"Toch hoor je vaak dat men het centerkanaal bv een van de belangrijkste kanalen binnen een surroundformat vind, dit centerkanaal wordt immers het meeste gebruikt en de belangrijke dialogen worden bijna altijd weergegeven via deze routing. Stapt men met zulke gedachtes de wereld van HT/multichannel binnen dan gaat men wederom direct uit van een compromis met als resultaat nooit een ideaal te kunnen bewerkstelligen."
Het klopt en weer niet, om / met welk mareriaal wordt het beschrijven, weergeven van muziek of films in meerkanals?
Als het om weergeven van muziek in meerkanals is dan ben ik mee eens, ik schakel zelf de center ook uit omdat het 4.0 vak van toepassing is en het klinkt stukken beter / mooier zonder deze luidspreker.
Het wordt ook door velen muziek maatschapijen bv. Cheasky recordings geadviseerd om deze luidspreker niet te gebruiken (center luidspreker verbeterd de midden gebied en de overvloed aan komt vak niet ten goede) tijdens afspelen van muziek dvd.
Wat ik heb van kunnen lezen, daar gaat Patrick continu van een 2 kanals / stereo opstelling.
In films wordt de centrum kanaal altijd / meestal toegevoegd / geremixt, waroom hij ieder keer terug komt en vergelijkt met stereo / 2 kanals stereo, je kunt het niet met elkaar vergelijken?
"Elke afwijking hierin brengt een disbalans in het systeem en daarmee een verstoring in de beleving van de weergegeven ruimtelijkheid net zoals dat ook zou gebeuren wanneer je twee verschillende speakers in een stereo-opstelling zou gebruiken."
Pagina verder beschrijf hij dit:
"Een speaker als center gebruiken welke gelijk is aan de fronts en surrounds zal beter integreren, en daarmee verdwijnen in het geluidsbeeld, dan een niet-gelijke speaker (zoals daartoe ontworpen centers bijna altijd zijn)."
Wil je het voor de films / cinema gevoel goed doen dan hou je de pics. aan, uiteraad ben hellemaal mee eens, maar ik heb helaas zelf Geen ruimte voor als voor de vijf gelijke luidsprekers voor de ideale opstelling en de meeste HT'ers denk ik ook.
De center luidspreker in verhouding met mijn fronts is Perfect aanvulling en met de geluids verschillen heb ik Geen last.
Uiteindelijk doet er toe welk center luidspreker in de gebruik genomen wordt, met een goed luidspreker heb je geen last van / met de detecteren van de geluid.
Laatst bewerkt: 7 aug 2006