DTS is in theorie beter vanwege het feit dat het minder gecomprimeerd is. Het is dus minder in elkaar gedrukt. Bij comprimeren gaat er informatie verloren. In een extreem geval is dit hoorbaar zoals het verschil tussen bijvoorbeel een 128kbs MP3 en een originele CD).
Bij DTS en Dolby Digital moet gezegd worden dat Dolby Digital een betere manier van comprimeren heeft en dat er zelfs op geweldige sets amper verschil te horen is tussen DTS en Dolby Digital. Het verschil tussen deze twee standaarden zit schijnbaar vooral tussen, en niet in de oren van luisteraar.
Mede doordat DTS in bioscopen wordt gebruikt zweren veel mensen erbij.
Zelf heb ik een Onkyo versterker en paar fijne engelse boekenplank speakers en daar waar ik het geprobeerd heb kan ik eigenlijk geen grote verschillen aanwijzen. Ik denk dat DTS iets plezieriger klinkt, iets sprankelender, maar het kan best eens mijn verbeelding zijn. Ik heb echter ook nooit echt goed vergelijkingsmateriaal gehad, in de vorm van twee scenes met de verschillende formaten achter elkaar.
Enige manierom het te testen is twee dezelfde scenes, zelfde volume, in de twee verschillende formaten direct na elkaar kijken.
Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2004