Nou, ik ben vrijdag wezen luisteren naar de Kef eitjes (kht2005.2) en de Mordaunt Short Genies en ik was bepaald niet onder de indruk. Ze stonden in stereo opgesteld en ik heb wat muziek geluisterd.
De eitjes klonken bij stemmen best goed en helder maar ik vond de hoge tonen te nadrukkelijk aanwezig, klonk wat schel/blikkerig. Ook was er van enige middentonen geen spoor te bekennen waardoor je de sub heel nadrukkelijk hoort, het liep gewoon niet mooi in elkaar over.
Omdat er alleen hoge tonen uit de boxjes komen kon je ze heel goed plaatsen en krijg je geen mooi stereo beeld. Je hoort precies welke geluidjes er uit welke boxjes komen en dat vond ik storend – het lijkt in stereo net alsof er twee zangers staan te zingen, één in ieder oor...
Ik heb ook geluisterd naar de duurdere B&W M1 sattelieten (icm. de duurste sub). Deze waren erg duidelijk en gedetailleerd, stemmen klonken erg goed, heel mooi en helder. Hier vond ik echter de hoge tonen nog blikkeriger en lelijker klinken dan bij de eitjes. Ook hier kwam 0,0 aan middentonen uit en ik vond het eigenlijk geen gehoor, zeker niet met de bonkende sub erbij.
Misschien verwachtte ik ook gewoon teveel van de kleine boxjes... maar dat het wel mogelijk is om een redelijk geluid uit de eitjes te toveren bewezen de nieuwere - en twee keer zo dure - eitjes (kht3005) die ernaast stonden. Deze hadden een veel breder stereo beeld doordat ze wel middentonen lieten horen. Ik kon minder duidelijk horen welke geluidjes uit welke boxjes kwamen. Ook liep het geluid erg goed over met de sub en deze viel ook een stuk minder op. Zelfs voor muziek zou ik dit setje wel willen hebben maar ze zijn me met €1500,- veel te duur...
Ik heb zelfs geluisterd naar wat grotere boekenplank modellen zoals de Wharfedale Diamond 9.1. Deze zijn nog wel betaalbaar en kregen veel goede reviews... Ik vond ze zelf slecht klinken.
Het leek net of het geluid allemaal uit één koker kwam ofzo. Bij een rustig stuk klonk het nog wel oké maar bij drukkere stukken werd het één grote brei van geluid en was er geen detail meer te bekennen. Ik vond ze bonken en ze klonken allesbehalve fris. Ze waren erg vermoeiend om naar te luisteren.
Ook andere betaalbare boekenplank modellen vond ik niet echt overtuigend klinken – maar het is ook niet waar ik naar op zoek ben, om praktische redenen.
De boxjes die ik dan weer wel aardig vond klinken (afgezien van het wat vlakke geluid en magere bas) waren B&W’s van €500,- per stuk
Misschien ben ik verwend maar de setjes stelden me teleur. Ik snap ook niet waarom er “overal” zó uitbundig lovend over de setjes gesproken en geschreven wordt.
De duurdere setjes en boxjes bewezen dat ik voor deze maat toch geen onredelijke eisen stel - mijn eisen zijn alleen hoger dan mijn budget 
Ik snap ook wel dat stereo muziek natuurlijk niet het doel is van de setjes. Echter, de punten waarop ik ze niet goed vond presteren zijn zeker ook van toepassing in een surround opstelling, alleen zal het bij een film minder opvallen.
Voor een filmpje (en zeker de 360) zullen de eitjes heus wel goed genoeg zijn maar dan nog blijft het storend als je precies hoort waar de, nogal schelle geluidjes, vandaan komen en dat je de sub zo nadrukkelijk hoort werken.
Oh, ehm conclusie van dit lange verhaal? Ik ben er dus nog niet uit
Laatst bewerkt: 17 jul 2006