ik snap het inderdaad niet.. vind er nog weinig natuurkundige ondersteuning in de bewering...
in principe is het enige wat een versterker doet verschillende voltage veranderingen doorvoeren, dit levert bij een gelijkblijvende weerstand een veranderende hoeveelheid ampere op (V= I*r). Het aantal ampere maal het aantal volt wat over de weerstand staat is het aantal Watt(W = V*A). Een lichte versterker zal dus gewoon minder hoge volt pieken naar de speaker kunnen sturen, hetzelfde wat een zwaardere versterker doet wanneer deze zacht staat.
Het vermogen van een speaker heeft dus met name te maken met de grote van de voltage pieken die de speaker kan hebben zonder dat de conus zodanig in trilling gebracht word dat deze niet natuurlijk meer beweegt (en uiteindelijk scheurt).
Hierbij ervanuit gaande dat je de versterker zelf niet gaat oversturen natuurlijk (dat doe je bij een zwaardere versterker ook niet).
Voor zover mijn 'wetenschapelijke' uitleg. Mischien heb ik het wel mis hoor, maar het zinnetje 'controle houden over een speaker' zegt mij heel erg weinig.
Laatst bewerkt: 15 aug 2002