na mn hele leven mn face in de arie van windows en de bijbehorende laptops te hebben gestoken dacht ik doe eens gek, haal m eruit en koop een macbook air m4 met blacked friday. altijd de macbooks qua design peak gevonden, er kan gewoon niets tegenop. voor de midnight blue gegaan, amazing kleur, fingerprints een stuk minder.
de afgelopen tijd weet ik niet zo goed wat ik heb meegemaakt. dit ding is stil, fanless en tovert gewoon moeiteloos op het scherm wat ik wil. 500 brave tabs open, stremiotje, whatever, het maakt m allemaal geen fuck uit. ding is dun, licht, easy in gebruik, love it so far. waarbij mn vorige lappie (huawei, my bad) inmiddels na het opstarten opsteeg en op ontploffen stond heeft de air 0 problemen. en ohja. die batterijduur. kan er gewoon 8 uurtjes moeiteloos zonder opladen mee rondpoepen. echt genuinely impressed. het is allemaal zo smooth. de notch qua design blijft alleen imo zwaar onnodig.
altijd zwaar afkeer gehad tegen apple maar dit overtreft alles. moest natuurlijk wel zwaar wennen aan de os. like waarom kan ik niet instant vensters minimaliseren als ik opnieuw op een icon klik in de dockbar en zie ik geen voorvertoningen van de geopende vensters wanneer ik met m'n muis over een dock icon beweeg, kan ik niet easy met makkelijkere toetsencombo's meerdere geopende vensters naast elkaar opsplitsen, kan ik geen files knippen en plakken ipv kopieren in finder (?? noob here). ook moet ik de capslocktoets iets langer ingedrukt houden om een hoofdletter tevoorschijn te toveren (waarom hebben ze daar in godsnaam een delay opgeknald), ja dat gaan we natuurlijk niet doen he. dus ook maar opgelost met een script.
vind verder de nieuwste os, tahoe, ook wel een dingetje. alles is meer rounded en dat liquid glass..not a fan of it. like hier kan verder mijn autistische brein bijvoorbeeld ook niet zo goed mee om:
ook de launchpad is met tahoe verdwenen, gelukkig wel weer te fixen met een third party app (launchOS).
omdat ik natuurlijk toch wel ergens een windows slet blijf heb ik met een zooi third party apps de boel toch enigszins windows laten doen aanvoelen, volgende apps zijn daarbij wel aanraders en erbij imo sws random app aanraders:
- click2minimize
- rectangle
- cleanshot
- shottr
- topnotch
- boringnotch
- linearmouse
- dropover (knippen plakken yeey)
- clocker
- calendr
- alttab
- eqmaq
- iina (veel beter dan quicktime imo)
al met al zie ik mezelf eig niet meer zo snel teruggaan naar windows. dit was mn community review
Klik om te vergroten...