Antwoord op surround/Dolby Digital vragen [Deel 8]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Graveheart, 1 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joostpolletje

joostpolletje Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Stereo is geaccepteerd als een tweekanaals medium waarbinnen het gebruikelijk is om de twee weergevers binnen het systeem identiek te houden, niet omdat dit nu eenmaal beter oogt in de huiskamer maar puur vanuit het feit dat enkel twee identieke speakers in de juiste opstelling in staat zijn om te verdwijnen in het geluidsbeeld dat door beiden wordt geprojecteerd. HT/multichannel wordt nog (te) vaak benaderd vanuit een tweekanaals-denken, de overige kanalen binnen HT/multichannel zijn “maar” voor dialoog en effecten is een veelgehoord argument van vooral stereo-aanhangers. Het belang van een goede weergave van dialogen wordt al erkent, logisch anders kan men de film niet volgen aangezien men de dialoog niet verstaat, met surrounds voor enkel de effecten is het vaak nog anders

2. joostpolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Kijk eens op
    http://www.hifi.nl/winkels2.php?prov=Utrecht&afkorting=UT

Hier heb je alles bij jouw en mij in de buurt, Woon ook in de regio, De Hobo heeft bijvoorbeeld goed spul, en alle prijsklassen!

Ga echt eerst eens luisteren, Je koopt voor veel geld speakers, reciever. Maar weet eigenlijk niet of het klinkt! Of matcht met elkaar, Dus luister echt eens even!!! Tweedehands speakers kopen, is verder in orde. als je van een liefhebber iets koopt ben je vaak verzekerd van goed spul, wat al prima is ingespeeld!!

3. II Gamer II

II Gamer II ?! Hmmm ... !?

Leuk Bevonden:
    0
    @smokey

Wat Joost al boven heeft vermeld, je begint meestal de setup vanuit 2 kanals opstelling mits de voorkeur eerst naar stereo weergave gaat en dan pas naar 5.1 surround.
    Gaat de voorkeur eerst naar 5.1 opstelling dan begint het setup vanuit de central kanaal omdat deze de meeste moet weergeven en vandaar dat deze belangrijk is.
    Het is ook beter om voor een groot qua geluid center kanaal te kiezen en met zelfde units als front luidsprekers om zo veel mogelijk gomogeen (zelfde) geluid te creeren.
    Heb / wil je een ander merk center luidspreker in gebruik nemen met een andere merk front luidsprekers dan heb je kans dat het niet overal het zelfde klinkt, dat komt door omdat ieder luidspreker fabrikant eigen geluid / kleuring heeft.
    Voor de effect kanalen, ga je voor groot of klein luidsprekers, de keuze voor je.

Wat keuze betreft, Denon en B&W matchen Zeer Goed met elkaar, ga je voor de DM 603 S3 front's dan is LCR 600 S3 geen luxe, hiervan is de geluid Zeer Goed (volwassen) en los (niet al gouw te lokaliseren), beter dan de LCR 60 S3, deze klinkt namelijk niet vol gonoeg en je hoort het echt uit een luidspreker komen, dus de keuze van DM 603 met LCR 600 is Uitstekend en hiervan krijg je echt geen spijt van.

Wat het de bediening ven reciever betreft dat komt ook goed, het wijs allemaal van zich zelf en de OSD is meer dan duidelijk.

Laatst bewerkt: 7 aug 2006
  4. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Daar ben ik het niet mee eens. Alle speakers zijn in een surround-opstelling even belangrijk, ongeacht hoeveel geluid eruit komt. Bij surround moet je midden in het geluid zitten, daar dragen de andere speakers net zoveel aan bij als de center speaker.

5. joostpolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Is niet helemaal waar, De Center is dus wel eigenlijk de belangrijkste speaker. Uit de center komen immers de "stemmen" Dit moet het volste en krachtigste geluid leveren.

Je hebt gelijk dat uit al je speakers goed geluid moet komen, Maar de center is echt wel belangrijk. En nee de andere speakers, surround leveren niet de stemmen, die leveren de randzaken.. Ook zeer belangrijk hoor!!! Maar de center waar alles begint, is net even belangrijker

6. II Gamer II

Leuk Bevonden:
    0
    Naturlijk is center kanaal de belangrijkste, deze weergeeft de meeste geluid en hoe het moet wergegeven worden, dat ligt aan jouw, wil je de plaatsing goed horen of niet?

Ik heb wat center luidsprekers gehad (B&W, Kef, Tannoy, Elac) en deze klonken nergens naar, net alsof het geluid uit de doos kwam (alle posities geprobeert boven, onder als in een lijn met de fronts), de spreiding was er gewoon niet en deze waren ook te detecteren waar ze ook geplaatst stonden.

Nu heb ik naar mijn mening niet te klein center luidspreker en verschil is met dag en nacht, de spreiding is Super en de stemmen klinken duidelijk, vol als rustig.

7. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Ben het er nog steeds niet mee eens, ik deel meer de mening met degene die dit schreef:

Bron: htforum (klik voor het complete stuk)

8. joostpolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Ja zoals hij ook aangeeft!!

Maar hij geeft ook aardige tegenargumenten.

9. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Center is helemaal niet belangrijk, tegenwoordig zit er toch op elke dvd ondertiteling:+ .

10. Smok3y

Smok3y Dark Souls!

Leuk Bevonden:
    277
    WauW! bedankt voor alle reacties\o/
    En joost thanx voor de links zal ze wel is gaan bekijken.
    Dan idd maar de centerspeaker bij hetzelfde merk houden als de rest.

Kan je een subwoofer wel apart kopen?
    Of moet dat ook van hetzelfde type merk zijn als de speakers?

11. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Met een sub hoef je niet merk gebonden te zijn :). Gewoon de sub kopen die jij het lekkerste vindt klinken!

Psst, kort ook je signature even in, max 5 regels zijn toegestaan ;)

12. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Bij een subwoofer zou ik altijd voor Rel/SVS/...(nog zo'n merk, ben de naam even kwijt:)) gaan. Die staan er gewoon om bekend hele goede subwoofers te maken.

13. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Velodyne :thumbs:

14. II Gamer II

Leuk Bevonden:
    0
    "Toch hoor je vaak dat men het centerkanaal bv een van de belangrijkste kanalen binnen een surroundformat vind, dit centerkanaal wordt immers het meeste gebruikt en de belangrijke dialogen worden bijna altijd weergegeven via deze routing. Stapt men met zulke gedachtes de wereld van HT/multichannel binnen dan gaat men wederom direct uit van een compromis met als resultaat nooit een ideaal te kunnen bewerkstelligen."

Het klopt en weer niet, om / met welk mareriaal wordt het beschrijven, weergeven van muziek of films in meerkanals?
    Als het om weergeven van muziek in meerkanals is dan ben ik mee eens, ik schakel zelf de center ook uit omdat het 4.0 vak van toepassing is en het klinkt stukken beter / mooier zonder deze luidspreker.
    Het wordt ook door velen muziek maatschapijen bv. Cheasky recordings geadviseerd om deze luidspreker niet te gebruiken (center luidspreker verbeterd de midden gebied en de overvloed aan komt vak niet ten goede) tijdens afspelen van muziek dvd.
    Wat ik heb van kunnen lezen, daar gaat Patrick continu van een 2 kanals / stereo opstelling.

In films wordt de centrum kanaal altijd / meestal toegevoegd / geremixt, waroom hij ieder keer terug komt en vergelijkt met stereo / 2 kanals stereo, je kunt het niet met elkaar vergelijken?

"Elke afwijking hierin brengt een disbalans in het systeem en daarmee een verstoring in de beleving van de weergegeven ruimtelijkheid net zoals dat ook zou gebeuren wanneer je twee verschillende speakers in een stereo-opstelling zou gebruiken."

Pagina verder beschrijf hij dit:

"Een speaker als center gebruiken welke gelijk is aan de fronts en surrounds zal beter integreren, en daarmee verdwijnen in het geluidsbeeld, dan een niet-gelijke speaker (zoals daartoe ontworpen centers bijna altijd zijn)."

Wil je het voor de films / cinema gevoel goed doen dan hou je de pics. aan, uiteraad ben hellemaal mee eens, maar ik heb helaas zelf Geen ruimte voor als voor de vijf gelijke luidsprekers voor de ideale opstelling en de meeste HT'ers denk ik ook.
    De center luidspreker in verhouding met mijn fronts is Perfect aanvulling en met de geluids verschillen heb ik Geen last.
    Uiteindelijk doet er toe welk center luidspreker in de gebruik genomen wordt, met een goed luidspreker heb je geen last van / met de detecteren van de geluid.

15. joostpolletje

Leuk Bevonden:
    0
    subs van REL,SVS,Velodyne zijn idd prima
    Kijk eens naar de REL Quake 2.

16. Smok3y

Smok3y Dark Souls!

Leuk Bevonden:
    277
    Ik had de rel idd al in gedachte_O_

17. joostpolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Smokey

Toch raad ik je aan, om een keer te gaan luisteren! Zoek via de site een winkel op, bel of mail eerst even voor een luistersessie, dit is voor het geld dagt jij wilt gaan uitgeven echt het beste advies!

18. JKI

JKI Ik wil bolletje

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb via het htforum 2 Aura bass-shakers gekocht. Morgen ga ik ze ophalen. Ben benieuwd!

19. diemario

diemario Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hoi,

ik zoek nog steeds 3 goede rearspeakers (dus niet een compleet setje)
    weet iemand een aantal modellen die goed zijn, en niet boven de 80 ps kosten
    ik zoek wel nieuwe speakers

mijn versterker: yamaha rx-v450
    mijn front boxen: wharfedale delta 50.2
    mijn centerbox: philips fb 602

20. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Is idd een heerlijk subwoofertje.
    7,5 kg en net zo groot als een logitecht subwoofertje.
    Maar er komt VEEL fundament uit dat ding.
    Vriend van me draait met zo'n ding in stereo.
    Subliem subwoofertje.

Die sub is zowel qua uiterlijk als klank erg mooi en ook makkelijk te plaatsen.

@Diemario

Zoek je 3 rearspeakers?

Je wil dus 6.1 gaan draaien?
    Probeer anders je center te vervangen en 2 daarbij passende rears te nemen.

Het is simpelweg beter om alles klankmatig het zelfde te houden.
    Op de 2de hands sites is een pakketje center/rears à 180,- goed samen te stellen.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina