Nog meer Bill-Troubles
‘Banking buddy’ Bill blundert
Foutje bij SNS: e-mailadres gebruikers op straat
Door Jessie van Loon
Utrecht Bill, het nieuwe betalingssysteem van SNS Bank, is blunderend van start gegaan. Door een fout bij de introductie, lagen gisteren de e-mailadressen van alle deelnemers op straat.
Met Bill kunnen internetgebruikers met behulp van een oplaadbare prepaid-kaart geld naar elkaar overmaken. De tot nu toe positieve geluiden over de mogelijkheden van het systeem gingen gisteren echter verloren in de protesten van belangstellenden, die hun mailadres verspreid zagen onder meer dan 1250 internetgebruikers.
”Een kwestie van één druk op de verkeerde knop”, aldus SNS-woordvoerder Mia Schaafsma. “We vinden het vreselijk dat dit is gebeurd. Er gaat vandaag nog een mail met onze excuses de deur uit. Dit incident staat echter los van Bill als product. Het is een menselijke fout en ik denk dat consumenten Bill hierom niet minder zullen waarderen. Het concept is goed en veel mensen zijn geïnteresseerd.”
Bill's eerste mail viel bij veel gebruikers ook verkeerd vanwege de toon die Bill aansloeg. “Hi fan. Vandaag is de grote dag; vanaf vandaag ga ik aan de slag als banking buddy. En helemaal top dat jij één van mijn eerste fans bent. Ik ga de wereld veranderen.” Volgens sommigen leek dat verdacht veel op spam, ongewenste e-mail.
SNS Bank ziet de mail niet als spam. “De ontvangers hebben in het verleden aangegeven geïnformeerd te willen worden over de ontwikkelingen rond Bill”, aldus de bank. De telecomwaakhond Opta, die vorig jaar diverse bedrijven boetes tot 42.500 euro oplegde voor het versturen van spam, ziet in de blunder dan ook geen reden om meteen tot actie over te gaan.
Stefan Wijers van de Opta benadrukt dat het feit dat internetgebruikers hun mailadres een keer hebben doorgegeven, heel zwaar weegt. “Dat maakt deze mail eigenlijk tot geadresseerd reclamewerk. Dat een hele databank met mailadressen op straat is komen te liggen, is uitermate oenig, maar daar gaan wij verder niet over.”
De instantie die daar wél over gaat, is het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Woordvoerder Barbara den Uijl vindt wat gebeurd is erg slordig, maar het CBP zal waarschijnlijk geen stappen ondernemen tegen SNS Bank. “Een e-mailadres is een persoonsgegeven en daar moet uiterst zorgvuldig mee omgegaan worden. Ik kan me goed voorstellen dat de mensen die het betreft erg boos zijn. Het gaat echter te ver om dit aan te merken als schending van de privacy. Bovendien heeft SNS Bank meteen zijn fout erkend en excuses aangeboden.”
De Consumentenbond vindt die excuses nogal mager. “Een mailtje met een verontschuldiging zonder te benoemen wat er fout is gegaan of de verzekering dat het niet meer zal gebeuren, daar kan de consument niks mee”, stelt de bond. “Het is gruwelijk onzorgvuldig. Het consumentenvertrouwen in het internetbankieren heeft een flinke deuk opgelopen.” De komende tijd zal blijken wat de gevolgen zijn voor Bill’s imago en toekomst.
Helemaal mee eens ik hoop dat bij de normale voorverkoop wel de kaartjes beschikbaar zijn
Laatst bewerkt: 1 sep 2005