Willen jullie zwijgen over kleine pikkies, dat is voor mij een pijnlijk onderwerp dat ik me persoonlijk aantrek
Die wijsdoenerij is natuurlijk wel ergens op gebaseerd. Ik gun eenieder veel plezier van een setje, hoe duur hij ook mag zijn. Maar als mensen om advies vragen zullen velen van ons zeggen dat je beter een stel goede speakers kan kopen die goed bij je eigens smaak passen. Uiteindelijk betaalt de extra investering zichzelf wel terug.
Een alles in een set klinkt minder goed, en al merk je dat eerst niet, als je het verschil gaat merken doordat je goede speakers hoort wil je wat anders. Ik had dit met mijn Sony Pro Logic setje. Zo'n mooie stereotoren, die veel bas leek te hebben en dat vond ik toen wel stoer. Maar of het strakke bassen waren ?
Toen ik een van mijn favoriete CD's (Who's Next) een keer luisterde op de speakers van mijn ouders viel het me op dat ik daarop de baslijnen wel hoorde, dat er heldere geluiden uitkwamen en dat alles gewoon veel duidelijker was. (OK nu zijn dat zo'n stel speakers van B&O die in samenwerking met Kef zijn ontwikkelt). Dan klinkt het eigen setje daarna toch wel erg dof.
Dan gaat het er echt niet om dat je speakers koopt van 400 euro, een stel speakers van onder de honderd euro kunnen ook prima zijn. Wat je er aan uitgeeft hangt gewoon af van de financiele mogelijkheden. Maar het verschil tussen de kant en klaar sets en een stel fatsoenlijke losse speakers is gigantish.
Vooral bij het luisteren van muziek merk je dit, maar dan gaat het ook op bij muziek in films.
Wat ik heel dom vind aan de alles in een setjes is het hangen op de subwoofer. Vaak hebben de speakers een heel beperkt bereik, laag kunnen ze niet weergeven. En daarom doen ze er een subwoofer bij die dit opheft. Alleen is het jammer dat deze subwoofer in veel sets wat betreft bereik niet eens lager gaat dan een stel gewone bookshelf speakers. Kortom, een echte subwoofer is het niet (die vormt een aanvulling op het geheel in plaats van vervanging voor iets dat ontbreekt)..
Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat een alles in een set helemaal niks waard is. Het lijkt mooi (goed weg te werken), het is makkelijk aansluitbaar, het surround effect is duidelijk aanwezig. Het klinkt ook echt niet slecht. En als ik bij iemand thuis kom die zo'n set heeft zal ik er niks negatiefs over zeggen (zolang degene die zo'n set heeft maar tevreden is).
Laatst bewerkt door een moderator: 4 nov 2003