1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alles voor de beginnende webdesigner

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door dutch_badass, 28 apr 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Oke.

Waar moet ik beginnen? HTML? XHTML? PHP? JAVA? C?
    Wat zijn goede HTML Editors?
    Heeft iemand handleidingen/tutorials die ook nog een beetje up to date zijn? Want ik nam net een voorbeeldje van htmhandleidingen.nl en die zijn al niet w3c goedgekeurd (gevalideerd). Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen.

2. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat had ik zelf ook al bedacht, maar het punt daarmee is, is dat je zelf de hoogte moet aangeven en dat is precies wat ik niet wil. De hoogte moet variabel zijn omdat je je browser window aan kunt passen.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik dat niet als vereiste had gemeld in mijn vraag :)

Maar in ieder geval bedankt voor het opzoeken!

Oke ik weet niet wat je al weet, maar iedereen begint met HTML, want zonder HTML kan je geen site bouwen, zo simpel is het. Dat niet W3 gecertificeerd boeit niet, 90% van de functies werkt al 10 versies lang prima, alleen de wat uitzonderlijke functies veranderen over de jaren.

Dus HTML.

Begin bij:
    www.htmlgoodies.com
    Dit is een uitgebreide webdesign site, die vanaf 0 begint over websites. Op website moet je links in het menu kiezen voor 'getting started'.
    Daar leer je de basis principes van HTML. Als je alle HTML gehad hebt, kun je een stapje verder gaan naar CSS. Dat is een soort opmaak-formaat waardoor je veel taken in de HTML kunt verlichten. Maar dat zul je later wel merken als je HTML kan dromen.
    Uiteindelijk kan je je dan richten op PHP. Hiermee kun je de functionaliteit van je website verhogen.
    Neem er een kijkje, ik denk dat het wel aan je eisen voldoet.

Laatst bewerkt: 11 jan 2007
  3. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Dat is natuurlijk een onzinnige redenatie. Als je nu een nieuwe spelcomputer koopt, koop je een Xbox of een Wii en geen NES, ook al heeft de NES best leuke spelletjes. Het W3C heeft niet voor niks richtlijnen opgesteld, XHTML is niet voor niks de opvolger van HTML. Welkom in de wondere wereld van Web 2.0. Als je dan ergens mee moet beginnen, doe het dan goed! Oftewel: pak de basis op bij XHTML, dat is de strictere versie van HTML. Kies je voor XHTML Transitional in combinatie met CSS dan heb je niet de extreem strenge versie, maar leer je wel de basis hoe je goede en nette websites moet maken.
    Kijk eens op www.w3schools.com. Naast een hele goede referentiesite met overzichten van alle toegestane tags in XHTML en CSS, heeft deze site ook een heleboel praktische tutorials.

4. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Heb je een punt! :b:

Ik denk alleen dat gewoon HTML nog iets makkelijker is om in te stappen.

5. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Valt wel mee. Bij mijn opleiding heb ik in het eerste jaar een website moeten maken in XHTML Strict en CSS. Nu had ik zelf al ervaring met HTML, maar veel studiegenoten niet. Waarom zou je jezelf eerst een inferieure methode aanleren, om er daarna achter te komen dat het veel beter kan? Als je dan toch from scratch moet beginnen, kun je net zo goed met XHTML beginnen.

6. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ach HTML 4 zal nog wel jaren gebruikt worden, denk je niet?

7. mars15

mars15 Guest

8. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is dan ook precies het punt waar ik over struikel. Ik wel gelijk een goede website bouwen qua opbouw. Ik heb altijd een gevoel dat ik achter de feiten aanloop als ik "begin" met wat tutorials. Ik zal jouw links is even proberen Darkwing/Luuk. Heeft iemand ook nog een goede html editor? Ik heb net Stone's Webwriter 3 geïnstalleerd maar of daar niet iets beters voor is?

9. Midas-vb

Midas-vb Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik Evrsoft First Page 2006, maar ik zoek ook een nieuwe, ik krijg bij het opstarten en afsluiten een scherm dat de trial is afgelopen enz.. :|
    Ik ben ook wel benieuwd. :)

10. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Ik dacht dat DW UltraEdit gebruikte, en dat die geschikt was ivm. syntax highlighting. Zelf ben ik begonnen in notepad(kladblok dus), wat erg basaal is, maar wat wel zeer goed was om alles te leren. Frontpage is zinloos, die geeft htmldiarree.

11. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Mja, maar dat mag geen argument zijn om nu ook maar met een verouderd systeem te beginnen ;)

mr. E heeft gelijk, ik gebruik UltraEdit, vind ik zelf de fijnste editor voor html/php/watdanook. Het is gewoon een platte editor, maar met syntax highlighting wat erg prettig is, en daarnaast heeft het ook wat handigheidjes als lijsten met tags/symbolen (om bijvoorbeeld snel & in te voegen om een '&' teken te krijgen, of   voor een spatie, belangrijk in html!), en een color picker met hexadecimale insert mogelijkheid. Wow, dat klinkt moeilijk 8)

Als je een WYSIWYG (what you see is what you get) editor zoekt is Dreamweaver een aanrader. Genereert niet al te slordige code (al is zelf schrijven altijd netter), en heeft ook gewoon een goede code editor, die zelf suggesties geeft met mogelijke tags, wat voor beginners erg handig is.

12. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Ik begin liever gelijk met het echte werk. Ooit wel is een beetje gekeken in Dreamweaver maar ik vind het allemaal maar wat te omslachtig. Een color picker met hexadecimale insert mogelijkheid :9 . Gelukkig ben ik geen total-noob wat betreft computers. Hexadecimaal, Binair tallenstelsel etc zijn gelukkig niet nieuw voor me. Wat lul ik nu weer allemaal, ik ga maar is gauw beginnen met die w3c site ;).

13. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Yo mensen, ik heb de volgende situatie:

Ik ben te lui om zelf een uitgebreid fotoalbum te schrijven in php, daarom gebruik ik gewoon een gratis script/programma, dat heet Coppermine, het ziet er niet, maar dat boeit niet, want het draait achter de schermen. Ik gebruik Coppermine voor het ordenen, uploaden en aanpassen van foto's in albums.

Nou okee, dat Coppermine werkt prima verder. Alleen nu wil ik de informatie uit lezen uit de database (MySQL), de belangrijkste cellen zijn:
    photoid (pid)
    albumid (aid)

Stel ik heb 2 albums.
    Album 1
    Tekstnaam: "Album een"
    Album ID: "2"
    Aantal foto's: 20

Album 2
    Tekstnaam: "Album twee"
    Album ID: "5"
    Aantal foto's: 20

Hoe lees ik, de eerste 3 foto's uit elk album uit? (De MySQL Query)
    Ik loop vast met het feit dat de Album IDs niet opeenvolgend zijn.

Alvast bedankt!

14. Dokter Gonzo

Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

Leuk Bevonden:
    0
    Ik maak uit je verhaal op dat je 1 tabel hebt, las dat zo is zou je dit kunnen proberen. Het helpt als iets meer info geeft over de tabel, bijvoorbeeld door een screenshotje te maken of de query ervan te posten.
    SELECT Tekstnaam FROM _tabelnaam_ WHERE aid = 1 ORDER BY pid LIMIT 3

15. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De tabellen uit mijn database:

De enige tabel die (volgens mij) van belang is (cpg133_pictures):

Ik moet dus een WHILE lus maken die dan iets doet als:
    Pak ZOLANG er ALBUMS zijn uit elk album drie foto's.

Ik weet als je GROUP BY doet, dat je dan het eerste RECORD krijgt van waar je op sorteert. Maar ja, ik moet dus een GROUP BY functie hebben waarbij ik 3 records krijg.

16. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Okee, het vorige probleem is mij gelukt.

Met betrekking tot dezelfde tabel in het vorige bericht (cpg133_pictures), weet iemand hoe ik een
    "vorige foto <-- || --> volgende foto"
    systeem maak?

Foto's hebben wel een eigen 'album_id', dus de foto's uit een bepaald album lezen is niet zo'n probleem.
    Alleen dan een foto openen en kijken waar deze foto in de volgorde staat is een probleem omdat de 'foto_id'-en niet opeenvolgend zijn en de 'foto_filename' ook niet....

Hoe moet ik hier een volgorde in krijgen?

Update
    Ik heb zitten denken.

Ik kan alle foto's van een bepaald album selecteren.
    Ik kan d.m.v. de MySQL query COUNT het aantal foto's in een album zien.
    Als ik dan een array aanmaak met de lengte van de COUNT query en deze vervolgens volstop met de essentiele gegevens de geselecteerde records, dan ben ik er toch? Of niet? Dan kan ik de locatie (qua vorige/volgende nummering) bepalen, toch?

Laatst bewerkt: 22 jan 2007
  17. Dokter Gonzo

Leuk Bevonden:
    0
    je kan met behulp van SQL al de foto's in de goede volgorde zetten. Daarna kan je er idd een array van maken.

Ik zie dat je phpMyAdmin gebruikt; probeer deze SQL-query eens in te voeren:

SELECT * FROM `cpg133_pictures` ORDER BY `aid`, `pid` ASC

Dit betekent dus: haal alles op uit de tabel cpg133_pictures en sorteer alle records eerst op aid en dan op pid.

18. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja klopt, als ik de clousule "WHERE aid = #albumnummer" er nog bij voeg heb ik de foto's in volgorde voor dat specifieke album.

Alleen mijn probleem is dat die 'photo_id (pid)' niet opeenvolgend is, soms zitten er 2 nummers tussen.

Dus stel:
    foto03.jpg, heeft pid nummer 3, en is het eerste record met aid nummer 1.
    foto06.jpg, heeft pid nummer 5, en is het tweede record met aid nummer 1.
    foto05.jpg, heeft pid nummer 6, en is het derde record met aid nummer 1.

Bij foto nummer 1 (foto03.jpg) komen, dat is geen probleem, maar hoe kom ik dan bij foto nummer 2 (foto06.jpg), zonder het eerst in een array te zetten?

Ik kan niet zeggen, de volgende foto is pid+1 ofzo...

Ik ben zeker verplicht om een array aan te maken waarin iets van zulke informatie staat:

$fotonummer[1] = 'foto03.jpg'
    $fotonummer[2] = 'foto06.jpg'
    etc.

Of niet?

19. Dokter Gonzo

Leuk Bevonden:
    0
    ja, dat klopt. Een array is dan de beste oplossing. Zie je daar tegen op dan? Arrays zijn hiervoor hele handige dingen.

20. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, nee, ik zie er niet tegenop :)

Maar ik dacht misschien is er wel een functie die zoiets doet:

foto03.jpg, heeft pid nummer 3, en is het eerste record met aid nummer 1.
    foto06.jpg, heeft pid nummer 5, en is het tweede record met aid nummer 1.
    foto05.jpg, heeft pid nummer 6, en is het derde record met aid nummer 1.

Stel we hebben die case weer, misschien is er een "makkelijke" functie die na het vinden van deze records ze allemaal een "Temporary ID" toekent, zodat foto03.jpg T_ID 1 krijgt en foto06.jpg T_ID 2 ofzo.

Wat dus op precies hetzelfde neerkomt als met een array, alleen dan wordt de array functie al bijvoorbaat gedaan.

Ik heb het idee dat nu ik een beetje slap begin te lullen, maar volgens mij maakt het nog 'sense' :)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina