1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Apple / Mac

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door karf, 16 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja die reepjes zijn universeel, ik heb gisteren toevallig 4GB in m'n macbook geplaatst, ik heb gisteren ook in dit topic een berichtje geschreven.

Het is dit geheugen:
    http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=ICNEM4

Merk is OCZ, niks bijzonders, niet speciaal voor macs ofzo, het is gewoon universeel laptop geheugen. Het enige belangrijke is dat het geheugen DDR2 moet zijn, SO-DIMM (laptop formaat) en een geheugensnelheid van 667 MHz moet hebben.

Zoals je kunt zien hier, wordt mijn geheugen ook netjes ondersteund en ziet m'n macbook gewoon de volle 4 GB.

Overigens, hier staat het originele Apple geheugen te koop:
    http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?nclm=F295A333
    Merk op dat het daar EUR 1000,- (!!!!!!!!) kost! En ik er er EUR 79,- voor betaald heb.
    Natuurlijk enorme rip-off, dat is een beetje jammer aan Apple, dat het allemaal zoveel moet kosten, maar goed, het zij ze vergeven.

2. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Je moet qua geheugen niets upgraden via Apple Store! Daar vroegen ze voor mijn iMac, 140euro voor 1GB extra. Ik lekker voor 23euro gekocht bij Macstuff.nl!

3. Doelie

Doelie Ballin'

Leuk Bevonden:
    31
    Okè dan weet ik dat ook weer :thumbs:

Ik wil wel echt perse een zwarte hebben dus vind het jammer dat je daardoor meer moet voor betalen maar het is dus voor me verjaardag binnekort en je hebt tegenwoordig bij je HBO opleiding er ook 1 nodig maar het is dan toch geen probleem dat je niet gebruik maakt van windows neem ik aan?

Volgens mij krijg ik het apple-virus ook te pakken.. Ze hebben zon grote stap vooruit gemaakt met de macbooks en vooral de iPhone en de touch het zijn gewoon allemaal hebbe dingetjes die de concurrentie een stappen voor zijn

4. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Merk je dat verschil tussen die macbook met 2,2 Ghz en 2 Ghz?

5. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ja, dat kan heel vervelend zijn natuurlijk. Houd er rekening mee dat je Windows programma's niet draaien op Apple, dus je zal daarvoor dan vervangende programma's moeten zoeken. Kijk een Photoshop is toevallig op beide systemen verkrijgbaar, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Als zij verwachten dat je met een bepaald programma werkt wat niet verkrijgbaar is op mac, dan zit je natuurlijk.

Geen idee, maar ik kdenk dat het verschil wel meevalt, je krijgt alleen natuurlijk wel een grotere hardeschijf en een DL DVD brander erbij en nog een snellere processor, dus in die zin staat die 200 euro wel ergens voor...
    Maar 't zal alles behalve een wereld van verschil zijn. Ik kan alleen nergens echt vergelijkende benchmarks vinden tussen de onderlinge versies van de huidige macbooks...

6. Rickkkkk

Rickkkkk Active Member

Leuk Bevonden:
    56
    Bah, wil het lieftste morgen eentje bestellen maar zit nog met mijn oude laptop. Eens kijken wie ik daar blij mee kan maken, het blijft een mooie Sony Vaio dus het zal wel lukken :)

7. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Verlies je je garantie niet als je andere Ram reepjes neemt? En wie moet je die er in laten zetten want ik kan het niet zelf ^^
    Overigens wel blij dat ik het nu weet want dat scheeld een hoop gekd ^^

8. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    De meeste computershops zetten de gekochte Ram-reepjes gratis in de pc.

Heb nog geen problemen gehad met verlies van de garantie na zelf plaatsen van geheugen of andere hardware.

9. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het in de Apple Store gevraagd, je verliest je garantie NIET als je zelf nieuwe RAM reempjes erin zet. Je hoeft het zelfs niet door iemand te laten doen, want het is echt heel erg simpel, hier staat een handleiding van Apple:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721-nl
    Eruit gaan ze sowieso heel makkelijk alleen erin zetten is soms wat stug en moet je voor je gevoel toch iets harder duwen dan je zou willen :)

10. Black Label

Black Label -

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een vraagje. Ik wil graag een externe hdd voor mijn MBP kopen alleen er is zoveel keus dat ik door de bomen het boos niet meer zie. Ik wil er graag een met interne voeding min. 250 GB en dan voor ongeveer 100eu. Wie kan mij helpen?

11. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nou eens even kijken wat we kunnen vinden :)

Ik neem aan dat je met interne voeding bedoelt, dat je geen stopcontact nodig hebt en de HDD gewoon gevoed wordt door je laptop zelf.

Dat kan, daarmee elimineer je een hoop hardeschijven want dat betekent dat je een 2,5" hardeschijf zoekt. Dat is het formaat dat intern in je laptop ook zit.
    (Voor de duidelijkheid 3,5" zit gewoon in je desktop PC).

Houd er rekening mee dat je SOMS een 2,5" HDD met 2 stekkers op je laptop aan moet sluiten. Dus als je een USB externe HDD hebt, ben je dus 1x een USB slot voor de voeding kwijt en 1x een USB slot voor de data transfer. Dat is voor onderweg misschien niet zo'n probleem, maar als je thuis achter je bureau zit en je wilt je muisgebruiken dan gaat dat dus niet omdat allebei je USB poorten in gebruik zijn.
    Oplossingen zijn dan eventueel een USB-Hub, maar dan heb je nog meer zooi aan je laptop hangen... Of een FireWire HDD maar die zijn een stuk duurder dan USB HDDs.
    Maar goed, dit is niet altijd het geval!

Ik hoop dat je het nog volgt :)

Een ander probleem waar je tegenaan loopt is dat 2,5" HDDs duurder zijn dan 3,5" HDDs en om voor ongeveer EUR 100,- een HDD te vinden van 250 wordt iets lastiger.
    Ik kom op zoiets uit:
    http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=AAUW99
    Dus 250 GB, 2.5", USB 2.0 voor EUR 120,-

Let wel, als je een 3,5" HDD neemt, ben je veel goedkoper uit, kijk naar bijvoorbeeld dit:
    http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=A9UW43
    Dat is 500 GB (!!!), 3,5", USB 2.0 voor EUR 104,
    Dus 2x zoveel opslag voor een lagere prijs, bovendien is de schijf ook sneller 7200 toeren per minuut, ipv 5200.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen!

Mijn advies is om te overwegen of je wel echt zo'n kleine HDD nodig hebt. Je kan ook zeggen, ik neem een wat grotere externe HDD die ik thuis neerzet en ik zet gewoon zoveel mogelijk data van m'n macbook op die HDD zodat ik op reis genoeg ruimte op de macbook zelf over houd.

Maar goed, dat moet je zelf bepalen :)

12. Rickkkkk

Rickkkkk Active Member

Leuk Bevonden:
    56
    Ik stel een western digital passport voor. Check het maar op Google.

13. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Gisteren me blackbook terug gekregen, fannetje vervangen en hij is nu heerlijk stil. Gelijk effies 4 gig erin geprikt en het werkt allemaal als een zonnetje. Ben nu lekker met het iLife pakket en dotmac aan het spelen, het is echt ontzettend goed op elkaar afgestemd allemaal, het maakt het echt een plezier om mee te werken.

14. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Gisteren ADC Student Member geworden. €99,- per jaar. Je krijgt dan gratis Leopard als welkomstpakket (is voor m'n buurman) en iedere maand een DVD met tools/software.

En een once-per-lifetime 20% korting op Pro Systemen! :cool:

15. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    @Tsux, die 2e usb kabel voor de voeding is alleen nodig op usb1.1 aansluitingen! En die zijn zo goed als uitgestorven.

16. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ah!

Ik zag toevallig een paar FireWire schijfjes van Lacie die een voeding naar USB kabeltje bevatten, dus ik dacht dat dat ook noodzakelijk was, maar ik heb even in de documentatie gekeken en die voeding was inderdaad niet nodig, maar alleen voor het geval je systeem niet voldoende voeding kon geven.

Nou dan is dat blijkbaar geen issue meer :)

17. Rickkkkk

Rickkkkk Active Member

Leuk Bevonden:
    56
    \o/ Macbook besteld. Nu alleen nog even wachten totdat het geld van mijn spaarrekening op mijn giro staat. Zal morgen wel het geval zijn. Leveren ze ook op zaterdag?

18. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Heb je 'm in standaard configuratie besteld? Dan levert UPS en ik weet niet zeker of die op zaterdag leveren. Heb je via de Apple Store wat gewijzigd aan de configuratie, dan duurt de levering langer. Hij moet dan vanuit China komen en wordt dan geleverd door TNT Pakketservice. Die leveren wel op zaterdag.

19. Black Label

Black Label -

Leuk Bevonden:
    0
    De grootte maakt me opzich niet zoveel uit. Ik denk dat ik dit ook ga doen, lijkt mij wel de beste oplossing. Dus even voor de duidelijkheid dan moet ik dus letten op FireWire, (want dat is sneller) en het aantal toeren (hoe hoger hoe beter??)

20. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Als je applicaties wilt draaien vanaf de Externe HDD dan is het raadzaam om een 7200RPM schijf te pakken. Is het alleen voor bestanden, dan is 5400RPM ook genoeg.

Firewire400 en USB2.0 maakt qua snelheid niet uit. FW400 vreet wel minder van je CPU dan USB2.0

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina