1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

antwoord op surround vragen!!!

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door beuker(sr), 3 jun 2002.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    lol

je snapt het niet.................
    een versterker moet de controle houden over een speaker..zowel bij hoog als laag volume.
    voor een zware amp is het een peuleschil om een speakertje van 100 watt max te sturen.
    neem je dezelfde speaker...en gebruik je daarbij een versterker van 2 keer 10 watt..en zet je hem voor een lange tijd zeer hard,dan is onherroepelijk je speaker naar zijn ouwe moer.
    de versterker verliest veel eerder de controle over de speaker en laat de conus dingen doen die niks aan het geluid bij dragen maar wel de boel naar de klote helpen.
    controle over je speaker daar gaat het om...andersom kan je de boel uiteraard ook kapot krijgen,maar veel minder snel.
    als je zelf een paar knappe speakers heb zal je in het bijgeleverde manual lezen wat ik je probeer uit te leggen.

Laatst bewerkt: 15 aug 2002
  2. dantm

dantm DanTheMan

Leuk Bevonden:
    0
    ik snap het inderdaad niet.. vind er nog weinig natuurkundige ondersteuning in de bewering...

in principe is het enige wat een versterker doet verschillende voltage veranderingen doorvoeren, dit levert bij een gelijkblijvende weerstand een veranderende hoeveelheid ampere op (V= I*r). Het aantal ampere maal het aantal volt wat over de weerstand staat is het aantal Watt(W = V*A). Een lichte versterker zal dus gewoon minder hoge volt pieken naar de speaker kunnen sturen, hetzelfde wat een zwaardere versterker doet wanneer deze zacht staat.
    Het vermogen van een speaker heeft dus met name te maken met de grote van de voltage pieken die de speaker kan hebben zonder dat de conus zodanig in trilling gebracht word dat deze niet natuurlijk meer beweegt (en uiteindelijk scheurt).

Hierbij ervanuit gaande dat je de versterker zelf niet gaat oversturen natuurlijk (dat doe je bij een zwaardere versterker ook niet).

Voor zover mijn 'wetenschapelijke' uitleg. Mischien heb ik het wel mis hoor, maar het zinnetje 'controle houden over een speaker' zegt mij heel erg weinig.

3. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    lol

ooit wel eens een klein transistor radiootje gehad???
    of zon draagbaar dingetje..voor naar het strand ofzo??
    vast wel...en je heb hem vast wel eens knoertloeiaso hard gezet.
    zet je de volume op maximaal dan trad er een mega vervorming op..kraken scheuren.alles behalve muziek.
    op dat punt heeft de versterker geen controle meer over wat de conus doet.
    een versterker moet greep houden op de conus en hem alleen de dingen laten doen die de versterker hem opdraagt te doen.
    als je een beetje mee heb gekeken hier op de topic heb je vast wel eens het woord firewall test gehoord.
    uit die test word niet alleen het daadwerkelijke vermogen gemeten van je amp..maar ook de vervorming die erbij optreed....thd noemen ze dit.
    hoe slechter de amp van kwaliteit hoe minder het opgegeven vermogen en hoe groter de vervorming.
    de dempingsfactor is hier ook van belang...dat is de verhouding van de uitgangs impendantie van een versterker,en de impendantie van een speaker bij een bepaalde frequentie.
    een versterker zit iets ingewikkelder in elkaar dan dat je denkt en gooit er niet alleen maar stroom door.
    een fiat panda kan je ook 250 kmph laten rijden...wind mee brug af,turbine op het dak,ventieldoppies afgevlakt...maar in 1 sec issie naar ze moer.
    uiteraard geloof je me nu nog niet...................dus ga naar hobo hifi en vraag het maar..........ik weet hun antwoord al.

4. dantm

dantm DanTheMan

Leuk Bevonden:
    0
    zoals ik al zei.. ik ga er vanuit dat de versterker normaal gebruikt word... als je de versterker zelf overstuurd dan maakt het niet uit of het veel vermogen heeft of weinig vermogen.. dat is altijd slecht.. dus de transistorradio vergelijking gaat zeker niet op (bij die radio's zit de vervorming vaak in zowel de versterker als de speaker bij hoge volume's).

verder hebben we het helemaal niet over slechte amps gehad, maar over amps met een laag vermogen (er is geen linair verband tussen vermogen en kwaliteit). Denk bijvoorbeeld aan een buisenversterker, deze leveren vaak geen hoog vermogen.

En een versterker zit niet ingewikkelder in elkaar dan ik denk (ik heb ze zelf nog wel eens gebouwd vroeger). Een versterker plaats spannings verschil over de speaker met een bepaald frequentie patroon, dat veroorzaakt de geluidstrillingen. (anyway.. dat weet je zelf ook wel).

Verder je vergelijking met de fiat panda klopt ook niet. Dat is meer een vergelijking voor een zware versterker met een lichte box die je overbelast.

Leg mij het verschil uit tussen een middeklasse versterker van 50 watt die op gemiddelde sterkte een box van 500 watt aanstuurd, en een middeklasse versterker van 500 watt die dit doet op een laag volume waarbij beide versterkers uiteindelijk hetzelfde vermogen leveren (zeg 36 Watt). Is dat schadelijk voor de speaker? Ik herhaal ff voor de zekerheid, ze leveren uiteindelijk allebei 36 Watt vermogen.

5. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    lol

hier is ook niks mee te doen..een zware versterker levert bij een laag volume ook een hoog vermogen......niet zijn top vermogen.
    decibellen en vermogen staan niet met elkaar in een lijn.
    er zijn amps die 2 keer 100 watt zijn en die 120 db ruit persen.
    mijn amp is 2 keer 380 watt rms en die zit ook op 125 db.
    ga maar eens met hobo praten....zij weten ook meer..althans hier bij hobo in amsterdam kwamen ze niet bij de media markt vandaan.8)...................................ps geluidstrillingen...lol..een speaker verplaatst lucht.....geen geluid.

6. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    hoppa

ik heb het net nog eff allemaal doorgelezen en ik zie waar jij over valt dantheman.
    wat ik probeer te vertellen is dat er schade optreed bij een zeer hoog volume.
    jij heb het over nominaal gebruik,dat kan geen kwaad...zolang je alles niet buitensporig hard laat knallen.

7. dantm

dantm DanTheMan

Leuk Bevonden:
    0
    Re: hoppa

okay:) kwestie van miscommunicatie dan:)

8. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    lol

ik heb verdomme me rotel nog niet...............nog steeds niet binnen zij de raf.
    heb wel al me oude power amp ingeleverd....dom he ik kan nu eff niks kijken hier..geen films....niks eigenlijk.
    morgen moet ie binnen zijn...jaja dat hoor ik al 2 dagen lol.
    als het morgen niet rond is word het dus gewoon dinsdag ofzo.
    je weet hoe het met winkels gaat.....maar ik schiet er geen reet mee op.

9. schrambal

schrambal Wat ben ik lelijk

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een nieuw setje gespot wat me wel wat leek.
    De "Digitheater ZXR 500" van Videologic. Zijn jullie bekend met dit geval. Ik weet dat het (gezien de prijs) waarschijnlijk niet topkwaliteit geluid is, maar ik heb niet zo'n ruim budget ;).

Zou dit met een xbox goed werken?

http://www.videologic.com/Products/Product.asp?Product=VL-60635

10. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    lol

ziet er leuk uit man..goeie link ook trouwens staat veel info op.
    dit is de ideale oplossing voor de kleinere kamer en voor een zacht prijsie.
    2 jaar garantie ook nog....das niet gek.
    veel plezier ermee :) .

11. MasterJ

MasterJ Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    is de inspire 5700 ook goed voor kleinere kamer

12. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Re: lol

Damn dude... schiet niet echt op.... zijn ze hem zelf aan het uitproberen ofsjow? Wachten sucks....

13. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Die setjes zijn juist goed voor kleine slaapkamers en dergelijke.

14. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    lol

ik heb em binnen.....hij staat in de woonkamer(na me de tering getild te hebben naar 2 hoog) aangesloten en terwijl ik dit typ te spelen.............de godzilla onder de power amps.
    met een week of 3 issie ingespeeld maar wat ik er nu al van gehoord heb..............wow.
    me speakers hebben het nog nooit zo te verduren gehad maar wat een sound komt eruit.
    me sub staat bij het luisteren van muziek nu helemaal uit.
    alles laat ik op direct staan..dus zo van de bron in de amp....in een woord geweldig.
    nu maar op zoek naar een huis waar de naastgelegen buren op 3 km afstand wonen 8) .

15. RZA

RZA Koekebakker

Leuk Bevonden:
    0
    is de DTT5700 van creative een goede keuze voor een slaapkamer van 5 bij 5 meter?

edit = ik zie ook wel wat in die videologic...die moet je gewoon aansluiten op je advance scart van je xbox ofzow? (ben echt n00b op dit gebied)

Laatst bewerkt: 18 aug 2002
  16. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    lol

alles met een optische ingang en dolby digi of dts decoder aan boord is aan te sluiten met de x box....simpeler kan ik het eigenlijk niet zeggen.
    de een klinkt gewoon iets beter dan de ander,maar in die keuze ben jij degene die uitmaakt wat het gaat worden.8)

17. RZA

RZA Koekebakker

Leuk Bevonden:
    0
    Re: lol

moet je dr nog iets bijkopen behalve zo'n advance scart?

18. macksplack

macksplack Guest

Re: Re: lol

ja een optische kabel als hij er niet bij zit, maar bij de inspire zit hij er al bij.

19. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Nou we toch weer on-topic zijn:D !!

Na lang beraad en overleg heb ik ongeveer €600 te besteden aan een receiver, het enige probleem is dat er zoveel van zijn]:-

Weet iemand wat dus ongeveer de prijs kwaliteit verhouding is van de verschillende merken!

20. beuker(sr)

Leuk Bevonden:
    3
    lol

slechte merken bestaan eigenlijk niet echt onder receivers.
    spullen van bijvoorbeeld yoko,audio sonic,supertech je kent ze wel..het spul wat eigenlijk per kilo verkocht moet worden,bestaat niet in receiverland.
    kenwood,pioneer,sony,jvc,philips,sherwood,technics maken allemaal receivers van prima kwaliteit en zijn onder elkaar ook erg met elkaar te vergelijken zowel in prijs als prestaties,alleen wil een model nog wel eens afwijken met een extraatje.
    zo ie zo klinkt elke versterker anders,ik bedoel niet bijzonder in het surround maar gewoon klankmatig in het algemeen.
    neem een set speakers...luister naar een receiver...blijf dezelfde speakers gebruiken..en sluit een andere receiver erop aan(is makkelijk via zo'n schakel kast die je wel eens ziet bij de geluidsboer) en je zal merken dat de klank vaak verschilt.
    de ene receiver gooit het meer op een agressieve aanpak met een hoop bas erin.
    de ander is weer wat subtieler en klinkt weer wat helderder.
    het merendeel van de receivers at er tegenwoordig verkocht wordt is allemaal al uitgerust met een dts decoder.
    alleen maar dolby digital is bijna niet meer te verkopen.
    qua vermogen hangt het allemaal ook wat om elkaar heen,5 keer 80 tot 100 wat is heel normaal(let wel..deze cijfers zijn meestal in deze prijsklasse een tikkeltje aan de enhausiaste kant) maar genoeg om lekker een filmpie te kijken en vet te kunnen gamen.
    kijk alleen uit met je budget(ik praat uit ervaring...het word altijd duurder dan dat je verwacht had) want het word heel makkelijk een hobby die helemaal uit de hand loopt.
    ik heb zo ongeveer alles aan surround hier in de huiskamer gehad vanaf de eerste dolby receivertjes van sony,wat later werd vervangen door een toren van sony met sub en de hele kolere zooi ingebouwd dat weer werd vervangen door een audio rack van kenwood uit amerika,toen de eerste dolby digital receiver in de vorm van de denon avc a1..die ging ook de deur uit voor de denon avc a10se..................ziehier een uit de hand gelopen hobby die nog lang niet ten einde is.
    gelukkig is niet iedereen zo getikt als ondergetekende(behalve tipex hahaha snorry tipje jij heb het virus ook).
    je hoeft echt niet het duurste van het duurste te kopen voor een lekker surround soundje.
    uiteraard hoor je wel degelijk het verschil tussen 600 euro en laten we zeggen erm..iets meer maar om nou te zeggen dat de normale receivers klinken als een platgeslagenleverworst....echt niet.
    af en toe hoor ik weer zo'n nieuw home cinema setje...bijna elk merk verkoopt die dingen,en er zit tegenwoordig verdomd goed geluid in.
    pas alleen op dat je er niet te veel mee gaat kloten...andere speakers eraan hangen kan vaak al niet ivm de weerstand van de standaard speakers.
    de gebruikte weerstand is vaak veel lager..soms wel tot 3 ohm.
    minder weerstand.......dus geen grote amp nodig voor de te leveren power.
    plak je er boxen aan van 8 ohm dan krijgt je versterker het spaans benauwd wat resulteerd in een hoop ergenis en eventueel schade voor zowel speakers als versterker..en mischien je ego.
    hou die dingen zoals je zijn,vanuit de fabriek haal je er alles al uit wat erin zit.
    wil je wel klooien..koop een receiver.
    meer aansluitingen,meer mogenlijk heden,meer vermogen,meer geld...sorry die laatste moest erbij.
    wat de home cinema set met zich mee brengt laat de receiver allemaal liggen namelijk......speakers,sub,kabels,dvd speler.
    affijn..weer een heel verhaal wat we eigenlijk allemaal al weten maarja,ben morgen vrij en slapen doe ik wel als ik dood ben...dus mensen..doe er je voordeel mee.......................................................................................................................de ondergetekende...8)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina