Platforms
Een (liefst grote) tafel met voldoende stoelen
~
Genre
Avontuur / RPG / Actie / Puzzle / Strategie / Thematic
~
Aantal Spelers
2 - 20
Welkom! bij het XBW boardgame topic.
De plek waar we de controllers even aan de kant leggen en ons onderdompelen in de wereld van dobbelstenen,
kaarten, karton, hout en ander bordspel-gerij.
(ik lieg een beetje.. bij de nieuwe X-Com boardgame heb je wel iets van een tablet nodig.)
Links:
BoardGameGeek (BGG) - De IMDB van de boardgame wereld.
The Dice Tower - Een podcast over boardgames (check ook de top 100)
Shut up & Sit down - Video's/Reviews vol humor over boardgames
TableTop - Will Wheaton speelt met celebrity's diverse boardgames
Wat spelen wij hier zoal
Op dit moment is de hotness: Dead of Winter:
een coöperatief bordspel waarin je probeert te overleven in een zombie apocalypse.
echter iedereen heeft een geheime agenda.. zit er een verrader in de groep?
Libertalia:
In Libertalia, you must thwart the plans of competitive pirates over the course of three rounds while using cards that show the same crew members as your piratical comrades-in-arms. Yes, not only do they attack the same ships, but they employ the same type of ravenous scum that you do! Can you take advantage of the powers of your characters at the right time? Will you be outdone by a pirate smarter than you? Jump into the water and prove your tactical skills!
Carcasonne:
In dit bekende legspel bouwen de spelers gezamenlijk de Franse stad Carcassonne op met al haar wegen, steden, kloosters en weiden. Door het inzetten van horigen scoren ze punten voor afgebouwde projecten.
verder is genoemd: Saboteur, Qwixx, 7 Wonders, Weerwolven van Wakkerdam, Catan
en nog vele vele andere games!
Oude startpost:
Iedereen kent wel de bekende bordspellen 'Monopoly', 'Trivial Pursuit', 'Risk', 'De kolonisten van Catan' ,...
En nu ben ik eigenlijk op zoek naar andere bordspellen die 'super' zijn, want je gaat pas een spel kopen als je weet dat het leuk is hé.
Vandaar mijn vraag: "Kennen jullie nog fantastisch leuke bordspellen ?" Om er geen opsomtopic van te maken, zeg er ook bij wat het zo een leuk spel maakt, hoeveel spelers er kunnen deelnemen, wat de gemiddelde duur is, ...
wat betreft leeftijd: geen kinderspelletjes zoals 'Dokter Bibber' of 'Wie is het?'. Dus de spellen vallen dan meestal in de categorie: 12+
Even een update van reeds vernoemde spellen die door andere members goed gevonden zijn. Als iemand in de thread een spel al kort (maar duidelijk) of uitvoerig (maar nog steeds duidelijk) besproken heeft, dan schrijf ik het wel achter dat spel. (maar geef me wel de tijd hé)
Bordspel: (als er een grondplan is dat van in het begin aanwezig is en je speelt het op een tafel)
- Axis & Allies
- El Grande
- Eufraat en Tigris
- Hotel
- Kingmaker
- Kolonisten van Catan (bordspel)
- Kolonisten van Catan - Steden en ridders
- Kolonisten van Catan - Zeevaarders
- Kolonisten van de Prehistorie
- Kwestie van Weten
- La Citta
- Lord of the Rings
- Party & Co
- Scotland Yard
- Shogun
- Tikal
Kaartspel:
- Kolonisten van Catan (kaartspel)
- Machiavelli
- Carcassonne
Andere: (moeten nog in een categorie ingedeeld worden, maar aangezien ik het spel niet ken is het moeilijk ofwel heb ik nog geen geschikte naam voor die categorie (zoals bijvoorbeeld bij het spel Twister)
- Twister
- Triominos
- Rummikub
- Pictionary
- Mahjong
- Kahuna
- Babel
(Als iemand meer tijd heeft dan mij, dan mag je erbij vermelden voor welke leeftijden het geschikt is en kijken welke het vaakst vernoemd worden)