1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Antwoord op surround/Dolby Digital vragen [DEEL 5]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Darkwing, 13 apr 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hd kun je of downloaden of kijken middels euro 1080 via de schotel.

hd is er in meerdere smaken 720p en 1080i/p, wat in europa de standaard wordt is nog niet zeker.

2. the game is on

the game is on Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Tipex, bij de set zitten drie tulp verlengkabels, deze bundelen de diverse tulpuitgangen (rood en wit) in een kabel met een standaardplug aansluiting (zoals bij een walkman) deze stop je in de hoofdreceiver. Als ik dit doe bij de Xbox kan ik alleen gebruik maken van de twee audio tulpuitgangen van de Xbox scart. Hierdoor heb ik nu dus in principe 2.1 geluid verdeeld over 5 boxen en een subwoofer. Het geluid van de subwoofer komt hierdoor bijna te vervallen. Ik zoek dus iets van een tussenkastje waar ik aan de ene kant de tulpstekkers van mijn Xdoos stop en waar aan de andere kant meer uitgangen zitten zodat ik de overige kabels ook in de hoofdreceiver kan pluggen en 5.1 geluid heb. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

(ps de Xbox is toch 5.1 compatible?)

3. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt dus een speakerset gekocht waar je niets aan hebt in combinatie met een xbox. Je moet een speakerset hebben met een eigen decoder die een optische ingang heeft. Dan kun je hier de advanced scart kabel middels een optische kabel / toshlink op aan sluiten.

4. the game is on

Leuk Bevonden:
    0
    Mooi verhaal dan. Hij wordt namelijk wel verkocht als speakerset voor de Xbox, playstation, Cube etc. Op een 5.1 dvd speler kan je hem wel in z'n geheel aansluiten omdat daar die extra uitgangen wel op zitten. Maar de Xdoos is toch wel 5.1 compatible?

5. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het probleem zit niet in je xdoos maar in je speakerset. Je speakerset gaat ervan uit dat het 5.1 signaal al gedecodeerd aangeboden wordt, dit doet de xbox niet, sommige dvd spekers doen dit wel en daar kun je hem dan op aansluiten. Je setje is xbox compatible maar als je dolby digital wil uit je doos moet je hem toch echt ruilen voor wat beters.

6. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    we hebben quack ook al een tijdje niet gezien...........QUAAAAAAAAAACK...waar bent u?

toch nog steeds mensen die een speakersetje kopen zonder decoder.....zonde van je geld jongens,ook al worden ze nog zo goedkoop aangeprijst en met vaak misleidende info op de doos.
    wil je iets dergelijks kopen en je staat hier geregistreerd,post dan je eventuele aankoop hier als je het niet zeker weet en ren niet meteen naar de winkel.

een simpele vraag kan je een hoop centen en ellende besparen.

7. the game is on

Leuk Bevonden:
    0
    In ieder geval bedankt voor de info. _O_ Ik ga wel ff terug

8. the game is on

Leuk Bevonden:
    0
    De set die ik gekocht heb is het Qware 5.1 soundsystem. Ook wel bekend als (*^@#$^Ware

Is er geen mogelijkheid om zo'n decoder te kopen dan?

9. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    op de rotel website staat een leuke uitleg over het product en de "zin" achter het bedrijf in flash/film vorm......ik bekijk hem zelf net ook pas voor het eerst lol :+

http://europe.rotel.com/introduction/balance-design-concept.htm

heel leuk gemaakt en gepresenteerd,maar het blijft een soort van groot reclameblok voor het merk zelf.
    als je van draadjes,transistoren,aardpunten,condensatoren,en opengesloopte versterkers houd moet je dit zien.

Laatst bewerkt: 11 jan 2005
  10. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    lol

losse decoders zijn te koop..............alleen de kosten zullen richting 20 keer het aankoopbedrag gaan voor wat jij voor je speakerset betaald heb.

zonder gekkigheid.......ruil hem om als dit nog kan en leg uit aan de winkel wat jij ermee van plan bent.
    je moet een speakerset hebben MET ingebouwde decoder en een OPTISCHE ingang.

race nog ff door de surround faq en je bent van alles op de hoogte.

succes ermee.

11. the game is on

Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de info, ik ga Bart Smit ff verblijden met een bezoekje }:] :mad:

12. partyanimal

partyanimal Be afraid.If u dare!

Leuk Bevonden:
    0
    nog even over dat HDTV.....
    Hoe moet je dat downloaden, gaat dat per uitzending ofzo....?
    En waar is dat te downloaden en moet je ook betalen en hoeveel?

dus kun je miss een link geven ofzo waar k dit allemaal kan uitpluizen..?

13. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Weet niet zeker in hoeverre dit hier in het topics mag van de mods maar op zich is er niets illegaals aan het downloaden van hd stuff. Meeste spul is te downloaden uit twee nieuwsgroupen te weten: alt.binaries.hdtv en alt.binaries.hdtv.repost. Voor uitleg over het gebruik van nieuwsgroepen zie: http://www.tutorialbase.net. Je download hetgeen er door mensen wordt opgezet en dat zijn films en veel tv series, zo wordt nu bijvoorbeeld 24 seizoen 4 in hd gepost, jummie. Voor het bekijken van hd kun je het beste videolan gebruiken, te downloaden op: http://www.videolan.org deze is geschikt voor de .ts (transport streams) die te downloaden zijn. Voor informatie over welke zooi er gepost wordt in de eerder genoemde nieuwsgroupen kun je kijken op http://www.altbinarieshdtv.com, daar op het forum registreren en je kunt er erg nuttige info vinden. Reken er wel op dat een film tussen de 10 en 25 gig kan zitten dus downloaden kan even duren. Houdt er ook rekening mee dat je een snelle pc moet hebben.

14. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Ik had een stukje Gattaca HDTV gekeken maar ik zag nu niet direct een groot verschil met DVD. Ligt dit aan de film of moet je het echt op een projector of tv zien?

15. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als je niet echt een verschil ziet maak ik me toch een beetje zorgen om je hoor :) Je hebt 4x zoveel beeld informatie als met dvd, dat is een wereld van verschil. Ik weet niet op wat voor resolutie je je pc hebt draaien, als dit nogal laag is, 800x600 / 1024x768 dan valt het wellicht ook niet zo op.

16. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Ik draai op 1024x728, ik zal het is opschroeven alleen heb ik hem al verwijderd dus moet even opnieuw wat eh... opslurpen.

17. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Okee we gaan het met een paar plaatjes doen :) Ook hier na te lezen uitgebreid: http://www.videophile.info/Review/FOTR/FOTR_01.htm

We gaan even uit van Lord of the Rings dvd en dan te weten dit shot:

We pakken hier een stukje uit om te kijken naar de details die er in dvd / hd zitten. Zo ziet NTSC / Pal eruit:

Hier dan de special edition van de dvd in NTSC/PAL:

Hier dan de vergelijking van de ntsc (dvd) / HD versie:

Als je geen verschil ziet weet ik het ook niet meer :) En dat is het verschil wat in een klein stukje van een frame zit.

18. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja daar doe je hd dus echt te kort, resolutie is 1920x1080 dat hak je in tweeen practisch dan blijft er weinig meer van over. Als je dan een dvd op blaast naar 1024x768 is het verschill inderdaad niet zo groot. op 1280x1024 kun je het al goed zien. Maar zowieso qua kleur gebruik ziet hd er veel mooier uit.

19. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Ja das wel wat scherper ja :+ Is HDTV trouwens hetzelfde als HD DVD? Qua beeldkwaliteit dan? Bied Blu-ray/HDDVD overigens ook opties voor nog betere audio kwaliteit?

20. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Effies stukje info geleend :)

Een aantal jaren geleden werd DVD nog als opslagmedium met een extreem hoge capaciteit gezien. Net als bij de steeds groter wordende harde schijven was de vraag vooral: hoe krijgen we dit vol? Tijden veranderen, en langzaam maar zeker begint de capaciteit van 4,7 GB voor een enkellaags en 8,5 GB voor een dubbellaags DVD's onvoldoende te worden. De drang naar meer capaciteit komt vooral uit de Verenigde Staten en Japan, niet om een nog groter middel voor het uitwisselen van computerdata te hebben, maar als de HDTV-opvolger van de huidige DVD-video. De televisiebeelden in hogere kwaliteit vragen meer ruimte dan de huidige beelden en dus is er een opslagmiddel nodig met een hogere capaciteit.

DVD is sinds 1997 beschikbaar en nog steeds niet uitontwikkeld. Sinds de introductie van DVD-schrijvers kwamen er drie verschillende formaten beschikbaar, DVD-RAM, DVD- en DVD+. DVD-RAM is eigenlijk al uit het beeld verdwenen en op dit moment is DVD+ het meest vertegenwoordigd in de wereld. Helaas hebben de fabrikanten niet geleerd van alle problemen en de concurrentiestrijd tussen de verschillende formaten en beginnen ze nu, bij de ontwikkeling van nieuwe en grotere opslagmedia weer met verschillende specificaties. De twee grootste concurrenten zijn op dit moment Blu-ray en HD-DVD. Beide formaten gebruiken een blauwe laser voor het lezen en schrijven van het medium, maar zijn anders van ontwerp.

Blu-ray
    Het Blu-ray formaat wordt ontwikkeld door de ‘Blu-ray founders group’ die bestaat uit de volgende bedrijven: Hitachi, LG, Matsushita, Mitsubishi, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony en Thomson. Dell en HP hebben ook hun steun aangekondigd voor de ontwikkelling van de Blu-ray standaard. Blu-ray schijven hebben een capaciteit van 27 GB per laag, waarbij er gebruik gemaakt wordt van een blauwe laser met een golflengte van 405 nm en er een gereduceerde bovenlaag is van 0,6mm voor DVD naar 0.1 mm.

Door dubbellaags te branden op een Blu-ray schijfje kan er in totaal 54GB op 1 zijde.
    Een Blu-ray schijfje van 23GB

De Blu-ray schijfjes zullen voorzien zijn van een beschermende cartridge à la de minidisk, wat als voordeel heeft dat de schijfjes veel beter beschermd zijn tegen beschadigingen maar als nadeel dat de productiekosten omhoog gaan.

Inmiddels hebben verschillende fabrikanten Blu-ray recorders in Japan en de Verenigde Staten op de markt gebracht. En ook zijn er al verschillende Blu-ray media gesignaleerd. In Europa zullen we deze recorders voorlopig nog niet veel in de winkels tegenkomen, vanwege het gebrek aan HDTV-uitzendingen en kijkers...

De eerste Blu-ray recorder van LG
    De voorbespeelde versie, de BD-ROM, is nog in ontwikkeling en zal aan de hand van speculaties pas in 2006/2007 het licht zien. Al hangt de introductie sterk af van de acceptatie bij de filmstudio’s in Hollywood.

HD DVD
    Een alternatieve standaard is ontwikkeld door Toshiba en NEC, en deze is door het DVD Forum goedgekeurd als een nieuwe standaard en mag dus de naam DVD in de naam gebruiken. De originele naam was AOD (Advanced Optical Disc), maar deze is inmiddels gewijzigd in HD DVD.

Een prototype van een Pioneer HD DVD-recorder
    Net als de Blu-ray techniek wordt er bij HD DVD gebruik gemaakt van een blauwe laser met een golflengte van 405nm. De schijfjes die gebruikt worden om op te nemen zijn fysiek gelijk aan DVD-schijven aangezien zij net als DVD een top laag van 0,6 mm gebruiken. Hierdoor kunnen de HD DVD schijven gemaakt worden met de huidige apparatuur.

Voor HD-DVD zijn 3 verschillende versies in ontwikkeling:

HD DVD-ROM,voorbespeelde schijfjes met een capaciteit van 15GB per kant. Deze kunnen gebruikt worden voor het uitbrengen van films.
    HD DVD-RW, met 20GB op te nemen ruimte per kant en herschrijfbaar.
    HD DVD-R , eenmalig te beschrijven met een capaciteit van 15GB per kant.
    Video Codering

De beelden die opgenomen worden, worden gecodeerd en gecomprimeerd opgeslagen Door gebruik te maken van bepaalde videocodecs kan er een mate van compressie toegepast worden zodat er met dezelfde beeldkwaliteit, meer opgeslagen kan worden. DVD-Video maakt gebruik van MPEG-2 video compressie techniek. Blu-ray zal ook gebruik maken van deze compressie methode. HD DVD zal gebruik maken van de MPEG-2, MPEG-4 en WMV-9 compressie methodes.

De verschillende codecs:

MPEG-2 kan gebruikt worden voor SD en HD video opnames en is gekozen als standaard van Blu-ray. Deze techniek zorgt voor een datastroom van 25Mb/s voor hoge kwaliteit 1080 lijns video.
    MPEG-4 zorgt voor de keuze tussen verschillende codecs, inclusief de H.264 codec die voor een veel efficiëntere compressie zorgt. Dezelfde kwaliteit als MPEG-2 valt te halen met een 10Mb/s datastroom.
    WMV-9, Microsoft’s Windows Media Video 9 codec die op 8,5Mb/s dezelfde kwaliteit behaalt als MPEG-2.

Hieronder staat een vergelijkingstabel van de twee nieuwe standaards en de huidige DVD.

Specificaties

Specificaties DVD Blu-ray HD-DVD
    Capaciteit (single layer / dual layer) 4,7 GB / 8,5 GB 27 GB / 54 GB 20 GB / 32 GB
    Golflengte van de laser 650 nm 405 nm 405 nm
    Doorvoersnelheid 11,08 Mbit/s 36 Mbit/s 36 Mbit/s
    Videocompressie MPEG-2 MPEG-2 MPEG-2, MPEG-4, WMV9

Conclusie

Het is nog niet duidelijk welke standaard zal winnen. Blu-ray heeft op dit moment de meeste ondersteuning, maar HD DVD heeft veel minder ontwikkelings- en fabricageproblemen, met voornamelijk de voorbespeelde HD DVD-ROMs. HD DVD kan worden gemaakt en gefabriceerd op de huidige apparatuur en voor Blu-ray moet nieuwe apparatuur worden aangeschaft.

De geschiedenis herhaalt zich. Net als met VHS, BetaMax en video2000 en evenals DVD-RAM, DVD+ en DVD- zal het de toekomst zijn die de winnaar uitwijst.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina