Rear Speakers moet je aan de muren aan beide kanten van je oren hangen en dit ongeveer een meter boven je oren (onderkant ene meter boven je oren). Veel mensen richten deze speakers recht op de luisteraar op oorhoogte. Hierdoor krijg je wel een surround effect maar dit heeft niks met deoorspronkelijke bedoeling van de mixcers te maken. Denk er vooral om dat je ze niet direct in de hoek hangt, (een hand tussen de speaker en de muur).
Frontspeakers moeten eigenlijk op oorhoogte, gericht op de luisteraar. Een leuk alternatief is ze hoger ophangen met beugels, en ze naar de luisteraar richten. Vroeger was dat gebruikelijk bij speakers voor muziek met het oog op bassen. Bij een satelietset heeft dat echter helemaal geen voor nut (de lage frequanties worden compleet overgenomen door de subwoofer).
De center boven of onder je Televisie (mooist is achter een fimldoek, maar ik ga er vanuit dat je dat niet hebt) en de subwoofer ernaast. Beide recht opd e luisteraar gericht.
Mijn eigen center is totaal ontwricht omdat mijn TV te ver naar links staat puur voor het uiterlijk.
Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2004