Ik zie dat het 'luidsprekers van verschillend merk'-probleem nog niet helemaal duidelijk is.
Het zit zo: als je wilt kun je 5 verschillende luidsprekers, elk van een ander merk, in je surroundset zetten. Luidsprekers hebben allemaal dezelfde aansluiting dus je kan ze allemaal op je versterker aansluiten. Dat is het probleem niet.
Logischer is het om op z'n minst te zorgen dat de frontspeaker hetzelfde zijn (2), de rearspeakers hetzelfde (2) en van de center is er maar 1. De prijzen in de winkels laten ze alleen maar per stuk zien om het goedkoper te doen lijken.
Om het beste geluid te krijgen zul je toch echt 5 precies dezelfde luidsprekers moeten nemen. Vaak gaat dit al niet omdat je een zuilluidspreker als centerspeaker nergens kwijt kan. Daarom zijn er ook apparte centerspeakers ontworpen. Ook is het vaak zo dat je geen zuilen wil als achterspeakers. Ook hier is een oplossing voor gevonden: de satellietluidsprekers. Deze hebben (mits uit dezelfde serie) dezelfde tweater (luidspreker voor hoge tonen) als de frontspeakers, alleen komen er geen lage tonen uit.
Ik heb zelf frontspeakers van het merk JMlab (focal) terwijl de achterspeakers en de centerspeaker van Magnat zijn (wel uit dezelfde serie). Dit bevalt mij prima. Natuurlijk klinken 5 speakers uit dezelfde serie mooier, maar per merk is het verschillend of het goed naast een ander merk kan worden gezet. JMlab en Magnat gaan (vind ik) prima samen.
De subwoofer hoeft niet uit dezelfde serie/merk te komen als de andere speakers. Deze moet je puur kopen op de klank. Natuurlijk moet je luisteren of hij past bij de andere speakers, maar een subwoofer klinkt in veel gevallen niet het beste als hij uit dezelfde serie als de rest van de speakers komt. REL bijvoorbeeld maakt zelfs geen andere speakers, alleen maar subwoofers. Toch wordt dit merk gezien als één van de beste subwoofermerken.
Hoop dat het nu wat duidelijker is.
Laatst bewerkt: 27 apr 2006