Hey, ik maak een kleine presentatie over arbeidsproductiviteit, en ik vraag me af of er wetten zijn die invloed hebben op deze productiviteit? (een site over die wetten is erg welkom) Als ik het antwoord heb kan hij direct dicht Ik moet het vlot inleveren, dus ik hoop dat iemand mij snel kan helpen Alvast bedankt.
Wetten? Als in nationale wetten? Een wet weet ik zo snel niet, maar je hebt waarschijnlijk wel al rekening gehouden met de rentestand van de centrale bank (van europa tegenwoordig). Als de rente omhoog gehaald wordt stijgt de prijs van geld en daarmee dalen de investeringen (geloof ik tenminste, ik ben er niet in afgestudeerd). Dat heeft kort door de bocht vaak een daling van de arbeidsproductiviteit tot gevolg. Maar macro economie is altijd kort door de bocht.
Er zijn volgens mij geen wetten wat betreft apt. Het enige zou misschien kunnen zijn, het maximaal aantal werkuren in de week. Maar ja dan komt de volgende vraag, is dat positief of negatief? Volgens mij kan het allebei zijn. Hier trouwens een link (je moet wel betalen): http://wetten.recht.nl/
Wel degelijk. Doordat men in Nederland simpelweg minder uren maakt dan in andere landen ligt de arbeidsproductiviteit per persoon per jaar gemiddeld hier veel lager dan in andere Europese landen. Echter, de arbeidsproductiviteit per persoon per uur is veel groter waardoor de algemene arbeidsproductiviteit nog steeds een behoorlijk niveau heeft.
arbeidsproductiviteit die samenhangt met de structurele werkloosheid? Wetten die zijn vastgelegd om er voor te zorgen dat een sterke stijging van de arbeidsprodctiviteit niet ten koste gaat van de werkgelegenheid?
De loonkost is verbovenden met de arbeidsproductiviteit... Dus Wetten over minimumlonen ofzo... (vergezocht )
Stijging van de arbeidsproductiviteit is meestal niet ten koste voor de werkgelgenheid, op lange termijn dan... Hogere arbeidsproductiviteit -> meer goederen -> meer geld -> meer arbeiders -> meer arbeidsproductiviteit -> ... tot er overproductie komt en er gaan weer arbeiders weg..
Nog dichter bij huis: Een hogere arbeidsproductiviteit zonder stijgende vraag zorgt er voor dat er minder werknemers nodig zijn.
Direct niet echt nee, maar in indirecte zin zijn er wetten die inloved hebben op arbeidsproductiviteit: denk maar aan ARBO regels en kwaliteitseisen voor machines....
Hier kan je een verhaal van maken van hier tot Tokio...Je kan kijken naar het ASAD model om meer te zien over het effect van verhoogde arbeidsproductiviteit (moet je opzoeken via internet = economisch model). Je kan ook kijken naar bepaalde wetten zoals het feit dat er binnen 8 meter van je bureau op je werk een raam moet zijn (geloof k). Dit om de arbeidsproductiviteit te verhogen (mensen voelen zich niet zo opgesloten in een gebouw). Of is het meer dat je de arbeidsproductiviteit moet beoordelen via breedte of diepte investeringen?( dus meer geld in arbeiders of meer geld in bijv. machines)...Je kan alle kanten op