Goede uitleg! alleen wil ik wat toevoegen aan dit gequote stuk text.
Bij de blind kan je nog niet zeggen of je gaat winnen of verliezen. eigenlijk moet je gewoon altijd de flop zien met deze kaarten als je een kaart vanaf 10 of hoger hebt. tenzij andere mensen te hoog inzetten / all-in gaan.
All-in bij de blind is eigenlijk gewoon dom om te spelen. het hangt té veel van geluk af. je zet net zo snel al je geld in als je K4 hebt als dat je KJ hebt. bij de blind is nog niets zeker. stel dat er nu een lage flop valt, dan zit je daar met je kaarten en ingezette geld. terwijl iedereen eigenlijk hoort te weten dat jij hoge kaarten heb (omdat je all-in gaat).
als je pocket pair hebt zou je wat in kunnen zetten maar dan moet je ook nog een dosis geluk hebben. want bijvoorbeeld een flush of straight is snel gevallen. als jij met je pocket paar A's plus 1 op tafel 3 of a kind hebt verlies je alsnog tegen straight of flush. die ligt er vaak.
Daar komt bij. vanaf de flop kun je al flink beginnen met bluffen, terwijl bij de blind geen reden tot bluffen is. of je wint een hele lage pot. of je moet 1(of meer) tegen 1 zonder dat je weet wat de kaarten zullen zijn, als het in je nadeel is ben je de "penarie"
iedereen begrijpt vast wel dat ik me irriteer aan mensen die all-in gaan op blind. ik pas ALTIJD op blind. tenzij er nog 3 spelers ofzoiets zijn én ik goede kaarten in handen heb.
nog een paar handige tips zijn:
- bluffen is leuk als het lukt. maar bluf met mate. Als je namelijk teveel bluft krijgen mensen je door en heb je geen kans meer om te bluffen.
Het kán in je voordeel werken als je eens een keer wél goede kaarten hebt.
Áls je bluft laat je kaarten eens een keertje zien (niet altijd). zoals ik zonet zei, het kán in je voordeel werken. Als je daarna weer defensief gaat spelen (wat rondes folden als je niets hebt en niet bluffen) en later weer eventueel gaat bluffen kunnen mensen geen patroon in je zien.
- Zet niet gelijk bij de flop all-in als je goede kaarten hebt (je denkt dat je wint en denkt dat als er nog 2 kaarten vallen dat je nog steeds wint). zorg dat de pot groter wordt. als je met een klein bedrag raised. heb je grote kans dat er veel meer mensen meegaan naar de volgende ronde. Vaak is het zelfs zo dat als je de turn weer weinig inzet en 3kwart weer meegaat dat je bij de river zelfs heel veel kan inzetten. mensen vinden het inmiddels dan toch zonde van het geld en gaan domgenoeg mee.
- Als je bij de flop juist twijfelachtige kaarten hebt dan zou je juist wél hoog in kunnen zetten. dan moet je juist zoveel mogelijk spelers proberen uit te spelen. zodat de turn niet in iemand anders voordeel zou kunnen werken, die anders bij de flop gefold zou hebben op zijn kaarten (laat je niet vallen in een patroon. zoals ik al zei bluf met mate).
- Als er bij de flop bijvoorbeeld 2 10 A en jij hebt de 10 en iemand zet stevig in ga er dan maar van uit dat die de A's heeft, tenzij die al vaker geflikt heeft te bluffen, dan kan je het er op wagen, je moet een overweging nemen. als je niet de hoogste kaart hebt ga er niet van uit dat je gaat winnen. zet niet te hoog in, laat je niet verleiden door té hoog te callen.
- stel dezelfde kaarten vallen en jij hebt de A's. je kan doen alsof je de A's niet hebt. en wacht op de turn. als er lager valt dan de 1 na hoogste kaart kan je beginnen met inzetten. want degene met de 10 zal denken dat hij dan het hoogste paar heeft, en zal stevig inzetten.
- bij een lage inzet op de blind moet je eigenlijk altijd de flop zien. die 10 dollar dat je verliest als je kaarten er niet liggen valt ook te overzien. zelfs met 23 in je hand. er kan altijd 23 vallen bij de flop. dan heb je mooi een paar of misschien wel 2 pair. geloof me, dit kleine risico kan je gerust nemen. het komt vaak voor dat er een lage flop valt. als mensen bij de blind hoog inzetten moet je dit uiteraard niet doen!
- De laatste tip: Een fout die ik zelf nog erg vaak maak en andren ook:
Laat je niet verleiden mee te gaan als je niets hebt. ook al geloof je de tegenstander niet als die aldoor bluft. met een high-card kan je vaak niet winnen. en het is zonde van je geld. want mensen die bluffen zetten soms veel in.
- verder heb ik hier een tabel met alle waarden van kaarten.
LAnge lap text maar misschien hebben jullie er wat aan.
Waarschijnlijk is een gedeelte het niet met me eens. maar zelf speel ik zoals dit. en vind het een goede manier.
Laatst bewerkt: 30 aug 2006