weet niet of het jullie wat boeit, maar te erg dit: Een 13-jarig meisje diende een opstel in bij haar leraar in West Schotland in SMS (BrEeZaH red.) vorm. Ze verdedigde haar daad door te verklaren dat ze het "makkelijker vond dan standaard engels". De leraar was met verstomming geslagen. Hij kreeg een blad onder zijn neus dat overdekt was met "hierogliefen". Sommigen ervan kon hij zelfs niet vertalen. Het opstel begon als volgt : "My smmr hols wr CWOT. B4, we usd 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 :- kds FTF. ILNY, it's a gr8 plc." Vertaling : "My summer holidays were a complete waste of time. Before, we used to go to New York to see my brother, his girlfriend and their three screaming kids face to face. I love New York, it's a great place." (Mijn zomervakantie was zonde van de tijd. Eerder gingen we altijd naar New York om mijn broer, zijn vriendin en hun drie schreeuwende kinderen te zien.) De Schotse onderwijsautoriteiten en de Schotse ouderraad waarschuwen nu voor 'taalarmoede' bij de scholieren. Ze wijzen erop dat kinderen steeds vaker fonetisch schrijven.
sommige afkortingen slaan nergens op man, ik vindt het zelf ook wel sneller typen/ schrijven, maar dat ik het ook in onderwijs toepas
ja ik vind dat breezah soms wel irritant dan zit ik namelijk iets te lezen en dan ik eerst gaan nadenken van wat betekent dat nou weer
Het valt mij ook op dat mensen steeds slechter gaan schrijven. Bij mij op school ben ik al de menselijke spellingscontrole voor verslagen e.d., en ook hier op de XBW.nl fora is de 'taalarmoede' zichtbaar. Grammaticafouten worden constant gemaakt (HeAvY-GeAR hierboven bijvoorbeeld: ik vindt -> ik vind), en ook wordt er steeds slechter gespeld en (de juiste) interpunctie (komma's, punten, koppelstreepje, umlaut, etc.) gebruikt. Dat een meisje een opstel in SMS taal schrijft, is wel heel ernstig. Maar 't is een algemene trend; het maakt niet uit hoe je het schrijft, als anderen het maar begrijpen. Ik vind het een erg zorgelijke zaak, maar je kan er niets aan doen, want iedereen accepteert het. Maar hoeveel moeite is het nou om even je tekst door te lezen en/of door de spellingscontrole van Word te halen ?!? Het zou een hoop ergenis en irritatie bij veel mensen (waaronder ikzelf) voorkomen... Ik vind het dan ook een goede zaak dat er hier bij XBW.nl op wordt gelet door de mods. Ga zo door!
daar let ik nooit echt op ik schrijf aan een stuk door en als ik iets anders ga praten dan zet ik een komma neer of sla ik een regel over , punten en hoofdletters zet ik niet zo vaak neer
Slecht schrijven doe ik al jaren. Maar ik heb de oplossing. Mijn vriendin kijkt la mijn belangrijke stukken na (voor school) En hier op de zaak (waar ik stage loop) hebben ze een secretariaat die dat voor me doet. Heerlijk. EDIT het bericht dat bovenin dit draadje word weergegeven is al vrij oud. Stond een paar weken geleden al op teletekst 401 en op fokzine.
Die ken ik ook niet maar dit wel; Afkortingen AFK = Away From Keyboard AKA = Also Known As ASAP = As Soon As Possible ATM = At the Moment BBL = Be back later BG = Bad game BRB = Be Right Back DL = Download EEA = Een En Ander FFS = For Fucks Sake FO = Fuck Off FY = Fuck You G2G = Got Too Go GB = Go Back GF = Girlfriend GG = Good Game GJ = Good Job GN = Good Night HF = Have Fun HS = Head Shot IDD = Inderdaad IIG = In Ieder Geval IMO = In My Opinion, of in het nederlands 'In Mijn Ogen' IMHO = In My Honarable/Humble Opinion LMF= Lazy Mother Fucker LMAO = Laughing My Ass Off LOL = Laughing Out Loud LY = Love You N1 = Nice One, word veel gebruikt in shooters NIW = Anyway NN = Nighty Night NP = No problem MF = Mother Fucker OMFG = O My F*ckin God OMG = O My God OID = Of Iets Dergelijks PIMP = Pissing In My Pants PLZ = Please RGR = Roger ROFL = Rolling On Floor Laughing ROFLOL = Rolling On Floor Laughing Out Loud SOZ = So Sorry STFU = Shut The Fuck Up SU = Screw You TK = Team Kill TTYL = Talk to you later THNX = Thanks, bedankt THX = zie 'thnx' TZ = Tong Zoen UL = Upload WB = Welcome Back WSL = Waarschijnlijk WTF = What The Fuck, word soms ook gebruikt als 'Who The Fuck' WZZP = What's Up? YS = You Suck Woorden Doed = vernederlandsing van dude ('gozer" in het nederlands) Ownage = 0wnage afgeleid van 0wnen, gebruiken we als je bijv. een hele vette kill hebt gemaakt 1337 = Iemand of groepje mensen die behooren tot de gerespecteerde op internet, bijv. de die-hard poster die veel zinnige dingen posten of mensen in games die iedereen ownen. Ook kunnen bepaalde voorwerpen 1337 zoals bijv. een paar van de plaatjes. Het beste om te beschrijven is gewoon: het coole op het internet. si = expres fout geschreven versie van het werkwoord 'is' teh = expres fout geschreven versie van het engelse lidwoord 'The' N00b = Newbie, iemand die nieuw is in een spel of forum Newbie = zie 'Noob' Ownen = Heersen, goed zijn in iets, beter ergens in zijn dan anderen, word ookwel gebruikt als '0wnen' met de 0 dus Pwnage = Ander woord voor Ownage pwnatsj = vernederlandsing van pwnage, wat weer een verbastering is op ownage Roelen = vernederlandsing van "to rule", zelfde betekenis als ownen wattefak = what the f*ck W00t = Use it as an interjection or a celebratory statement! As in...'Hey! I just upgraded my 56k modem to 1.1 SDSL. w00t! w00t!'. Works every time. True it's an independent clause, but really the best clauses are always independent. w00t.