EDIT:
Misschien moet ik even afstappen van "goed versus slecht". Bekijk het zo:
Je ziet twee schilders hierboven. De schilder links heet Unity en de schilder rechts heet Odyssey. Beiden schilderen hetzelfde tafereel, een openlucht festijn in een dorpje. Unity schildert dit ultra gedetailleerd. Overweldigend en erg druk van een afstandje, maar dichtbij zie je allemaal individuele details zoals het gevogelte (kip) en fruit (druiven) op de tafel, de kinderen daaronder en dansende boeren daaromheen. Je ziet duidelijk de plattelandse kleding die ze dragen. Het lijkt wel pincetwerk; je kunt er uren naar kijken en toch weer nieuwe details ontdekken. Odyssey daarentegen schildert eerder een vage impressie. Losse, vrije penstreken die desondanks het tafereel weten te overbrengen. Wanneer je dichtbij het doek staat zie je wat vage blobs en streken, maar van een afstandje is het onmiskenbaar een middeleeuws festijn op een zonnige dag. De mensen aan de tafel lijken plattelands en aan hun houding te zien hebben ze plezier. De tafel staat vol met wat lijkt op eten en drank. En er wordt gedanst. Verder weinig individuele details, maar dit leidt niet sterk af: als sfeerimpressie wordt het geheel goed overgebracht en je hebt niet veel tijd nodig om dat te zien.
Zo ervaar ik min of meer ook deze twee games. Odyssey: als sfeerimpressie heeft het wat meer vage penstreken. Unity: ultra gedetailleerd, maar potentieel zo minutieus dat het afleidend of verwarrend wordt. Ik heb wel een voorkeur, maar voor beiden valt wat te zeggen. Gezien de scope van Odyssey begrijp ik wel een wat minder gedetailleerde invulling van de wereld.
Dat althans over de wereld. De animaties, dat is weer een ander verhaal.
Laatst bewerkt: 10 jul 2020