Poeh, volgens mij niet, ik heb me daar ook nooit zo in verdiept

.
Maar zover ik weet, is het gebouwd op Windows XP, met 64bit techniek en natuurlijk allerlei vernieuwingen die ze ook al in Windows XP hadden kunnen stoppen

. De opvolger van Server 2003 is trouwens wel Longhorn Server las ik op de Microsoft developer site.
Hier hebben ze trouwens een preview editie van Windows XP 64bit getest:
http://www.anandtech.com/systems/showdoc.html?i=1961
Sommige modellen hebben een grotere L2 cache t.o.v. de XP Barton serie.
De Athlon 64 3000+ & 3200+ hebben 128KB L1 cache en een L2 cache van 512KB. De Athlon XP Barton heeft ook 128KB L1 en 512KB L2 cache. Het zijn de Athlon 64 3400+ en de 3700+ die wel een grotere L2 cache hebben, namelijk 1024KB. Dit geldt overigens alleen voor de socket 754 Athlon 64's.
Met de komst van de socket 939 64bit'ers, is de L2 cache weer gehalveerd naar 512KB. De echte voordelen van de 64bit socket 939 cpu's zijn:
- geintegreerde DDR geheugen controller
- ondersteuning voor Dual Channel geheugen
- hypertransport
- toevoeging van extra multimedia instructies (SSE2)
- cool & quiet technologie, energiezuinige oplossing
Dat is eigenlijk een beetje onzin he
Voor games maakt het nagenoeg niets uit, en is de AMD 64 net wat beter.
Voor workstations en servers hebben beide interessante cpu's, namelijk de Intel Xeon en de AMD Opteron. Je komt steeds vaker AMD Opteron workstations en servers tegen. Al is Intel nogsteeds de marktleider op dat gebied, maar AMD is zeker bezig om grond in te winnen.
De Prescott cores zijn juist de minder zuinige cpu's vergeleken met de Northwood core. Waar de Northwood met topmodellen al een warmte emissie had van 110W gaat de Prescott daar vrolijk overheen. En dat is ook helemaal niet zo gek met een verdubbeling van transistoren. Die hebben meer voeding nodig, en geven dus ook meer warmte af. Intel is hard bezig om een zuinige Prescott te ontwikkelen. Momenteel is de Prescott nog lang niet altijd sneller als zijn voorganger. De Prescott zal sneller worden naarmate de kloksnelheid hoger word richting 3,6 a 3,8GHz. Dit komt omdat de Prescott core nog meer pipelines heeft dan de Northwood.
De maximale geheugen bezetting is 4GB, geen 3

.
De snelheid van de FSB wil niet altijd zeggen dat hoger beter is. Kijk maar eens naar de Athlon XP serie met 333MHz en 400MHz FSB. Deze zijn vaak sneller als de Intel P4 FSB's van 533MHz en 800MHz. Daar komt bij dat de CPU in direct verbinding staat met de Northbridge, en niet met het geheugen. De Northbridge is de centrale link tussen; processor, geheugen ,AGP/PCI-E bus en de Southbridge.
Klik om te vergroten...