1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Antwoord op surround/Dolby Digital vragen [Deel 8]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Graveheart, 1 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Dat is echt heel vreemd :confused:

Dit stond destijds in de folder bij het model dat ik heb:

2. Offtrack

Offtrack ForzaGT :)

Leuk Bevonden:
    6
    Je moet waarschijnlijk een beschermdopje uit je terminal halen... Meestal werkt helemaal losdraaien en eruit drukken wel, anders moet je met iets duns pielen.
    Succes. (heb RX-V757)

3. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Dat lijkt inderdaad de juiste oplossing te zijn. Er zit een soort beschermhulsje over de normale schroefklem heen, dat het gebruik van banaanstekkers onmogelijk maakt. Kwam net zoiets tegen op avforums.

Misschien dat ze dit bij latere modellen hebben toegepast, want bij mijn receiver (en sub) zaten deze hulsjes er niet overheen...

Laatst bewerkt: 7 jul 2006
  4. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    In principe zijn die dingen alleen maar signaal verlies.
    Overdracht = "signaal vervuiling"

5. joostpolletje

joostpolletje Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Banaanstekkertjes. zijn juist wel goed!

6. Schranseman

Schranseman Heeft altijd honger

Leuk Bevonden:
    0
    Ik krijg over 1,5 week eindelijk me nieuwbouw huis:thumbs: . Nu wil ik graag het hele gebeuren aan kabels infrezen in de muur, om zo mijn lcd scherm netjes op te hangen.
    Omdat het lastig is om later kabels toe te voegen wil ik zeker weten dat ik alles er in heb zitten, zodat ik ook op de toekomst ben voorbereid.

Ik krijg de volgende opstelling:

Reciever: Pioneer VSX 416
    Dvd speler: Pioneer DV-696AV-s (Deze volgt later)
    Xbox 360
    TV: Thosiba 32WL66

Nu dacht ik er zelf aan om de volgende kabels door de buis te trekken

1. stroomkabel voor de tv
    2. standaard XBOX kabel die bij de premium zit
    3. component kabel van reciever naar TV
    4. HDMI kabel van dvdrecorder naar TV
    5. Extra HDMI kabel voor eventuele HD digitale TV setup box.

Mis ik nu nog iets, of zit alles er wel in?

7. joostpolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Heb je speakers? Die kan je anders inbikken in de grond. Kabel aansluiting voor TV? Voor de rest heb je alle aansluitingen wel gehad, Wees ook voorbereid op eventuele toekomst plannen, zodat je geen te krappe buizen maakt.

8. Schranseman

Leuk Bevonden:
    0
    Kabel :eek: wel handig idd.

Boxen heb ik ook. Ondanks dat veel mensen Klipsch boxen niet lekker vinden klinken op een pioneer vond ik ze het beste. Heb 2 Klipsch F-1 boxen gekocht. Breidt het later uit naar 5.1.

Ik heb hier op het forum al een paar zien staan dat je een digitale kabel kan aansluiten op de standaard kabel die bij de premium wordt geleverd. Nu heb ik de kabel niet goed bekeken, maar er zit toch (wel bij de advanced scart van mijn oude xbox) geen kastje tussen voor digitale uitgang. OF ben ik nu zo blind?

9. joostpolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Op de adapter een optische ingang!!!
    kleine opening, met rood lampje!

Idd kabel :)

10. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, dat is niet waar. Ze zien er mooi uit en zijn makkelijk aan te sluiten (geen gedoe meer met die irritante draaiknopjes), maar daar houdt het dan ook op:).
    Elke tussenstap bij geluidsoverdrachten zorgt voor kwaliteitsverlies. Net zoals bijv. een kroonsteentje of gewoon een connector/plugje.

11. Schranseman

Leuk Bevonden:
    0
    Dank je voor de reactie.
    Heb trouwens even naar de HD setupbox van Samsung gekekenen en deze gebruikt een HDMI kabel. Daar hebben we er twee van dus dat komt mooi uit. Ps die kabels zijn vrij voordleig bij allekabels.nl

Kan deze box trouwens (nog) niet gebruiken omdat mijn signaal alleen maar via glasvezel van casema ons huis binnen komt lopen.

12. joostpolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Hij zit erop he?
    We hebben net een discussie over kabels gehouden, die gaan we niet weer aanhalen, Maar kijk ook eens voor kwalitatief hoogstaande kabels van de merken Oehlbach,Monster,Qed,VandenHul. Dit zijn dure maar prima kabels.. En zeker weten de moeite waard van het geld!!!!

13. Romius

Romius Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom gebruiken jullie eigenlijk bananenpluggen? Naar mijn weten is het enige voordeel dat je daar mee hebt, is dat je niet zit te klooien als je kabels gaat wisselen. Zonder heb je een mooiere geluidskwaliteit lees ik overal.

edit: ik zie dat JKI me al voor was ;)

14. Benson

Benson Kriepkriep

Leuk Bevonden:
    7
    Best een leuke thread. Ik zal deze dan ook maar niet verstoren met mn commentaar O-)

Ik heb wel vragen:
    Ik wil een nieuwe versterker kopen omdat de leeftijd van mijn H/K een beetje begint op te spelen (linker kanaal is zachter en das best irritant op lager volume en ook de volumeknop is niet meer zoals het geweest is – beetje kraken en af en toe valt het geluid weg in het rechter kanaal, beetje bewegen en het gaat weer aan).
    Ik ben dus in de markt voor een nieuwe versterker en surround lijkt me wel geinig. Nadruk blijft stereo luisteren maar ik ben wel van plan uiteindelijk iets in 5.1 te krijgen. Dit moet wel in stappen want een beetje versterker kost al grof geld (instapmodelletje noemen ze dat dan op niet nader te noemen fora 8))

Mijn speakers die ik nu heb staan zijn al oud maar klinken toch nog best lekker (Quadral Amun Mk V), deze wil ik dan ook gewoon laten staan.
    Ik heb ook nog wel n paar 2-kanaals boxjes die als satelliet dienst kunnen doen (voorlopige oplossing) en later wil ik nog een subje regelen.
    Als ik iets met surround wil doen zal ik dus eerst naar een center kijken. Aangezien mn speakers uit het tijdperk komen waarin je voor surround (en kleurenbeeld 8) geintje) naar de bioscoop moest, is er dus geen center in dezelfde serie. Als ik een center wil van hetzelfde merk en van vergelijkbare kwaliteit dan kost het bijna een vakantie :+

Nu vraag ik me dus af of ik überhaupt wel een aangenaam surround beeld kan maken met een center van acceptabele prijs (dan denk ik aan max. €200,- ofzo)?

En, hoe kan ik te weten komen wat goed klinkt bij mn speakers? Van termen als rauw, warm, analytisch, soundstage etc. in reviews wordt ik ook niet echt wijzer...

Zelfde geldt eigenlijk voor satellieten als ik die later wil gaan kopen. Als het sowieso allemaal niet op elkaar gaat aansluiten lijkt het me niet prettig luisteren en zeker niet het beoogde effect. Plus het blijft natuurlijk veel geld - dan kan ik mn geld beter in een nette stereo versterker stoppen met een los 5.1 setje.

----
    Nog een vraagje, niet over persé 5.1 maar eerder over stereo. Het principe zal hetzelfde zijn en omdat jullie blijkbaar wel verstand hebben van lekker geluid toch maar hier:
    Wat is precies bi-ampen van speakers, wat bereik je ermee en wat heb je er voor nodig?
    Niet dat ik het van plan ben maar ik zag gisteren dat het kan bij mn speakers en nu ben ik gewoon nieuwsgierig ;)

15. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja, ze zijn handiger/mooier, heb ze er zelf ook aanzitten hoor.
    Maar in principe vervuil je het signaal ermee.

Kabel > Banaanstekker > Amp

of

Kabel > Amp

16. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Ja hoor, gewoon gaan luisteren in de winkel (desnoods je eigen speakers meenemen) en kijken welke center in die prijscategorie het beste bij je fronts past.
    Zie antwoord hierboven;).

Als je ze bi-wired aansluit dan worden de hoge en lage units van je speaker appart aangestuurd. Dan wordt niet meer het scheidingsfilter gebruikt van de luidspreker, maar het hoog/laag scheiden gebeurt dan al in de versterker.
    (dit is wat ik van bi-ampen heb begrepen, als het voor geen meter klopt, zeg het dan aub:)).
    En ohja, je versterker moet dit ook ondersteunen!!!

17. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Voor €200,- kan je van diverse merken zeker goede centerspeakers krijgen. Het beste dat je kan doen op dit punt is een luistersessie aanvragen bij een gerenomeerde hifi-winkel, en je eigen speakers meenemen. Als je met je eigen speakers naar diverse receivers kan luisteren, krijg je een veel beter inzicht in wat het beste bij jouw smaak past. De betere winkels geven je zelfs een receiver mee om thuis uit te proberen.

Hetzelfde geldt ook voor de centerspeaker. Je kan eigenlijk pas opzoek gaan naar een centerspeaker als je een receiver hebt gevonden. Zodoende kan je de klankleur van de centerspeaker laten 'matchen' met die van je front speakers, en de receiver.

Kortom: luisteren en nog eens gaan luisteren :b:.

Houdt er wel rekening mee dat de meeste av receivers (5.1/6.1 etc..) qua stereoweergave vaak minder goed presteren. Dus je moet voor jezelf een duidelijk doel stellen waar je je setup het meeste voor gaat gebruiken! Maar zoals je zelf al aangeeft, ligt de nadruk op stereo, en is 5.1 surround iets 'leuks' om erbij te hebben. Dan zou ik je zeker aanraden om diverse surround receivers te gaan beluisteren!

18. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Sorry voor de dubbelpost. ;)

Tja, wat is voor jou grofgeld.
    Laten we stellen dat er vanaf 250 a 300,- genoeg te regelen valt aan "instapmodellen" op de nieuwe & 2de hands markt.
    Dan moet je denken aan merken zoals Marantz, Denon, Yamaha, Pioneer of Harman Kardon.

Ik heb even gegoogled en idd, de speakers in het algemeen van Quadral zijn nogal duur.
    Een leuke center voor 200,- moet in principe makkelijk lukken.

Of een center van hogere prioriteit is dan surround speakers.
    Dat moet je voor jezelf beslissen.
    Persoonlijk zou ik liever eerst in 4.0 draaien.
    Met een phantom als center. ( d.w.z center kanaal wordt afgehandeld door frontspeakers. Kortom, geen center dus.)
    IK weet niet in wat voor staat je "sattelieten" zijn, en hoe zich verhouden t.o.v je frontspeakers. Anders heb je de kans dat ze helemaal wegvallen tijdens de film.

Voor leuke surrounds/centers, zou je naar de goedkopere series van: Kef, Magnat, Mordaunt-Short kunnen kijken.
    Zijn allemaal behoorlijke speakers voor leuke prijsjes.

Dan kom je bij het "klank" probleem.
    Rauw, analystisch, Wollig, Warm. Bullshit, jij hebt andere oren.
    Ervaringen van anderen moet je niet gebruiken als fundering van je huis.
    Je moet zelf gaan luisteren. Neem je speakers eens mee naar een dealer, (ja ik weet dat zoiets lastig is) maar uiteindelijk heb je hopelijk the perfect combination.

Sommige receivers hebben de mogelijkheid tot bi-ampen.
    Maar meestal lees ik dat de prestatie winst bij receivers te verwaarlozen is.
    Het echte bi-ampen begint pas bij 2 losse eind versterkers.
    Zoals je waarschijnlijk al achterop je speakers hebt gezien heb je 4 aansluitingen.
    2 voor hoog en 2 voor laag.
    Je kan dus zowel het hoog als het laag door 2 verschillende versterkers laten doen.
    Voordelen van bi-ampen is gewoon weg dat je speakers, ruim voorzien zijn van vermogen en niet geheel onbelangrijk het hoog midden eist meestal een stuk minder dan het laag.
    Je verdeelt het werk dus gewoon over 2 amps. :)

EDIT: Post regen! Lezen benson :p

19. dynamike

dynamike i love astrid

Leuk Bevonden:
    0
    Over die banaanpluggen, ik heb uitgevonden dat ik ze ook lan gebruiken bij mijn HK; er zat alleen in de draaiknop nog een beschermdopje :) Weet iemand een leuk (goedkoop) adresje voor die dingen, want ik vind ze er altijd echt heel netjes uitzien. Damn, je hebt er wel wat nodig met een 5.1 setupje :9

Ik hem trouwens van mijn oom (ex-dj) een setje studio monitors in bruikleen gekregen. Het is een set Alesis Monitor One: Studio Reference Monitor. Ik heb ze vanochtend gelijk aangesloten en even een uurtje zitten luisteren. Wat ik wel merk is dat je toch wel iets mist met alleen satelietjes en een sub. Die middentonen voegen toch wel wat extra's toe als deze ook goed uit de speakers komen, en dat merkte ik wel met deze speakers, aangezien hier een mooie middenunit op zit. Geen normale papieren, maar een soort harde kunststof oid, klink iig lekker. Het is alleen jammer dat op een hoogunitje op de conus een paar minideukjes zitten, iemand enig idee hoe ik die eruit zou kunnen halen? Ik maak nog wel een fotootje vandaag.

En laten we niet Raptor vergeten, die krijgt vandaag zijn Monitor Audio B4's binnen :D

20. II Gamer II

II Gamer II ?! Hmmm ... !?

Leuk Bevonden:
    0
    Even terug naar bananstekkers.

Kabel > Bananstekker > Amp = Verlies ?

of

Bananstekker > Kabel > Bananstekker > Amp = Verlies ?

Het is inderdat verlies maar erg minimal, je kunt het in dit geval alleen meten met de oscilloscoop en geluids technisch is het Niet hoorbaar.
    Bij deze en voor de geintereseerden, ga je gang en koop deze stekkers.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina