1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Apple / Mac

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door karf, 16 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grave

Grave Gym Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    520
    Zow, mooie prijzen. Die 20" imac is een koopje nu.

Imac vandaag de enige update?

2. Black Label

Black Label -

Leuk Bevonden:
    0
    Ook de Mac Mini is weer goedkoper.

3. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    Ik zie het, alleen het goedkope model though... die toch al heel erg achterhaald is met aleen een cd writer 8)

4. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Het duurdere model is ook goedkoper geworden, alleen dit staat nog niet op de website. Maar de prijzen voor de mini zijn 499 en 699.

Ik ga vandaag de 24" 2.8 met de 8800GS voor me laten bestellen O-).
    Voor deze prijzen kan ik het niet meer laten...

5. Shizzel

Shizzel Guest

Denk dat deeltje 2 wel gemaakt mag worden: Grave? ;).

6. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit te twijfelen.. Ga ik voor de 2,1 GHz MacBook of de 2,4.. En dan vooral met oog op de brander.
    Want de 0,3 GHz extra is het niet echt waard volgens mij, of wel?
    En er komt sowieso een externe HDD bij dus dan is die 40 gig. die je intern mist ook niet echt een probleem, denk ik.
    Hmm keuzes, want het is toch wel 200 euro extra.

7. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Je betaalt 200 euro voor een snellere processor, een grotere harde schijf, een dvd brander en het werkgeheugen.

Ik heb zelf een MacBook zonder DVD-brander omdat ik toch geen dvd's brand en anders doe ik dit wel op mijn Mac mini. De processor is alleen van belang als je heel intensieve applicaties gaat draaien (foto-, muziek- en filmbewerking ga je met grote renders het verschil merken). Het geheugen is aardig, maar met 4GB intern wordt je MacBook pas echt snel. Ik zou eerder besparen op de brander en dan voor 4gb kiezen dan met brander en 2gb.

8. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik moet het even goed afwegen.. Ligt ook aan de bijdrage die me ouders gaan doen.
    Ik kan deze 2 balkjes er gewoon inzetten?
    http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=ICIE80 (GeiL 4 GB DDR2-667 Kit)

En wat bedoel je met ''grote renders'' ik wil gewoon muziek kunnen bewerken en maken even als foto's en film (die laatste 2 in veeel mindere mate). Gaat dat goed komen met 2,1 GHz?

Laatst bewerkt: 1 mei 2008
  9. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
  10. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Op wat voor niveau wil je dat gaan doen? Als het als hobby bedoeld is, is 2,1 met voldoende ram echt wel goed werkbaar. Is het (semi-)professioneel, dan kun je beter de snellere versie nemen of zelfs een MacBook Pro (die draait echt merkbaar soepeler ook al verschilt het weinig in absolute specs).

Over het geheugen; er gaan zoals Errox ook al aangaf SO-DIMMS in de MacBook. Waar je naar kunt kijken is bijvoorbeeld deze: KTA-MB667, dat is Kingston geheugen dat speciaal voor de Mac getest is. Dan weet je zeker dat het werkt. Je moet niet op geheugen gaan besparen, want dat is echt een wezenlijk onderdeel van je hele systeem.

Maar het klinkt wel alsof je in ieder geval even naar een Premium Reseller moet. Daar kun je gewoon met de modellen spelen en kijken wat snel genoeg voor je is ;). Een betere manier om te kijken welk systeem echt bij je past is er niet. Als het goed is loopt er ook wel personeel rond wat je kan helpen *)

11. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    Mn nieuwe wireless keyboard binnen gekregen, wat een ongeloofelijk dun dingetje en hij typt echt lekker :cool: Eindelijk mn logge logitech keyboard de deur uit :D

12. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Net even bij de Dixons geweeest en daar hebben ze nu de oude MacBooks in de aanbieding.
    Witte MacBook €1046
    1 gig. mb-ram
    2,2 GHz
    120 gb HDD
    Super-Drive 8x
    Mac OS X Leopard 10.5

Ik wil dan sowieso voor de 4 gig. gaan, maar is dit dan een goede optie?

Edit:// Die KTA-MB667 kost wel €62,65 voor 2 gig! Dat zou dan alsnog bijna 130 worden! Geen goedkoper alternatief?
    Ik wil het op amateur niveau doen, geld voor een MacBook Pro heb ik sowieso niet, het moet dus echt een MacBook worden.

Edit2:// http://www.macstuff.nl/product_info.php?cPath=21_1664_1748&products_id=3495
    Deze gaat ook goed passen neem ik aan?

Laatst bewerkt: 2 mei 2008
  13. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    ^Ik zou zeker een nieuwe imac overwegen die net deze week sneller zijn geworden en ook nog es goedkoper. Als je niet perse mobiel hoeft te zijn met je computer zou ik es naar de base model van de imac kijken, nu voor maar 999 euro, een koopje.

14. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Je hoeft helemaal geen "Mac Compatible" geheugen te kopen. Gewoon normaal DDR2 SO-DIMM geheugen volstaat. Zorg wel voor een goede fabrikant, eg. Kingston. Die geven ook nogeens levenslang garantie. Het is een fabeltje dat Mac Compatible geheugen beter werkt of whatever. Het moet allebei voldoen aan de DDR2 SO-DIMM standaard. Het werkt wel of het werkt niet*. Dacht je echt dat Kingston twee verschillende chips maakt? Gaat anders labetje van 0,00001€ op en verkopen het +200%. Je moet het zelf weten. Ik heb iig het normale 4GB 667 geheugen gekocht en het werkt perfect.

Maar ligt er ook puur aan wat je doet. Voor puur huis tuin en keuken gebruik heb je echt geen 4GB nodig. Test het anders eerst uit als je je Mac hebt. (hoe het met 2GB is).

*, sommige chips zijn in een zeldzaam geval niet compatible met een bepaalde chipset of whatever. Dat komt eigenlijk nagenoeg niet meer voor en is echt iets van 'vroeger'. Het kan altijd voorkomen, maar het is echt super zeldzaam.

15. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Oke, ja dat is inderdaad niet echt logisch. Maar hoe zit het met de aanbieding die de Dixons hier in de buurt doet?

Ik weet niet echt meer hoe de oude Mac (voor de laatste update) eruit zag, maar dat is deze versie neem ik aan? En als ik toch geheugen ga veranderen is dit een erg goede aanbieding lijkt mij (ik denk dat ik dan gewoon eerst alleen een balkje van 2 gig. neem (mocht ik deze aanbieding nemen)). Maar ik wil graag 4 gig. om hem op de lange termijn ook lekker snel te houden.
    En zal deze ook Blue Tooth hebben? Het stond niet op het kaartje mar daar stond niet alles op vermeld.

En hoe zit het met de volgende zaken:
    - Wij hebben thuis een draadloos netwerk, gaat de MacBook hier zonder extra benodigdheden of problemen op (kastje van Sitecom)
    - Hoe ga ik mijn spullen die nu op deze PC (windows) staan goed op de Mac krijgen (bestanden)? Word dat gewoon een kwestie van branden van de spullen en overzetten?

16. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Naar mijn weten heeft die 'oude' MacBook ook gewoon Bluetooth. Want het design is exact hetzelfde. Er zit zelfs een Apple Remote bij (zit bij de huidige MacBook's niet meer..).

Draadloos: Gaat in principe goed werken. Mijn Mac werkte echter zwaar kut met een Draytek router. Nog nooit zoiets meegemaakt. Blijkbaar in een extreem zeldzaam geval niet helemaal compatible. Gelukkig hebben de meeste routerfabrikanten firmware upgrades dus het zal nu wel werken denk ik. Heb inmiddels een Zyxel router die het wel goed doet dus boeiend:p. iig.. je hoeft hiervoor niks aparts te kopen. Alle MacBooks hebben standaard een b/g/n reciever onboard.

Spullen: Let er op dat Office niet standaard is. Die zul je dus moeten kopen 'ofzo'. (Office for Mac 2008 ). Natuurlijk heb je gratis alternatieven zoals NeoOffice, maar ik vind dat extreem kut werken. Dat geldt dus voor al je Word, Excel en PowerPoint documenten.

Overigens is wel alles te openen, maar niet te bewerken. Plaatjes enzo werkt net zo als op je Windows machine. Je kan inderdaad een DVDtje daarvoor branden, of via een LAN alles overzetten met een gedeelde map ofzo.

17. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    P_Trick; bij A-Mac hebben ze een nog betere aanbieding, klikje voor €999,-. En het 'oude' model ziet er op de ventilatie-opening aan de achterkant na precies hetzelfde uit. Bluetooth, wireless G (en later N) en iSight webcam is al standaard sinds de eerste MacBook (2006).

Errox, natuurlijk is Office niet standaard, dat is zelfs bij de pc allang niet meer zo ;). Maar ik zou ook zeker de trial van iWork even proberen. Dat werkt net iets prettiger, is goedkoper en werkt voor 75% van de mensen net zo goed. En met dat geheugen moet je serieus wel oppassen. Wij hebben in de winkel eens een foute batch Aeon ofzo gehad, maar alle Macs kwamen daarmee terug ;).

18. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Ik werk in een PC ('only') winkel en je staat versteld van de hoeveelheid mensen die nog zegt: "Maar, moet ik daar dan nog extra voor betalen dan? Mijn vorige PC zat alles erbij voor 'dezelfde' prijs". Niet iedereen koopt iedere 3 jaar een nieuwe PC. Legio mensen die nu een nieuwe PC kopen en al bij wijze van 10 jaar op dezelfde bak vertoeven. Mensen blijven upgraden, nieuw moederbordje, nieuwe CPU, meer geheugen, andere hard disk en ga zo maar door.

Let er trouwens ook op dat je veel software (ook Mac) stukken goedkoper kan krijgen via SLIM/Surfspot (Office 2008 kost iets van 48 euro ofzo). Check ook zeker de studentenwebsite van Apple (onderaan de store) voor een leuke korting. Misschien is in dat geval een nieuwe Mac toch net iets interresanter.

En iWork werkt net iets prettiger? Hmm.. misschien eens proberen. Want dat NeoOffice en nog zo'n gratis variant en Office 2008 werken echt ruk. Dat zwevende werkt niet voor mij. Want Office 2007 werkt wel super chill.

Sure.. alles kan kapot/verkeerd gaan. Maar over het algemeen valt dit reuze mee. Vooral aangezien de nieuwe Mac's nu voorzien zijn van Intel chips is vrijwel alles gebaseerd op standaarden. Ze gaan echt niet opnieuw het wiel uitvinden speciaal voor Apple. Geheugen kan altijd verkeerd gaan. Ook met PC's, maar met een goed merk (e.g. Kingston) komt het echt wel goed (Sowieso werkte het bij mij).

Maar het is een eigen keus om teveel te betalen. Desnoods koop je het bij Apple, betaal je 300 euro voor 4GB, maar dan weet je wel dat het werkt. Ik zou het in elk geval nooit doen.

Laatst bewerkt: 3 mei 2008
  19. Stripe

Stripe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De tweede ziet eruit als precies dezelfde als die ze hier bij de Dixons hebben staan!

Aangezien ik met school cross-platform moet werken (word, excel en pp) lijkt mij het handigs om gewoon Office for Mac te ''kopen''. Ik begreep dat er een 30 dagen trial van iWorks bijzit dus kan ik dat sowieso proberen.

20. Alé Gertje!!!

Alé Gertje!!! Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb beide pakketten op mn Macbook Pro en ik moet zeggen dat ik Office nog maar weinig gebruik. iWorks is sneller, eenvoudiger en je kunt er echt mooiere dingen mee! Neem Keynote als voorbeeld!

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina