Antwoord op surround/Dolby Digital vragen [DEEL 7]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Peter OtH, 16 aug 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Het verschil zal hem vooral zitten in de kwaliteit van de gebruikte componenten.

Even een algemeen vraagje tussendoor:

Ik ben op zoek naar nieuwe speakers :). Qua gebruik zullen ze hoofdzakelijk worden gebruikt voor muziek, zegge 70% muziek en 30% voor films. Het is nog steeds voor op m`n kamer, met een oppervlakte van circa 15m2.

Mijn vraag is eigenlijk m.b.t. het frequentie bereik van speakers. SACD heeft een freq. bereik tot over de 100kHz. Op m`n huidge speakers die tot 22kHz gaan klinken SACD's al erg mooi vergeleken met de cd versies. En volgens mij kan het menselijk gehoor van iemand al niets meer boven de 15 á 16kHz waarnemen? Zou het veel nut hebben om speakers te nemen die tot 30kHz, 50kHz of 70kHz etc... gaan? Ik heb de komende maand amper vrije tijd, dus luisteren in de weekenden is er voorlopig niet bij, dus ben ik me maar wat aan het orienteren :).

2. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Heeft erg weinig nut, boven 20 khz hoort niemand meer wat dus zijn je huidige speakers qua frequentie bereik prima. Ik denk dat je gewoon vooral erop moet letten dat je goede kwaliteits speakers koopt en dan niet zozeer letten op de cijfertjes maar gewoon wat je mooi vind klinken. Plus een goede versterker misschien, ik weet niet wat je nu allemaal hebt staan?

3. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    De receiver die ik nu heb staan (Yamaha RXV-630rds) doe ik binnenkort weg naar m`n broertje, ben dus ook nog opzoek naar een nieuwe receiver :). Verder heb ik nog een Sony DVP-NS930 QS DVD/SACD-speler. Ik had voorheen twee Yamaha YST-SW315 subs, maar daarvan heb ik er eentje weggedaan. Voorlopig wil ik het nog even bij deze sub houden, ben er nog tevreden mee.

4. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Vb. Voor het budget van 400 euro moet je voor een surround versterker 7 eintrappen voeding en allerhande frutsels in elkaar knutselen en voor het zelfde budget van een stereo versterker alleen 2 eindtrappies en voeding. (is wel heel simpel gezegd maar dat laat even het principe zien.)

Je kan ook je speakers tegelijk op een stereo én surround receiver aansluiten mits je receiver pre-outs heeft. De receiver doet dan in feite niks anders dan het meerkanaals signaal decoderen en doorlussen naar je stereo versterker.
    Het is een compromis maar vaak word als minpunt de 2 aparte volume regelingen op beide apparaten genoemd.

Ik zit de laatste tijd ook zwaar te twijfelen om de hele bende te verkopen en lekker "terug" te gaan naar stereo. Ik merk nu dat ik muziek VEEL belangrijker vind dan die paar kogels tijdens de film. Tevens begin ik me ook te ergeren aan de Alluminium tweeter in mijn speakers..het geluid is te snerpend naar mijn idee maar dat kan ook door de denon komen. Ik ben sinds een paar weken helemaal verliefd geworden op de Dynaudio D260 soft dome tweeter _O_

Kijk gewoon een beetje rond naar een leuke receiver, als je voor een receiver gaat..kijk dan naar merken zoals marantz, cambridge audio, Arcam (Ik weet niet wat je budget is O-) ) maar anders maakt marantz leuke "muzikale" receivers voor het geld.Maar dat wist je vast wel aangezien je ouders een sr 8500? hebben. Merken zoals Denon en Yamaha zetten spektakel neer in films maar vind ik persoonlijk voor stereo bagger.
    En wat speakers betreft..kijk eens naar de "oude" Kef Q reeks, sinds de iQ reeks er is zijn de Qx, speakers aardig in prijs gedaald.

Laatst bewerkt: 31 okt 2005
  5. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ja de Marantz SR 8500 is stukken muziekaler dan mijn Yamaha. En zoals je al zei, met films is dat weer net andersom. Maar dan nog klinkt de Marantz dan verre van slecht ;). Ik heb net nog wat receivers en speaker opgezocht die ik t.z.t wil gaan beluisteren:

Receivers:
    * Arcam Diva AVR 200
    * Cambridge Audio
    * Denon AVR-3806
    * Harman Kardon AVR 635
    * Marantz SR 7500/8500
    * NAD T-763
    * Onkyo TX-SR 803E
    * Pioneer VSX-AX 4AVi-S
    * Yamaha RX-V 1600/2600

Speakers:
    * B&W DM-602.5 S3, fronts
    * B&W DM-602 S3, front en/of surrounds
    * B&W LCR-60 S3, center
    * Boston Lynnfield VR 3, fronts
    * Boston Lynnfield VRB, fronts en/of surrounds
    * Boston Lynnfield VR Center
    * Canton LE 170 of 190, fronts
    * Canton LE 120 of 130, fronts en/of surrounds
    * Canton LE 150 CM, center
    * Canton Karat S1 DC, fronts en surrounds
    * Canton Karat CS4, center
    * Dali Blue 5005, fronts
    * Dali Blue R 1000, fronts en/of surrounds
    * Dali Blue C 1000, center
    * Dali Concept 6 of 8, fronts
    * Dali Concept 2, fronts en/of surrounds
    * Dali Concept Center
    * Focal. JMLab Chorus 714S of 716S, fronts
    * Focal. JMLab Chorus 706S of 707S, fronts en/of surrounds
    * Focal. JMLab Chorus CC70S of CC700S, center
    * Kef iQ-5, fronts
    * Kef iQ-3, fronts en/of surrounds
    * Kef iQ-2C, center
    * Kef Q-5, fronts
    * Kef Q-1, fronts en/of surrounds
    * Kef Q-10C, center
    * Tannoy Fusion 3 of 4, fronts
    * Tannoy Fusion 1 of 2, fronts en/of surrounds
    * Tannoy Fusion Center
    * Tannoy Sensys 2, fronts
    * Tannoy Sensys R, surrounds
    * Tannoy Sensys DC1, front + surrounds
    * Tannoy Sensys C, center

Qua budget staat er nog niets vast op het moment :+. Misschien wacht ik nog heel even met een receiver en ga ik eerst voor speakers. Aangezien er met m`n huidige receiver niets mis is en m`n fronts een beetje brak zijn geworden.

Maar ik heb voorlopig nog geen haast, ook al kriebelt het wel :cool:. Eerst maar eens lekker gaan luisteren, kijken en voelen! als ik tijd heb

6. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Die lijst die je daar hebt staan is in ieder geval een goed begin! :)
    In iedergeval een beetje breed georienteerd en niet gefocust op één bepaald merk.

7. Wallie

Wallie Hardware Freak

Leuk Bevonden:
    0
    Dat gaat je zeker tijd kosten, heb je eindelijk ze gehoord zijn er weer nieuwe boxen in de verlaging door de komst van nieuwere speakers ;)

@ Limpbixkit: Pre-out bedoel je daarmee de uitgang van een rood wit tulp(RCA) aansluiting, want als dat zo is kan je net zogoed je cd speler gelijk op je surround versterker aansluiten ipv stereo versterker...

8. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als het goed is heeft je receiver om precies te zijn 5 á 7 pre-outs.
    De instappers zijn hier soms niet van voorzien, je receiver dient alleen als decoder hij bepaalt in feite welk kanaal naar de goed tulp uitgang gaat.
    Die tulp uitgangen kun je dus idd doorlussen naar bv. een steroo amp in dit geval zou je dus je front speakers door lussen. Het is dan ook mogelijk om bv. de achterste 2 kanalen door een andere amp/eindtrap te laten doen.
    Het zou dus idd mogelijk zijn om je cd speler op je receiver aan te sluiten dan stuurt de receiver het signaal weer door naar de stereo amp, maar daar zie ik het nut niet echt van in, er kan hoogstens binnen de schakel cd<>receiver<>stereo amp signaal verlies optreden.

9. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Edit: foutje, dubbelpost.

10. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Niet mee eens:). De Denon die ik heb vind ik zelf welliswaar beter presteren in meerkanaals dan in stereo, maar lang niet bagger, en het verschil is ook niet groot. Eigenlijk naar mijn mening minimaal. Ik weet niet of het bij andere denoontjes wel zo is, maar bij die ik heb vind ik het wel meevallen (kan ook liggen aan dat ik niet zo'n hele geweldige frontjes heb).

Heb de DVD1 op z'n plekkie gezet:). Alvast vergeleken met de sony die ik eerst gebruikte als cd-speler. Jezus, wat een bagger apparaat is dat nu ik de dvd1 ernaast heb gezet:D . Ik had verwacht verschil te horen, maar dit... Het verschil is echt ontzettend groot! De dvd1 geeft een mooier gedetailleerder geluid weer met een veel en veel mooiere diepere bas. Dat hoorde je al na één keer switchen, dat had ik dus echt niet verwacht, en volgens mij jullie ook niet:). Maar ik vind het niet erg:cool: . Ik ga 'm denk ik deze week ook nog even met de xbox vergelijken maar ik verwacht een iets minder overdonderend verschil, alhoewel de sony in stereo beter presteert dan de xbox. Foto's komen:).

11. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb nu een home cinemaset gekocht en ik zou graag ervoor willen zorgen dat ik geluid van mijn tv via me homecinemaset heb EN dat ik het geluid van me xbox via de home cinemaset heb (SONY DAV-Z100). Er zit geen coaxiale aansluiting op(met zo'n rood lichtje).

Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken.

P.s. me home cinemaset heeft maar 1 scartaansluiting.

12. dynamike

dynamike i love astrid

Leuk Bevonden:
    0
    Sony DAV Z100? Weet je dat zeker? Wamt ik krijg nul komma nul zoekresultaat op google als ik daarop zoek.

Welke aansluitingen heeft je set nog meer? Meestal hebben deze wel gewoon aansluitingen met een rode en witte tulpstekker (stereo). Hier zou je goed je tv op aan kunnen sluiten met een scart naar 2x tulp stekker.

Die met het rode lichtje in optical, niet coaxial. Als je geen optical hebt, heb je meestal ook geen coaxial en kun je geen Dolby Digital (surround) van je xbox afspelen. Deze zul je dan ook via zo'n stereo aanlsuiting aanmoeten sluiten. Dit kan met de gewone xbox kabel. Dan moet je de rode en de witte tulpstekker verlengen naar je geluidsetje, en de gele in de tv laten zitten.

EDIT: Ow, je bedoeld vast Sony DAV DZ100. DAt geeft meer resultaat. Er zit idd geen optical of coaxiaal aansluiting op, kan voor de rest niet goed vinden wat er wél op zit. Toch niet alléén een scart aansluiting?

Laatst bewerkt: 3 nov 2005
  13. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0

Jongen, ga jij maar eens goed denon en marantz vergelijken en dan merk je dat marantz een veel betere plaatsing heeft en warmer aanvoelt.

Juist op stereo levert de denon in, het spektakel en overdonderende bassen van de meerkanaals weergave..komt in stereo niet tot zijn recht,het geheel gaat wat te "verkracht" klinken.

Het hoog, en laag worden ZWAAR overdreven..als je Tone Defeat niet uit zet..heb je ECHT last van een boemerige bas, ik weet niet hoor.. het is mischien je leeftijd maar ik geil niet meer op "Echte diepe bassen" Wat ik zoek is een gecontroleerde bas die de basedrum en basgitaar rustig én natuurgetrouw weergeeft. Niet zoiets als een Stoomtrein die continue je kamerdoordenderd.

Ook vind ik een denon stereo vermoeiend klinken..de muziek grijpt mij niet meer. Natuurlijk is dit ook een deel van gewenning, hiervoor draaide ik met een midi setje en dan is de denon al een grootverschil.
    Preference drift...altijd op zoek naar beter, mss ben ik wel op het punt aangekomen dat ik TE verwend ben..maar ik haal in stereo in ieder geval geen voldoening meer uit mijn set. Dat mijn speakers meerkunnen ben ik van overtuigd, dus dan moeten er koppen gaan rollen..de Denon dus. }:]

En Trouwens iemand muzikale voorkeur voor muziek, geluid..blijft altijd subjectief. Nou dit was iig mijn mening... :p

PS. Wat ik overigens wel vreemd vind is dat die sony zo erg slechter is dan je dvd speler, ik weet niet wat voor prijskaartje er vroeger aan je sony heeft gehangen maar ik vind het wel erg vaag dat een cd speler op stereo gebied word weggespeeld door een toch al wat oudere dvd speler.

Laatst bewerkt: 3 nov 2005
  14. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    @Dynamike: Er zit inderdaad alleen maar een scartaansluiting op.
    Aansluitingen
    Optische uitgang x
    Optische ingang x
    Coaxiale uitgang x
    Coaxiale ingang x
    S-Video x
    Componentuitgang x
    HDMI uitgang x
    Scart aansluiting(en) 1

Decoder: Dolby Digital, Dolby ProLogic II, DTS Digital Surround.

Ik ben er trouwens wel tevreden mee (ben 16 en hij staat op m'n slaapkamer_O_ )

Zou dit dan werken: ik hang een scartkabel aan mijn homecinemaset met aan het einde twee scarts. In de ene scart druk ik de kabel van mijn xbox en in de andere gaat de scart die naar mijn tv loopt. Krijg ik op deze manier:
    - Geluid uit mijn boxen?
    - Geluid van mijn tv?
    - Geluid van mijn xbox?

En zo ja, als dit allemaal werkt, is de kwaliteit dan goed?

15. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dit zijn de specs die ik krijg, maar die zijn toch weer anders dan die van hierboven. Hier staat iig al een analoge ingang op, dus dat betekent dat je iig één v/d 2 (tv/xbox) het geluid er op aan kunt sluiten. Hoe dat met die scart zit vind ik nogal vaag zoals je het uitlegt, je moet dan iig een scartswitch kopen,want:

- ik heb nog nooit een scartkabel gezien die uitloopt in 2 scarts
    - daarnaast zal de kwaliteit ook om te huilen zijn.

Maar scart ingangen worden niet bebruikt om als geluids input, meestal is dat om het beeld gewoon door te lussen naar een VCR oid. Ik denk dat het boven beschrevene niet goed gaat werken. :'-(

Ps. Maak anders even een foteaux van je achterkant van je receiver/dvd speler, dat versimpeld de zaak allicht. :)

16. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Uh.. ik denk dat een foto niet echt nodig is.. er is namelijk maar één scart.

Zo ziet het eruit:

17. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dan houdt het verhaal al op, die scart is namelijk een uitgang, geen ingang.

18. xboxgangsta

xboxgangsta Reëel

Leuk Bevonden:
    2
    Dus ik kan niet het geluid van m'n tv EN xbox via mijn homecinemaset laten lopen.

OF

Dus ik kan niet het geluid van m'n tv OF xbox via mijn homecinemaset laten lopen.

Bedankt:)

19. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ehm..beide die scart is gewoon GEEN ingang.
    Maar is dat dan echt de enige uitgang? zitten er geen andere ingangen/uitgangen achterop?

20. Liquid

Liquid Kobrakai

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb dus net een Home Cinema setje gekocht.. Maar zit er nou een optische ingang in of niet?

Excuses voor mijn n00b-zijnde. :+

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina