1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Apple / Mac

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door karf, 16 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chupacabra

Chupacabra Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Nou mijne kwam ook vandaag (2 dagen eerder dan verwacht). En tjee dat open maak moment is idd anders dan een bij een Dell machine. Echt heel vet.

En wauw hij is nog mooier dan in de winkel. Gaaf ding !!

2. Aphrodite

Aphrodite MacBook en iPod

Leuk Bevonden:
    0
    Een positievere topic dan dit is niet te vinden ;).
    Veel plezier ermee :)!

3. Chupacabra

Chupacabra Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Nou alles is helemaal perfect zeg. Helemaal goed. En tjee dat windows instalen (jaja mensen kheb het echt nodig) ging ook echt super.. Beter dan op me windows laptop laatst. Nu heb ik dus wel 2 vraagjes die ik niet zo gauw kan vinden.

Het gaat over windows op een mac:

1. Waar zit de DEL knop die je normaal wel op een windows based machine vind? Welke knoppen combinatie is dat?

2. Wat is rechtermuis knop in windows in combinatie met de trackpad? Dus rechtermuis als je geen fysieke muis hebt aangesloten. Ctrl + Klik werkt niet :mad:.

merci alvast.

4. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik draai geen windows op m'n mac, maar ehm voor vraag 1.
    de DEL functie is op een mac met betrekking tot tekst is [fn] + [backspace] en voor bestanden [cmd] + [backspace]
    Misschien wist je dat al, alleen aangezien je bij vraag 2 al duidelijk weergeeft dat CTRL + klik niet werkt, wist ik dat niet zeker :)

op vraag 2, als [ctrl] + [click] niet werkt, dan weet ik het ook niet...

Laatst bewerkt: 27 mrt 2008
  5. AapVader

AapVader Ja toch?

Leuk Bevonden:
    4
    Gisteren na mn werk gelijk mn MBP uitgepakt en opgestart. Het instellingenprogramma met ogen dicht doorlopen en internetverbinding krijgen heb ik nog nooit makkelijker voor elkaar gekregen.

Daarna even gekeken wat er allemaal op het dingetje staat en wat het doet. Alles naar wens aanpassen was dan ook niet zo moeilijk.

Ik wilde mijn bestanden van mn windows laptop overzetten naar mijn MBP, maar dat zijn voornamelijk word en excell doc's. Dus besloot ik om eerst maar even office 2008 te "kopen". OpenFTD gedownload en geinstalleerd, ging zonder problemen. Daarnaast had ik natuurlijk ook een fatsoenlijke newsreader nodig, dit was echter iets lastiger voor mij. Na vanalles geprobeerd te hebben (SABnzbd+, Unison, iGrabNews.) ben ik terecht gekomen bij NNTPGrab, deze werkt eenvoudig met nzb's en daarmee was office snel aangeschaft. Werkt ongeveer een beetje hetzelfde als Grabit.

Het enige nadeel is dat de downloadsnelheid heel erg wisselvallig was, van 900kb tot 1.4mb. Misschien ligt dit aan het programma, dus misschien heeft iemand voor mij nog een betere nieuwsreader? (Ongeveer hetzelfde als Grabit).

Na deze stap MarPAR gedownload voor het repareren en uitpakken, was geen probleem en hierna kon ik Office zo installeren.

Tijdens dit process had ik veel schermpjes open staan (safari en verschillende programma's), deze kon ik nog niet goed ordenen. Als ik een bepaald scherm nodig had, dan zat ik veelal andere schermen opzij te schuiven zodat het juiste scherm zichtbaar werd. Maar ik kan ik wellicht verhelpen door mezelf te leren werken met de verschillende spaces.

Tot slot wilde ik nog een HD DVD "kopen" en deze afspelen op de MBP, maar ik las ergens dat er nog geen mediaspeler voor de mac is die HD-DVD of Blu Ray ondersteund, dus hiervoor zal ik windows nog moeten installeren. Maar dat was ik toch wel van plan omdat ik ook wel eens een spelletje wil proberen.

EDIT: Ik las net op de Apple website dat Quicktime 7 een H.264 driver heeft, daarmee ik het mogelijk om HD weer te geven. Dat moet ik vanavond maar eens even uitzoeken. Ik heb er nu VLC player voor mac erop staan, maar weet niet of deze HD files ondersteund.

De hardware van de MBP is heerlijk snel en het werkgeheugen vervangen was een piece of cake. Dus ik heb nu een 2,4 Ghz MBP, 4Gb en 7200rpm HD waar ik tot nu toe zeer tevreden mee ben, alleen is het nog een beetje wennen. Maarja wat wil je na 1 avondje ervaring met Mac OS X :+.

Laatst bewerkt: 27 mrt 2008
  6. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    De kwestie met de schermpjes, OS X maakt groepen van alle identieke schermen. Dus heb je 5 Finder schermen openstaan, en je sluit er één. Dan krijg je direct alle Finder schermen in je beeld, omdat dat één groep is. Dat is af en toe een beetje irritant.

7. AapVader

AapVader Ja toch?

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb om windows op mijn MBP te zetten windows xp pro sp2 corporate edition gekocht. Ik weet verder niet wat dat corporate gedeelte inhoud, maar weet toevallig iemand of deze versie werkt via bootcamp?

Het lijkt me wel aangezien het gewoon xp pro sp2 is, maar anders moet ik even op zoek naar een andere versie.

Verder heb ik gisteren nog een programmatje (OSXBMC) gevonden om .mkv files af te spelen, dus de x264 HD-DVD en Blu Ray files. Ik ben op dit moment de HD-DVD van Transformers aan het binnen halen (1080p, 18Gb). Dus straks als ik thuis ben kan ik even kijken hoe dat eruit ziet, ik moet alleen nog even een dvi-hmdi kabel halen om hem aan mn tv te hangen.

Ik ben nu weer van NNTPGrab afgestapt en ben gegaan voor SABnzbd+. Dit programma repareert en pakt de bestanden meteen uit na het downloaden, dit is toch wel makkelijk. Het enige nadeel vind ik dat je niet in een grafiekje kunt zien hoe snel de download gaat en hoe lang deze nog duurt. Maar ik bedenk me nu ineens dat dit wel eens bij systeemvoorkeuren in te stellen is, daar heb ik volgens mij nog niet gekeken. Thuis maar even checken.

Verder begin ik het geklooi met de verschillende schermpjes al onder controle te krijgen. Expose is ideaal, Fn + F9 volgens mij en dan zie je alle schermpjes die open staan naast elkaar en kun je degene die je nodig hebt gewoon aanklikken.

8. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je kan ook gewoon op [F3] drukken (op een MacBook althans), dat heeft hetzelfde effect :)

9. Grave

Grave Gym Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    520
    Denk ik alleen bij een macbook. Bij mij is F3 mute.

10. AapVader

AapVader Ja toch?

Leuk Bevonden:
    4
    Hmm straks eens proberen dan, wordt het misschien nog simpeler.

11. JoMo0

JoMo0 Unregistered User

Leuk Bevonden:
    0
    Een PowerBook heeft inderdaad een andere layout.

12. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ah okee, naja dat is [F9] bij mij. Ook onhandig dat dat verschilt en [fn] + [F9] is echt GEEN handige combinatie, daar moet je persee 2 handen voor gebruiken...

Wat ik dan wel raar vind, is dat [fn] + [F9] ook werkt bij mij...

13. AapVader

AapVader Ja toch?

Leuk Bevonden:
    4
    Je hebt gelijk Tsux, ik kan idd ook gewoon op F3 drukken.

14. AapVader

AapVader Ja toch?

Leuk Bevonden:
    4
    Zo weer een tijdje met mn MBP gespeeld, ik heb nu transformers is .mkv bestand. Deze kan ik afspelen via OSXBMC. Maar nu krijg ik het niet voor elkaar om via dvi-d -> hdmi op mn tv (Samsung 37m86) een volledig scherm te krijgen. Ik blijf er zwarte randen omheen zien, als ik hem dvi -> vga aansluit dan heb ik wel volledig scherm.

Weet iemand toevallig waar dat aan kan liggen?

15. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Vooral ruk met bijvoorbeeld Messenger programma's. Met cmd+tab krijg je dan alleen het 'hoofdprogramma' te zien. Soms werkt dat echt te onduidelijk. Ook met bijvoorbeeld VMware, waarbij je virtual machine soms wel/soms niet in het dock terecht komt (maar soms ergens achter blijft zweven).

Het zal vast ook wel aan mij liggen. Maar de handeling om expose te starten vind ik in die gevallen niet prettig. Sowieso is het moeilijk te zien op een 13.3" schermpje als je 7 MSN vensters open hebt staan welke je nou moet hebben. Daarom maak ik nou redelijk veel gebruik van spaces.

Laatst bewerkt: 30 mrt 2008
  16. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    Spaces maak ik dus helemaal geen gebruik van. Heb het nog nooit nodig gehad. Heb ook genoeg ruimte op m'n 20".

17. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Ja ok.. dan is het sowieso makkelijker om dingen te vinden. Maar op een 13.3" is dat een stuk lastiger. Gelukkig heb ik voor mn PC's een 226BW _O_

18. Chupacabra

Chupacabra Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Thanks werkt idd. En even voor vraag 2 (als iemand het ook niet snapt). Twee vingers op de trackpad en dan klikken = rechter muis in windows :D

Btw, echt een pracht machine. Hij is (met renderen in maya, 3d applicatie) 50 % sneller dan me vorige laptop die exact dezelfde specs had. Op de CPU na, die was 2.0 en deze is 2.5 ghz. Had niet zo een grote impact verwacht. Dope.

Enigste nadeel vind ik dat alle kabels (utp, usb, firewir) allemaal aan de rechterkant de laptop in gaan. Zit er vaak tegen aan te rossen met muis. Ze zullen er vast wel een reden voor hebben waarom dat daar zit maar ik vind het niet handig :mad:. En 2 usb's is wel karig (maargoed dat wist ik van te voren).

Voor de rest.. DOPE ! Thanks voor de hulp nogmaals.

19. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Probeer anders ook eens de sneltoets cmd+~. Hiermee cycle je door alle actieve vensters van een programma. En je kunt ook F5 of F6 zo instellen dat hij alle actieve vensters van het programma naast elkaar laat zien (Expose binnen een programma).

Spaces vind ik sowieso een geweldige uitvinding. Dat zorgt er voor een beetje overzicht als je een berg programma's open hebt. Ik heb het netjes gegroepeerd per activiteit zeg maar :). Dus beetje chatten/browsen in space 1, schoolwerk in space 2, audiovisueel in space 3 en remote desktop spul in space 4 O-)

20. AapVader

AapVader Ja toch?

Leuk Bevonden:
    4
    Na lang het internet af te zoeken heb ik uiteindelijk in een donker hoekje gevonden hoe ik mijn beeld full screen op mijn tv kon krijgen via DVI -> HDMI. Op mijn MBP overscan aanzetten en mijn Samsung tv op "alleen scannen" zetten en voila het scherm is volledig gevuld. En ik moet zeggen, het is toch wel de moeite waard om een file van 18Gb te downloaden (4 uurtjes) en op mn tv te kijken.

Het enige probleem wat ik nog steeds ondervind is, hoe kan het ook anders: met windows. Ik heb nu 2 versies van xp pro geprobeerd te installeren via bootcamp. In Bootcamp een partitie aanmaken van 30Gb is zo gedaan. Daarna de installatie cd erin en ja hoor, bij beide versies krijg ik niet de mogelijkheid om de schijf nogmaals in windows te formateren. Hij begint gelijk met installeren na het kiezen van de bootcamp partitie wat resulteert in een schijffout. Dus ik ben nog steeds op zoek naar een windows versie die mij wel de mogelijkheid geeft om nog de schijf te formateren na het kiezen van de partitie.

Edit:
    Eindelijk een goede versie gevonden, dus vanavond maar eens even wat spelletjes spelen.

Laatst bewerkt: 1 apr 2008
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina