1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Antwoord op surround/Dolby Digital vragen [DEEL 7]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Peter OtH, 16 aug 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lover_boytje

lover_boytje X-Box 360 Rulez

Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil de Creative® Inspire™ P5800 kopen is dit een goede ?
    zoja is hij dan ook wel echt dolby digital 5.1 ?
    Alvast bedankt

2. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Foto's :cool: .

:+

Maar het is fijn datie het weer doet:p

3. Een beamer is helemaal niet zo'n geweldige. Voor goede projectie moet je eigenijk zowel achter als voor het scherm een projector hebben. Denk ook aan de beperkte levenduur van een beamer, het feit dat het eigenlijk te groot is voor normale kamers en de manier waarop je kamer verdonerd dient te worden. Jammer genoeg denken veel mensen bij een thuisbioscoop vooral aan imitatie van een bioscoop. Ze willen, heel kinderlijk eigenlijk, bioscoopje spelen in plaats van goed en mooi films kijken.

4. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Jij weet duidelijk waar je het over hebt of misschien ben ik al veel te veel doorgeslagen en niet meer als doorsnee consument te bestempelen :)

W'rom zou je in vredesnaam voor en achter het scherm een projector moeten hebben? Ik ben dit nog nooit ergens tegen gekomen. Ik ben bekend met front en rear projection maar beide gecombineerd?

Levensduur van de lampen vallen best mee bij de recente modellen, 2000 a 3000 uur is vaak al haalbaar wat is daar mis mee? Als je elke dag 3 uur film kijk kun je 2 jaar vooruit, is niets mis mee toch?

Te groot voor een normale woonkamer? Hoezo dan? Je moet de grote van het scherm aanpassen op de grote van je kamer dan is er niets mis met projectie. Als je op 2 meter meter van een 4 meter breed scherm gaat zitten kijken lijkt het me inderdaad niet handig maar daar heb je zelf alle controle over.

Het is kinderlijk als mensen graag thuis een bioscoop ervaring willen evenaren? Gedurfde uitspraak :) Ik heb genoeg prive bioscoopjes in nederland gezien waar een gemiddelde echte bioscoop het nakijken heeft. Ik ben het met je eens als je zegt dat er met alle goedkope rotzooi een boel afgerotzooid wordt en in die gevallen is de vergelijking met een echte bioscoop ver te zoeken. Maar als je wat meer research zou doen zou je wel degelijk tot de conclusie komen dat genoeg mogelijk is om een perfecte thuisbios te maken. Welke bioscoop in nederland kun je al films in hd kijken, die kun je op 1 of 2 vingers tellen maar er zijn genoeg prive theaters die dat al hebben.

Laatst bewerkt: 26 sep 2005
  5. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    beukt pak chips en schenkt alvast de grenadine in :+

6. Het voor en achter projecteren zorgt voor een scherper, krachtiger beeld, in menig bisoscoop wordt dit ook gedaan. Projectoren waren enkele jaren geleden altijd redelijk flets (verbeterd nu overigens, ligt ook aan de prijsklasse). Het lijdt ook tot minder problemen met reflectie. Ik kende dit probleem zelf ook niet, totdat ik met de grootste thuisbioscoop fanaat van Groningen in gesprek raakte in een TV winkel. Hij baalde van zijn projector omdat hij eigenlijk zowel voor als achter een projector moest hebben voor de ultieme thuisbioscoop.

Er zit een simpele formule achter. De ideale kijkafstand en schermgrote zijn met elkaar verbonden. Als je in een gewone woonkamer zit, is een groot scherm wel indrukwekkend maar vaak net iets te groot voor ideaal TV kijken. Je hebt gelijk dta je het beeld wat grote betreft aan kan passen. Maar is het dan nog de moeite waard in een gewone situatie?

Levenduur is tegenwoordig wel beter, maar niet vergelijkbaar met een TV. Maar als iemand opteert om een Beamer te nemen in plaats van een TV, vind ik dit wel een nadeel. Steeds nieuwe lampen kopen is een behoorlijke uitgave. Ik ben het wel met je eens dat dit geen probleem is als je een echte fanaat bent en er het geld voor hebt.

In elke bioscoop. Films in de bioscoop zijn al wel in HD! Sterker nog, de resolutie is zelfs veel hoger dan huidige HD TV's aankunnen. Meer dan 2000 horizontale lijnen, dus ga maar na, wat de resolutie is (minmaal 1600 horizontale lijnen wordt gehanteerd als standaard). Als je over HD Theaters spreekt hebben we het over een nog veel hogere resolutie (Twee maal HD, of meer). Iets wat geen enkele thuisbioscoop evenaart. (Het scherm is echter wel vele malen groter). Nadeel is overigens dat de film (letterlijk film) slijt en het beeld minder wordt, ook zijn erw at problemen met de lens die de resolutie ietwat beperken. Daarom gaan bioscopen in de toekomst allemaal digitaal met dubbel HD. Namelijk 4096x2048 van IMAX.

Mijn uitspraak over de bioscoop imiteren begrijp je verkeerd. Een thuisbioscoop maken is hartstikke leuk en als je de ervaring van de bioscoop wil evenaren is daar niks mis mee. Veel mensen doen echter het volgende: ze hangen een te groot scherm op, kopen een surround setje, zetten de subwoofer te hard, doen alle lampen uit (krijgen daardoor vermoeide ogen) en spelen bioscoopje. Ik zeg dus dat mensen die ultiem films willen kijken er een andere aanpak er op na houden. Als ik jouw plaatje zie, vermoed ik dat jij wel weet hoe het moet......

Ik zeg nergens dat je geen goede thuisbioscoop kan maken! (Misinterpretatie van mijn woorden). Als je daar goed mee aan de slag gaat kun je echt wel iets maken dat films recht doet. Ik moest echter wel lachen om de uitspraak van JKI, dat beuker, omdat hij mooie speakers heeft, eens moest denken aan een beamer. Ik denk namelijk niet dat beukers kijkplezier en beeldkwaliteit verbeteren door een beamer.

Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2005
  7. Tipex ik heb jouw website eens bekeken, en ik snap nu waarom je mijn uitspraak zo gewaagd vind. Ik denk dat het in jouw geval wel wat meer is dan bioscoopje spelen. Tering, wat een set up! }:] :9

WEen dergelijke Projector is ook wat anders dan een huis tuin en keuken beamer......

Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2005
  8. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    beamer komt hier niet te hangen.................en de reden is dat mijn meissie dan ook haar woonkamer (die nu al redelijk vol is gebouwd) helemaal ziet veranderen in een speeltuin.

ben zeer tevreden met het nieuwe lcd schermpie......volgende upgrade zal er ongeveer zo uitzien.......maar eerst weer ff sparen en heel lief zijn voor mijn meisje :+

[plaatje]http://www.beuker.speedxs.nl/RSP1098.jpg[/plaatje]

9. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    tis allemaal bende.......vooral die rotel rommel...dat wordt per kilo verkocht :+

ps....

waar is quack al die tijd gebleven :confused:

ik heb onze haarlemmer al maanden niet meer gezien???

Laatst bewerkt: 26 sep 2005
  10. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het nog nooit gezien moet ik zeggen maar het kan heel goed. Je haalt je wel ontzettend veel problemen op de hals met een dergelijke constructie, zowieso moet je ongelofelijk veel ruimte hebben. Maar het beeld zal 100% moeten matchen en dat lijkt me afschuwelijk moeilijk maar zeker wel te doen. Maar een goeie projector is naar mijn mening niet flets zeker niet met een knappe crt projector. Mijn lcd mist wel een beetje punch wat je zou kunnen bestempelen als flets maar of je dat op heft door met 2 te gaan projecteren. Wr'om zou je dan ook niet met 2 projectoren aan de voorkant werken of 2 aan de achterkant?

>Er zit een simpele formule achter. De ideale kijkafstand en schermgrote zijn >met elkaar verbonden. Als je in een gewone woonkamer zit, is een groot >scherm wel indrukwekkend maar vaak net iets te groot voor ideaal TV kijken. >Je hebt gelijk dta je het beeld wat grote betreft aan kan passen. Maar is >het dan nog de moeite waard in een gewone situatie?

Ik denk het wel, maar wat je zelf al zegt het moet in de juiste verhouding zijn. 1 tot anderhalf meter moet in de meeste situaties makkelijk haalbaar zijn.

>Levenduur is tegenwoordig wel beter, maar niet vergelijkbaar met een TV. >Maar als iemand opteert om een Beamer te nemen in plaats van een TV, >vind ik dit wel een nadeel. Steeds nieuwe lampen kopen is een behoorlijke >uitgave. Ik ben het wel met je eens dat dit geen probleem is als je een >echte fanaat bent en er het geld voor hebt.

Je moet het ook niet als vervanger van TV gebruiker, ik zou het (en doe het ook) puur voor film en gamen en dan blijft het speciaal.

>In elke bioscoop. Films in de bioscoop zijn al wel in HD! Sterker nog, de
    Knip
    >Namelijk 4096x2048 van IMAX.

Dat de resolutie hoog is in de bios geloof ik best, ik zet echter mijn vraagtekens bij de bron resolutie die gebruikt wordt. Voor mijn gevoel is die namelijk aan de lage kant. Voor mijn gevoel kijk ik naar een ge-upscalede dvd bij wijze van spreken. Toen ik LOTR in de bios heb gezien was dit naar mijn idee in elk geval een stuk minder gedetailleerd dan de HD versie die ik heb gezien. De resolutie van het beeld moet zowieso ook veel hoher zijn omdat je gewoon een veel groter scherm hebt waar het op gedisplayed wordt. Zelf vind ik de dvd resolutie al te karig om op 2.40 breed te kijken.

>Mijn uitspraak over de bioscoop imiteren begrijp je verkeerd. Een >thuisbioscoop maken is hartstikke leuk en als je de ervaring van de bioscoop >wil evenaren is daar niks mis mee. Veel mensen doen echter het volgende: >ze hangen een te groot scherm op, kopen een surround setje, zetten de >subwoofer te hard, doen alle lampen uit (krijgen daardoor vermoeide ogen) >en spelen bioscoopje.

Dat zie je vrij veel jah :)

>Ik zeg nergens dat je geen goede thuisbioscoop kan maken!
    >(Misinterpretatie van mijn woorden). Als je daar goed mee aan de slag gaat >kun je echt wel iets maken dat films recht doet. Ik moest echter wel lachen >om de uitspraak van JKI, dat beuker, omdat hij mooie speakers heeft, eens >moest denken aan een beamer. Ik denk namelijk niet dat beukers kijkplezier >en beeldkwaliteit verbeteren door een beamer.

Ach er valt nog wel wat winst te halen denk ik :) Hang een leuke barco aan het plafond, voer hem wat leuk hd materiaal, smullen maar :)

11. Met jouw projector dnek ik dat je zekr briljant beeld krijgt. Wat je in de bioscoop natuurlijk als houdt is de grootte van het scherm. Puur op basis van getallen kun je wel nagaan in hoeverre de scherpte vermindert.

Uitgaande van een twee meter breed 16:9 scherm. Je krijgt dan een googte van 1,125 meter. Er is sprake van 720 horizontale beeldlijnen. Dan heb je 640 horizontale beeldlijnen op een meter (die dus verticaal is).

2000 beeldlijnen op (ik zeg maar wat hoor) 7 meter komt uit op ongeveer 286 beellijnen per meter. Een kleiner scherm geeft steevast ene schherper beeld. De reden dat HD nu steeds meer opkomt.

Als de kijkafstand goed is.....

De laatste keren dat ik naar de bioscoop ging, was ik vele minder onder de indruk dan vroeger. Ik kijk nu zelf liever films thuis, via mijn HTPC. Perfect beeld, heerlijk geluid en goede kijkafstand. Als ik jouw setup zie denk ik dat het zelfs nog voorbij gaat aan de gemiddelde bioscoop ervaring.

12. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Naar mijn mening gaat het al heel erg snel voorbij de bioscoop-ervaring... De meeste bioscopen hebben zoiezo al een erg slechte setup qua geluid. Ik heb nu voor een nieuwprijs van rond de 3500 op m'n kamer staan en dat vind ik al vele malen beter dan de bioscopen bij mij in de buurt.
    Ik ben wel van mening dat je niet zo snel voorbij de beeldqualiteit van een bioscoop gaat, maar verder... Zoiezo is de grootte vaak niet haalbaar in een HT, maar de qualiteit krijg je zeker niet voor redelijk weinig geld.

En zo te zien heeft mijn uitspraak van circa 10 woorden toch wel een hele discussie opgeroepen :) .
    Ik vind dat als je groot (mooi) beeld hebt, de ervaring er toch wel op verbeterd. Je zit als het ware nog meer 'in de film'. Ik hoef echt helemaal geen bioscoop de immiteren ofzo, maar het maakt de ervaring gewoon beter. Kijk zoiezo maar eens op het htforum. Bij alle betere setjes staat al een beamer of crt. Ik zie niemand op een beeld van 70 cm een film kijken.

En jou uitspraak over 'bioscoopje spelen' daar heb je volkomen gelijk in, maar ik hoop niet dat die uitspraak mede gericht was op mij:). Ik denk dat ik echt al wel uit die fase ben dat ik het leuk vond om de subwoofer te hard te zetten enzo. Dit is trouwens eigenlijk mijn eerste surround-set, dus ik heb ook nooit gedacht voor bioscoopje te gaan spelen met een of andere surroundset van 200 euro.

Dat is er ook weer uit:p

13. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Boeiend Bioscoopje spelen...tis allemaal relatief..Als je ziet hoe sommige mensen geld uitgeven om maar aan de 4g's te komen..Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Waarschijnlijk vinden de mensen met Krell versterking etc. dat ik aan het "spelen" ben..maar ik heb nu het punt bereikt dat ik NIET naar de bios hoef om een overdonderende 5 kanaals ervaring te krijgen. Dus voor mij is het NU goed. Momenteel erger ik me wel dood aan het "platte/koude" geluid van mijn denon.
    Waarschijnlijk komt er een Marantz SR 7X00 of een aparte Stereoversterker.

14. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe denk jij over het beeld? Wat ben jij van plan? Ben je gewoon tevreden met je 50cm tv?

15. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan zelf heel moeilijk in de film raken als ik naar mijn "kleine" lcd tv-tje aan het kijken ben, maar op het scherm wordt je zoals JKI al zegt er echt in gezogen.

Het beeld hoeft niet zo groot als in de bioscoop want je zit er thuis toch een stuk dichter op dus het beeld kan veel kleiner voor een zelfde ervaring. De laatste keer dat ik naar de bioscoop ben geweest en me niet heb gestoord aan de rest van de zaal kan ik me niet herinneren. Er zijn altijd mensen die hun mond niet kunnen houde, m&m's die over de vloer gaan, telefoon's die afgaan, dat dus nooit meer.

16. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Daar kan ik ook goed inkomen..maar in mijn kamertje is het waarschijnlijk niet eens mogelijk om een beamer set up te draaien. Of ik zou juist alles net andersom neer moeten zetten

Nee.. }:] Maarja het geld stroomt nou ook weer niet binnen. :+ Uitgaan etc.
    Breedbeeldje zou leuk zijn,maar uiteraard het liefst een 66 cm LCD o.i.d
    Eventueel dan een beamer hoewel je dan mss wel direct HD weergave EN grootbeeld hebt.

17. ill nino

ill nino me, myself and I

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nu mijn nieuwe computer en het 5,1 setje doet het perfect. Nu heb ik 1 probleem (eigenlijk mijn ouders) ze vinden de subwoofer te hard doordreunen terwijl de speakers en de subwoofer op de helft zitten qua volume. Weet iemand iets waarmee ik het doordreunen kan verminderen?

18. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Het contact van de subwoofer en grond minimaliseren.
    Spikes eronder ofzo, halve squasballetjes, verzin wat leuks. :)

19. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Kan je de subwoofer met je setje niet gewoon zachter zetten? Of kan je alleen alles tegelijk zachter zetten?

20. ill nino

ill nino me, myself and I

Leuk Bevonden:
    0
    Ik had ergens op dit forum daar al over gelezen. Met wasmachinedempers. Had ik er eigenlijk bij moeten vermelden, maar ik zou dus zulk soortgelijke dingen willen weten.

ik kan ook alleen de subwoofer zachter zetten, maar dan vinden mijn ouders het nog steeds te hard.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina