal afbeeldingen uit photoshop, dat vond ik wel makkelijk haha. dat was het ook voordat dit probleem op kwam dagen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina