Je moet bedenken dat alle energie die de kogel mee krijgt vanuit het geweer komt. M.a.w. de kogel gaat nooit meer harder nadat deze de loop heeft verlaten. Daarom kan de kracht van impact bij het doelwit nooit groter zijn dan de impact die de schutter zelf ervaart. Sterker nog, deze impact is minder voor de ontvanger omdat veel energie verloren gaat aan frictie, zwaartekracht etc.
edit: armor piercing rounds concentreren al deze energie op een heel klein punt, vandaar dat deze door een dikke laag metaal heen kunnen. Sommige anti-tank wapens hebben zelf speciale kogels/granaten die bij impact een thermische reactie ondergaan waardoor ze als een warm mes door boter door die tanks kunnen komen.
Tanks proberen dit weer te counteren door hun armor vanuit de meeste kanten waar gevaar vandaan kan komen in een hoek te plaatsen. Hierdoor moet de kogel "schuin" door de armor heen wat veel energie wegneemt.
Anti tankwapens proberen dit weer te counteren door wapens te ontwikkelen die het zwakste punt aanvallen...in dit geval het dak van de tank. Vandaar dat je anti-tankwapens hebt met fire and forget systemen die je wegschiet en vanzelf de lucht ingaan om zich vervolgens bovenop de tank te rammen.
Kat en muis spel dus...
Laatst bewerkt: 2 sep 2009