1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alles voor de beginnende webdesigner

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door dutch_badass, 28 apr 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ehm, met het width element van CSS?

HTML:
    <input type="text" style="width:400px" />
    Dat kun je denk ik alleen voorkomen door een event listener in Javascript te bakken, die de toetsaanslag afvangt. Iets voor de gevorderde webdesigner dus ;)

2. sickness

sickness i kill like a plague

Leuk Bevonden:
    0
    ik wil binnenkort weer mijn site gaan updaten en flink aan gaan pakken. maar heb nog een vraag

ik gebruik maar een klein deel en zorg ervoor dat je neit hoeft te scrollen. maar nou wil ik graag weten hoe ik het in hetmidden zet weet iemand dit?

staat nog echt alleen oud werk op dus moet het echt updaten en flink veranderen, wil het veel classieker maken, voornamelijk de background en de buttons met de text ed.

maar ik wil het dus gecenterd hebben weet iemand dit

Laatst bewerkt: 28 jan 2008
  3. sickness

Leuk Bevonden:
    0
    is het mogelijk om als je op een button klikt er een afbeelding verschijnt, maar niet dat hij dan de pagina helemaal overnieuw hoeft te openen

4. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Als het goed is werkt dat met targets

5. sickness

Leuk Bevonden:
    0
    mm ff zoeken

kom ik niet ver mee weet je meer?

Laatst bewerkt: 28 jan 2008
  6. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Je site in Tables zetten en dan Centreren. Of met CSS opmaken en dan laten centreren.

margin-left: -375px; /* Om de pagina in het midden te krijgen */

Het aantal pixels is natuurlijk afhankelijk van de totale breedte.

7. sickness

Leuk Bevonden:
    0
    ah thnx even proberen,Rivanov weet jij toevallig hoe ik een button een plaatje tevoorschijn kan laten halen zonder dat de hele pagina opnieuw hoeft te laden?

8. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Dat legt hij net uit...

TABLES

9. sickness

Leuk Bevonden:
    0
    ja dat weet ik maar daarna vroeg ik of hij weet hoe je afbeeldingen tevoorschijn laat komen zonder een nieuwe pagina te laden

10. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    dat er byv, zon zwart schermpje naar de voorgrond komt, en dan als je langs dat scherm klikt, dat ie weg gaat?

11. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    oh dat, lightbox! Dat is een javascript.

12. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    net als bij de foto's op de site van leedbekluuk

13. sickness

Leuk Bevonden:
    0
    nee dat als je op een button klikt er een foto verschijnt, en die blijft staan totdat je op een andere button klikt. dus dat je geen heel nieuwe pagina hoeft te laden

14. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    iFrame? Dan moet je gebruik maken van Tabellen. Of je moet gaan Includen, met PHP.

15. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Of je maakt de website in Flash :)

16. sickness

Leuk Bevonden:
    0
    mm ben niet zo goed in flash, wil het wel een keer leren heb wel coole ideeen om in flash te doen. ik heb het al anders opgelost, the good old heropen een pagina, maar ze zijn niet zo heel erg gevuld dus dat val tmee met laden

17. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Flash site maken qua basics is niet zo moeilijk. Werkt met Targets. Je definieert een target waar het venster moet komen. Je kunt dan verschillende invoeg-effecten toevoegen. Opzich wel leuk, mits je het goed aanpakt.

18. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Aah, ik krijg de kriebels van de reacties hier! Tables, wrong! Iframes, wrong! Flash, WRONG! Foute css hacks om de site in het midden te krijgen.... bah!

Ik vind het wel een eer dat mijn site genoemd wordt als voorbeeld :)
    Wat LangeJan al zei, zoiets heb ik gefixt met Lightbox, een heel mooi stukje unobtrusive Javascript.
    http://www.huddletogether.com/projects/lightbox2/

Hmm, nu ik teruglees is dit misschien niet wat je bedoelt.

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Geef eens een voorbeeld?
    Als het is om foto's te tonen dan kan dat met Lightbox, je kunt hiermee meerdere foto's in een image set plaatsen. Als dat niet is wat je bedoelt dan denk ik dat je AJAX bedoelt, maar dat is een vak apart en niet zomaar te leren.

Oh, en nog even iets aanhalen:

Je site in tables zetten is echt een malpractice. Zoals al zo vaak gezegd, tabellen zijn niet bedoeld om pagina's mee op te maken.

Horizontaal centreren met jouw manier is erg fout, Rivanov. Je gaat namelijk uit van een vaste breedte, terwijl iedereen andere resoluties gebruikt. De makkelijkste manier is om je container div de volgende eigenschap mee te geven:

Code:
    div#container {
      margin: auto;
      width: 780px;
    }
    In combinatie met een vaste breedte voor je container div wordt ie horizontaal gecentreerd.
    Verticaal centreren is een ander verhaal, maar ook dat is te doen met puur css, zonder tabellen. Hier een oplossing die ik net gevonden heb (voorbeeld).

En nog iets: voor de meeste sites is Flash een foute oplossing. Ik vind zelf sites compleet opgebouwd in Flash over het algemeen gruwelijk irritant. Ze zijn bloated, ontoegankelijk en onhandig. Dan zijn er nog de praktische nadelen: je informatie is niet toegankelijk voor blinden/slechtzienden, én voor zoekmachines. Lang niet iedereen heeft Flash geïnstalleerd, dus je sluit sowieso een deel van je bezoekers uit. Een Flash headertje of animatie ergens in je site is leuk, maar imho niet geschikt voor complete websites - althans het gros ervan.

19. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Is er ergens een site waar ik de volledige opzet van sites d.m.v. CSS kan bestuderen? Want ik kan altijd alleen maar stuff over tabellen vinden en ik ben dus ook heel goed in het maken met sites in tabellen :9

Alleen ja, ik hoor overal dat CSS de way to go is...

20. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    www.alistapart.com is een goede, veel goede artikelen over het gebruik van CSS en semantische opmaak. Daarmee wordt bedoeld dat je html tags gebruikt waar ze voor bedoeld zijn. Dus geen tabellen voor opmaak en zo ;)
    Verder is www.w3schools.com natuurlijk hét naslagwerk op het gebied van (X)Html en CSS.

Er zullen ongetwijfeld massa's tutorials bestaan als je zoekt op css webdesign of zoiets.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina