1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Antwoord op surround/Dolby Digital vragen [DEEL 6]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door tipex, 22 jan 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Offtrack

Offtrack ForzaGT :)

Leuk Bevonden:
    6
    Kijk afstand is 2 meter, mijn kamer is niet breder. Maar de muur gaat doorgebroken worden.
    En die electronica... onder de tv, twee monoblokken (eindversterkertjes), xbox, video, scart switch. En de stapel ernaast: Platenspeler, CD, Receiver, DVD, MiniDisk en Cassette deck.

2. gompy

gompy Tropilatakroba

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is leuk. Zo te zien is jouw Xbox ook gesoftmod...

3. shinobi

shinobi ninja master flex

Leuk Bevonden:
    0
    mooie setup offtrack alleen je surrounds staan niet goed, probeer ze eens 45 graden naar binnen te draaien of zelfs 90 graden.

4. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    het gaat weer snel in "ht" land.......high def is nog niet eens goed uit de kleren hier en nu komt dit als opvolger wellicht deze kant op.

citaat van een home theater forum:

De New York Times heeft een interessant artikel geschreven over de opvolger van HDTV: Ultra High Definition Video, oftewel UHDV. Deze werkt met een resolutie van 32 megapixels (7.680 x 4.320) in de standaard breedbeeld verhouding van 16 : 9. Van deze frames komen er zestig per seconde voorbij. Ook qua geluid wordt het vrij extreem aangepakt: de standaard roept om 22.2-kanaals audio. Tien speakers op oorniveau, negen erboven, drie eronder en twee subwooferkanalen. In een test van het Japanse zender NHK was maar liefst 3,5 terabyte nodig om een UHDV-filmpje van 18 minuten op te slaan, wat neerkomt op 3,3GB/s. Het uiteindelijke resultaat zou zo realistisch zijn dat er serieus onderzoek wordt gedaan naar de psychologische en fysieke effecten van UHDV op de mens. Door de grote kijkhoek en het enorme detail vreest men onder andere voor misselijkheid bij de kijkers.

goeie god........

5. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je post wel oud nieuws beuk :) Verders wel erg impressive die specs, maar dan zijn we zowieso wel een jaar of 10 verder denk ik maar dan kunnen we alvast gaan sparen :)

Bericht stond vorig jaar juni al op tweakers :)
    http://www.tweakers.net/nieuws/32778

6. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    lees het net op een ander forum joh...........wordt ik nu echt al een ouwe lul :+

digital 22,2 receivertje...........mag dah kostuuhh :)

7. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wat denk je van al die speakertjes die je eraan moet hangen? 22x een nautilus 800D ofsjow, ben je toch zo weer 220.000 pleuros armer :) En qua wife acceptence factor is het ook niet echt gunstig denk ik zo :)

8. Offtrack

Offtrack ForzaGT :)

Leuk Bevonden:
    6
    Als ik de ruimte had... Ik ben tevreden zoals het nu staat, het is altijd een compromis is kleinere ruimtes.

9. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    22.2... pfff waar moet je het geld vandaan toveren om dat vol te gebruiken :+ Maar waarom gaan ze dan niet gewoon gelijk van DVD > UHDV, Nederland kan dat allemaal niet bijbenen.

10. Inferius

Inferius Baller.

Leuk Bevonden:
    45
    Omdat dit nog gewoon in kinderschoenen staat, over 10 jaar of meer zal er pas iets van komen.

11. ill nino

ill nino me, myself and I

Leuk Bevonden:
    0
    De logitech x-530 maakt toch een goed geluid? Maar kun je surround setjes op mekaar aansluiten, zelfde model en zelfde merk. Ik had gehoord van iemand dat zijn oom een 7.2 set had gemaakt. Kan dat en kan dat makkelijk?

Laatst bewerkt: 8 aug 2005
  12. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    echt 7,2 ben ik nog nergens tegengekomen aangezien je dan ook "echt" 2 afzonderlijke sub kanalen moet hebben.
    7,1 daarintegen bestaat wel alleen heb ik nog steeds geen een dvd gezien die 7,1 ondersteund.
    speelfims zoals blade 2 en 3,de complete saga van lord of the rings extended editions,chicken run en nog een aantal titels zijn de happy few die 6,1 ondersteunen.

naar mijn mening gaat het hardwarematig iets te snel.....of de software loopt gewoon vreselijk achter want het gaat niet gelijk met elkaar op.
    de nieuwste generatie top receivers van denon bieden nu al 9,1 aan terwijl er nog niet eens een echt discreet 7,1 signaal op de schijfjes wordt geplempt en ik zie het er voorlopig ook nog niet van komen.

zoals tipex en ik het thuis hebben is het aan de ene kant wel 7,1 maar aan de andere kant weer niet.
    de cpu in de voorversterker maakt van een 5,1 signaal een gesimuleerd 7,1 signaal en krijgt dus niet echt 8 afzonderlijke kanalen voor zijn kiezen.......hij maakt er gewoon 2 bij die hij uit het 5,1 signaal haalt.
    het klinkt overigens(gesimuleerd) erg goed maar echte 8 kanaals bronnen(7,1) op een dvd ben ik nog niet tegengekomen......laat staan 7,2.

13. Romius

Romius Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wat waren dat voor setjes dan? 2 setjes van 3,5.1? :+
    Nee, dat lijkt me niet te kunnen. Per set heb je ook maar 1 broningang die een compleet signaal van alle kanalen verwerkt, dus als je dat kan splitsen, dan heb je evengoed 2 dezelfde signalen, met dezelfde geluidseffecten.
    Tenzij je de boel allemaal analoog gaat aansluiten, zou het in theorie kunnen, maar je moet toch komen op een standaard, dus Dolby 5.1/DTS of Dolby-EX 6.1/DTS-ES. Maar je dan moet je wel een setje hebben waarbij elk kanaal afzonderlijk kunt aansluiten, en met pc setjes is dat meestel niet zo. Plus je zit nog een keer met meerdere volumeknoppen, lijkt me erg lastig.

Je hebt overigens gewoon al een 7.1 set, en een 2e subwoofer kan wel, maar lijkt mij ook wat overdreven.

Als je het goedkoop wilt houden, koop dan gewoon een Logitech of een Creative 5/6/7.1 set met aparte digitale aansluitingen. En anders een gewone receiver met losse speakers, hoeft ook niet echt duur meer te zijn tegenwoordig.

edit: verrek, beuk is me weer net voor ;)

Laatst bewerkt: 9 aug 2005
  14. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De Lexicon mc12 zo uit me hoofd doet al 10.2 maar op wat demo materiaal is er gewoon geen materiaal voor.

Zelf draai ik op het moment met een 5.1 opstelling en dat bevalt me prima eigenlijk :) Heb in mijn oude huisje wel met 7.1 gedraaid en ondanks dat het goed klinkt weet je gewoon dat er 2 kanalen worden bij verzonnen die niet op de dvd aanwezig zijn. En ondanks dat dat heel goed kan klinken ben je afhankelijk van de bouwer van je versterker hoe het klinkt en niet van de maker van de dvd en dat is toch een beetje eng. Vandaar dat ik zolang 7.1 nog geen standaard is gewoon 5.1 blijf draaien. Ik probeer me daarbij zoveel mogelijk aan de 4G's van HomeTheater te houden. Op het htforum is daar ooit eens een mooi stukje over geschreven wat ik graag even leen :)

Gelijke speakers
    Met de komst van de discrete formats zoals Dolby Digital en DTS zijn we niet langer meer beperkt aan de imperfectheden van de oudere matrix-oplossingen tot surround, logischerwijs behoeft HT/multichannel dan ook niet langer meer benadert te worden met deze formats of de opstelling zoals die te vinden is in een cinema, laat staan een stereo-benadering.

De huidige formats stellen ons in staat om een surroundtrack te beluisteren waarin elk kanaal over dezelfde mogelijkheden beschikt, dat dit niet altijd ten volle benut wordt doet niets af aan de benadering, immers uitgaan van een compromis zal nooit tot een ideaal kunnen leiden. Waar een stereo-opname ons een geluidsbeeld projecteerd met een bepaalde ruimtelijkheid maar ten aller tijde stralende van voor zo kan een discrete surroundformat ons een geluidsbeeld geven welke de luisteraar volledig kan omringen in een 360 graden cirkel. Mijn inzien is elk kanaal binnen deze discrete formats even belangrijk, het centerkanaal is niet belangrijker dan de surrounds noch zijn de surrounds ondergeschikt aan de fronts. Toch hoor je vaak dat men het centerkanaal bv een van de belangrijkste kanalen binnen een surroundformat vind, dit centerkanaal wordt immers het meeste gebruikt en de belangrijke dialogen worden bijna altijd weergegeven via deze routing. Stapt men met zulke gedachtes de wereld van HT/multichannel binnen dan gaat men wederom direct uit van een compromis met als resultaat nooit een ideaal te kunnen bewerkstelligen.

Net zoals bij een stereo-weergave beide speakers even belangrijk zijn om een 180 graden beeld neer te zetten met de daarin verwerkte ruimtelijkheid zo is binnen discrete surroundsweergave elke speaker even belangrijk om het 360 graden geluidsbeeld te projecteren. Elke afwijking hierin brengt een disbalans in het systeem en daarmee een verstoring in de beleving van de weergegeven ruimtelijkheid net zoals dat ook zou gebeuren wanneer je twee verschillende speakers in een stereo-opstelling zou gebruiken.

Gelijke afstand
    Elke opstelling met een geluidsweergave kent een zogehete sweetspot. Bij stereoweergave is de sweetspot idealerwijs gesitueerd wanneer de luisteraar zich in het midden van de denkbeeldige lijn tussen beide speakers bevind met beide speakers op een gelijke afstand van de luisteraar en vaak een gelijkbenige driehoek vormend. Bij een HT/multichannel weergave is dit niet anders, binnen de opstelling is er een plaats waar de luisteraar zich op de ideale luisterplek bevind, dit wil overigens niet zeggen dat de andere luisterplaatsen binnen een HT/multichannel opstelling geen goede weergave krijgen. Door het gerbuik van meerdere kanalen dan twee wordt de sweetspot enigszins vergroot maar er blijft ten aller tijde een ideale plaats bestaan waarbinnen het volledige systeem geoptimaliseerd is.

Gaat men in een stereo-opstelling uit van een driehoek zo gaat men bij een HT/multichannel opstelling altijd uit van een cirkel. Eigenlijk is het vrij logisch dat men tot een cirkelopstelling is gekomen, geheel volgens de analogie van stereo worden ook binnen een HT/multichannel opstelling de speakers op gelijke afstand geplaatst ten opzichte van de sweetspot. Wanneer je een denkbeeldige lijn tussen de speakers in een stereo-opstelling denkt en je voegt hier een centerspeaker aan toe welke op gelijke afstand wordt geplaatst dan heb je al het begin van een cirkelvorm. Voor de surroundspeakers in een 5.1, 6.1 of 7.1 HT/multichannel opstelling blijft hetzelfde gelden, allen op gelijke afstand van de luisterplek, op deze manier wordt een de sweetspot het denkbeeldig middelpunt van de cirkel waarop de speakers staan opgesteld.

De meest ideale situatie zou ontstaan wanneer de speakers ook daadwerkelijk fysiek op de cirkellijn worden opgesteld maar veelal is dit niet mogelijk vanwege de domestische factoren. AV-receivers, AV-versterkers en de pre/pro’s hebben allen een time-allignment toepassing om elke speaker welke niet fysiek op de cirkellijn staan opgesteld toch virtueel dezelfde afstand te krijgen. Deze toepassing blijft echter altijd een benadering en daarmee niet ideaal. Waarom een benadering? Geluid transporteerd zich met een bepaalde snelheid door de ruimte afhankelijk van de condities welke diezelfde ruimte bezit. Een andere luchtvochtigheid, temperatuur enz betekenen andere condities en daarmee een andere voortplantingssnelheid, een vaste waarde binnen een DSP kan daarmee nooit het ideaal bereiken vandaar dat naar mijn mening een fysiek gelijke afstand ten aller tijden de voorkeur heeft boven een aanpassing middels de time-allignment.

Gelijke hoogte
    Elke speaker heeft een bepaald afstraalgedrag welke een bepaalde ideale luisterafstand vraagt. Bij elke speaker kan deze waarde anders zijn doordat de baffle, de behuizing, gebruikte drivers en filters verschillen allen zijn ze geoptimaliseerd voor een vaste luisterplek zowel in de lengte alsook in de hoogte. Om binnen een stereo-opstelling de balans tussen beide speakers te vinden om zo een zo’n ruimtelijke en evenwichtig als mogelijk projectie van het geluidsbeeld te krijgen plaatst men beide speakers op dezelfde hoogte alsook op dezelfde luisterafstand. Differentiatie leidt wederom tot verstoring van het evenwicht en daarmee ook tot verstoring van het ideaal. Plaatsing op 180 graden of 360 graden doet hieraan geen afbreuk, alle speakers dienen op gelijke hoogte geplaats te worden ten opzichte van de luisterplek om een zo’n evenwichtig als mogelijk geluidsbeeld te behouden.

Vanuit een cinema-opstelling of volgens de voorschriften van Dolby wordt aangeraden om de surrounds tot op zekere hoogte boven de luisterplek te hangen, deze adviezen herinneren ons nog aan de Dolby Surround en Dolby Prologic tijdperk. Ook een cinema hanteerd veelal deze opstelling dus waarom een HT/multichannel opstelling dan niet? Simpelweg omdat de gelijkheid van alle kanalen deze opstelling overbodig maken. Hoogteverschillen in het geluidsbeeld behoren simpelweg in de opname te zitten zoals ze ook vaak doen. Met de discrete formats als Dolby Digital en DTS is het vrij gemakkelijk om thuis een betere en echt holgrafische weergave te realiseren dan dat je deze tegenkomt in de cinema, waarom dan nog langer de regels van de cinema wat betreft opstelling hanteren?

Men is tegenwoordig bezig om ook hoogte-informatie middels een matrix-codering toe te voegen aan een surroundstrack, weergave geschiedt dan middels een discreet geplaatste speaker in de hoogte wanneer de gebruikte AV-receiver, AV-versterker of pre/pro over de benodigde decoders beschikt. Aangezien dit nog geen standaard is ga ik er verder ook niet op in en blijft vooralsnog de regel gelijke hoogte voor mij overeind.

Gelijk volume
    We hebben nu een set-up waarin de speakers allen op gelijke afstand en gelijke hoogte van de sweetspot geplaatst zijn om een zo’n ideaal als mogelijk projectie van het geluid te realiseren. Een gelijke behandeling van elk kanaal en een gelijke plaatsing ten opzichte van de sweetspot vraagt echter ook om een gelijk volume van elke speaker ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de sweetspot. Wanneer binnen een stereo-opstelling een van beide speakers een hoger SPL weergeeft dan heeft dat een direct gevolg voor het geprojecteerde geluidsbeeld. Bij een HT/multichannel opstelling is dat wederom niet anders, elke gelijke speaker binnen de gelijke cirkelplaatsing op gelijke hoogte dient een gelijke SPL ten opzichte van de sweetspot te hebben om tezamen een evenwichtig geluidsbeeld te kunnen projecteren waarbinnen elke speaker verdwijnt en er niet langer meer sprake is van fronts, surrounds of een center maar enkel van een allesomvattende soundstage waarin je als luisteraar meegenomen wordt op een reis welke de maker van de film of muziekstuk welke je binnen je HT/multichannel opstelling afspeelt voorschoteld. De eigen ruimte maakt plaats voor een nieuwe dimensie waarbinnen geen enkele factor van de bestaande omgeving een afleiding mag zijn.

Resume

De 4 G’s van HT, gelijke speakers, gelijke afstand, gelijke hoogte en gelijk volume. Een dogmatische aanpak waarvan ik mij bewust ben maar wel een welke als ideaal uitgangspunt genomen kan worden bij de realisatie van een eigen HT/multichannel opstelling. Want nogmaals, uitgaan van een compromis zal nooit een ideaal weten te scheppen.

Natuurlijk zijn er binnen de ideale HT/multichannel nog talrijke factoren zoals bv de ruimte en zijn akoestiek zelf van invloed., daar ben ik mij gedegen en bewust van maar niet getreurd want deze zullen ook een plaats gaan krijgen op het forum. Althans zo is het voornemen

15. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    goooooooooodskolere wat een post tipex :)
    goed stuk tekst by the way.

enne romius......honda beats suzuki :+

16. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Zeg dat wel 8). Om het nog niet te hebben over alle draden die je dan gaat krijgen.

Of komt er in de toekomst ook een goede draadloze oplossing? (Als dat kan...)

Zieke specs

17. Wallie

Wallie Hardware Freak

Leuk Bevonden:
    0
    Wie weet, er komen steeds meer nieuwe draadloze methodes. Microsoft heeft toch voor de controlers van de 360 ook een nieuwe methode bedacht?

18. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    draadloze speakers betekend dat er een stroomkabel naar toe moet, zit je toch weer met stekkers.

19. Wallie

Wallie Hardware Freak

Leuk Bevonden:
    0
    Misschien komen er ook speakers met accu, die je een keer in de zoveel tijd moet opladen...

20. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    22 accu's opladen kewl :)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina