Om nog even terug te komen op mijn eerdere opmerking over het maken van een coax uitgang van de connector van de optische uitgang van een Advanced Scart Kabel: Het werkt!!
Je hebt dus geen DD5.1 set meer nodig met een optische ingang, een coax ingang is voldoende! Ik denk dat veel mensen met een DD5.1 set zonder optische ingang hier blij mee zullen zijn.
Ik heb een kleine tutorial geschreven over hoe het moet:
Ik heb dit nu zelf toegepast op de RGB Plus cable van Boom (te koop bij lik-sang) en het werkt! Hiermee bespaar je dus ruim 20 euro voor een opto-coax converter en minimaal 10 euro voor een optische kabel! Tevens heeft een opto-coax converter weer een aparte voeding nodig.
Tutorial:
Het toevoegen van coaxial Digital output op de Boom RGB-Plus cable:
(Werkt ook op Advanced RGB cable en HDTV Pack).
Benodigdheden:
De Xbox RGB Plus Cable van Boom.
Een Cinch-bus, dus een contra-tulp-stekker of een langere (afgeschermde) kabel met daaraan een tulpstekker.
Een kleine kruiskop schroevendraaier.
Een kleine soldeerbout (voor electronica) en wat (dunne) tin.
Een tinzuiger.
Een draadstripper en kniptang.
Haal de kabel eerst los van de Xbox en andere apparatuur.
Je maakt het kastje van de RGB kabel gemakkelijk open dmv 3 schroefjes aan de onderkant. De twee helften komen nu gemakkelijk los. Haal alleen de bovenkant eraf, dan houdt de onderkant alles op z'n plaats.
Binnenin zit een klein printje in met daarop de optische connector en de S-video aansluiting. Als je dit printje loshaalt van de plastic behuizing, zie je aan de onderkant wat printspoortjes lopen vanaf de optische connector. Als je goed kijkt zie je dat er op de print al 3 punten zitten waar je de draadjes zo in kan solderen. Dit is vlak naast het rechtopstaande ronde platte condensatortje. Je hebt maar 2 punten hiervan nodig.
Zoek een geschikt kabeltje wat je toch niet gebruikt en knip daar een cinch-contra-stekker vanaf en zo'n 10 cm van de kabel. Hierop gaan we straks de Digital Coax Cable op aansluiten. Je kunt ook direct een langere kabel met daaraan en tulpstekker nemen. Zorg wel dat die kabel goed afgeschermd is om storing te voorkomen.
Als je de kabel stript, zie je een buitendraad, en daarin weer afscherming met een binnendraad.
Het middelste draadje is met het middenpunt van de stekker verbonden (signaal) en het buitenste draadje is met de metalen buitenkant van het stekkertje verbonden (massa).
Als je het printje van de RGB kabel ondersteboven hebt liggen met de opening van de optische connector naar boven, soldeer je het middendraadje aan het linkerpootje en de buitendraad aan het rechterpootje, zoals op het plaatje. Zoals ik zei kun je iets verderop op het printje de bestaande gaatjes gebruiken. Deze moet je dan eerst openmaken met behulp van de tinzuiger.
Aan de zijkant van het kastje van de RGB kabel zit een plastic dingetje wat je er makkelijk uit kunt schuiven, er zit nu een klein gleufje waar precies het extra kabeltje doorheen kan. Leg een klein knoopje in het kabeltje of doe er een tie-wrap omheen als trekontlasting.
Controleer of alles goed zit en kijk of er geen tin op de printsporen kortsluiting maakt. Stop alle draadjes netjes in het kastje en doe het dekseltje er weer op.
Sluit de nieuwe uitgang aan op de COAX Digital Input van je Dolby Digital versterker. Deze zal nu 5.1 geluid weergeven wanneer je een Xbox spel speelt of een film kijkt. Deze moeten natuurlijk wel 5.1 geluid weergeven.
Zoals ik zei werkt het bij mij prima, ik kan echter geen aansprakelijkheid aanvaarden in het geval het bij jou fout gaat. Het is dus op eigen risico. Echter zijn er nog geen berichten bekend van mensen waarbij het fout is gegaan en ze bv hun versterker hebben gesloopt.
Voordelen van de kabel van Boom zijn:
2 meter Scartkabel.
Zowel RGB als S-Video op de Scartstekker (omschakelbaar)
Vergulde connectoren
S-Video uitgang
Compostie Video uitgang
Stereo audio uitgang
Optische Digitale Audio Uitgang
Verder gaat alle credit naar de auteur van ondergenoemde site, Matt Staroscik. Ik heb dit alleen toegepast op de RGB Plus Cable van Boom, welke hier uitermate geschikt voor is. Voor minder dan 30 euro heb je deze kabel in huis van Lik-Sang Europe.
Link naar originele site:
http://wrongcrowd.com/xboxspdif/
Laatst bewerkt: 5 jul 2004