De surroundspeakers moeten op oor-hoogte zitten. Wanneer je dus op de bank zit, moeten ze dan ongeveer op oor hoogte zitten, en dat zal ongeveer 1,5 meter zijn?
De overige speakers zouden ook op ongeveer die hoogte moeten zitten, behalve de subwoofer natuurlijk.
Ik heb zelf de surroundspeakertjes op speciale speakerstands staan, links en rechts schuin naast/achter de bank. Dan zitten ze op precies de goede hoogte.
De theorie achter de hoogte van de speakers is dat hoge tonen erg richtinggevoelig zijn, vandaar dat het geluid via een rechte lijn ongehinderd je oren moet kunnen bereiken.
Een setje surroundspeakers hoeft niet erg duur te zijn, een subwoofer is meestal wel wat duurder.
Ik heb zelf twee magnat zuilluidsprekers (Vector 55 Zilver) en daarbij een surroundsetje ook van Magnat (Motion add-on). Ik heb nog geen subwoofer uit (bijna) dezelfde serie, want die kost 400 euro.
Ik wil tzt de surroundset vervangen door speakers uit de Needle serie (2x Needle 11 als surround, Needle Center als Center en de Needle Sub25A als subwoofer. Totaal meer dan 700 euro. Zie hieronder)
Magnat Homepage NL
Ik kon geen plaatje vinden van de Vector 55 Zilveren editie dus dan maar een zwarte...
Ik zou zelf geen alles-in-een setje kopen, ik wil liever losse componenten. Ik heb een Kenwood DD5.1 versterker van 5x 100 Watt. Ik ben er erg tevreden mee. Die zal ook iets van 400 euro zijn nu. Volgens de review een goede entry level DD5.1 versterker. Ik wilde toen niet al te veel uitgeven omdat ik net een nieuwe 72cm TV had gekocht, ook een DVD speler en een video en we waren net terug uit Mexico.. Ik heb helaas geen geldboompje staan hier.. 
Home Cinema Online Review Kenwood 5050D
Voorkant Kenwood 5050D
Achterkant Kenwood 5050D
(edit)
De Vector serie gaat eruit en wordt vervangen door de Needle serie. Vandaar dat de Vector 55 speakers die ik heb nu nog maar de helft kosten van wat ze eerst kostten.
Laatst bewerkt: 10 jun 2002