Het voor en achter projecteren zorgt voor een scherper, krachtiger beeld, in menig bisoscoop wordt dit ook gedaan. Projectoren waren enkele jaren geleden altijd redelijk flets (verbeterd nu overigens, ligt ook aan de prijsklasse). Het lijdt ook tot minder problemen met reflectie. Ik kende dit probleem zelf ook niet, totdat ik met de grootste thuisbioscoop fanaat van Groningen in gesprek raakte in een TV winkel. Hij baalde van zijn projector omdat hij eigenlijk zowel voor als achter een projector moest hebben voor de ultieme thuisbioscoop.
Er zit een simpele formule achter. De ideale kijkafstand en schermgrote zijn met elkaar verbonden. Als je in een gewone woonkamer zit, is een groot scherm wel indrukwekkend maar vaak net iets te groot voor ideaal TV kijken. Je hebt gelijk dta je het beeld wat grote betreft aan kan passen. Maar is het dan nog de moeite waard in een gewone situatie?
Levenduur is tegenwoordig wel beter, maar niet vergelijkbaar met een TV. Maar als iemand opteert om een Beamer te nemen in plaats van een TV, vind ik dit wel een nadeel. Steeds nieuwe lampen kopen is een behoorlijke uitgave. Ik ben het wel met je eens dat dit geen probleem is als je een echte fanaat bent en er het geld voor hebt.
In elke bioscoop. Films in de bioscoop zijn al wel in HD! Sterker nog, de resolutie is zelfs veel hoger dan huidige HD TV's aankunnen. Meer dan 2000 horizontale lijnen, dus ga maar na, wat de resolutie is (minmaal 1600 horizontale lijnen wordt gehanteerd als standaard). Als je over HD Theaters spreekt hebben we het over een nog veel hogere resolutie (Twee maal HD, of meer). Iets wat geen enkele thuisbioscoop evenaart. (Het scherm is echter wel vele malen groter). Nadeel is overigens dat de film (letterlijk film) slijt en het beeld minder wordt, ook zijn erw at problemen met de lens die de resolutie ietwat beperken. Daarom gaan bioscopen in de toekomst allemaal digitaal met dubbel HD. Namelijk 4096x2048 van IMAX.
Mijn uitspraak over de bioscoop imiteren begrijp je verkeerd. Een thuisbioscoop maken is hartstikke leuk en als je de ervaring van de bioscoop wil evenaren is daar niks mis mee. Veel mensen doen echter het volgende: ze hangen een te groot scherm op, kopen een surround setje, zetten de subwoofer te hard, doen alle lampen uit (krijgen daardoor vermoeide ogen) en spelen bioscoopje. Ik zeg dus dat mensen die ultiem films willen kijken er een andere aanpak er op na houden. Als ik jouw plaatje zie, vermoed ik dat jij wel weet hoe het moet......
Ik zeg nergens dat je geen goede thuisbioscoop kan maken! (Misinterpretatie van mijn woorden). Als je daar goed mee aan de slag gaat kun je echt wel iets maken dat films recht doet. Ik moest echter wel lachen om de uitspraak van JKI, dat beuker, omdat hij mooie speakers heeft, eens moest denken aan een beamer. Ik denk namelijk niet dat beukers kijkplezier en beeldkwaliteit verbeteren door een beamer.
Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2005