Nee hoor, dat maakt niets uit voor de versterker. Alleen moet je wel oppassen dat je geen kortsluiting veroorzaakt... Ik heb dat trouwens al weleens gehad bij m'n denon stereoversterker: toen kwamen de twee helften van een kabeltje tegen elkaar aan en viel het geluid uit. De versterker deed niets meer maar het schermpje etc deed het nog wel gewoon. Nadat ik hem aan en uit had gezet deed alles het weer gewoon.
Dat maakt niets uit, behalve als je allemaal high-end speakers hebt en een high-end versterker, maar daar ga ik maar ff niet vanuit. Kan je op jou versterker eigenlijk niet gewoon het volume van alle speakers appart regelen? Op mijn denon kan je trouwens ook instellen welke speakers je wel en niet hebt (je kan zelfs instellen dat je geen center hebt, dan laatie dat geluid gewoon via de frontjes gaan). Dan zou je nl de kans op kortsluiting kunnen voorkomen als je de surround back op de versterker gewoon uitzet.
Edit@tipex: je zei net wel dat het 7de kanaal er altijd bij wordt verzonnen, maar dan zou er dus ook geen verschil zijn tussen dts-es matrix en discreet. Terwijl je een paar pagina's terug zei dat discreet wel degelijk 7 apparte kanalen bevat...
Laatst bewerkt: 13 aug 2005