Modern Warfare 3 - Spec Ops-modus (hands-on)
[SPOILER1]Spec Ops was verrassend genoeg misschien wel het leukste aan het twee jaar geleden verschenen Call of Duty: Modern Warfare 2. Samen met een maat compacte levels zien te overleven gaf weer het ouderwetse gevoel van kameraadschap tijdens het gamen. We stonden dan ook te popelen deze modus voor Modern Warfare 3 uit te proberen op de E3.
Voor we met Spec Ops aan de slag mochten, kregen we eerst een half uur durende presentatie van twee singleplayerlevels uit MW3. Begrijp ons niet verkeerd: het zag er uit als een ware achtbaanrit zoals de Call of Duty-serie daar patent op lijkt te hebben, met die finishing touch die we gewend zijn van Modern Warfare maar gewoonweg niet terug zien in de Treyarch-games. Verder hebben we er alleen weinig over te zeggen. Het eerste level wat we zagen, waarin een aanval op een Russische onderzeeër uitmondt in een bootachtervolging door de haven van New York, heb je zelf waarschijnlijk al gezien in de E3-gameplay. Het tweede level in Londen, met aan het einde een doldwaze actiescene waarin een door terroristen overgenomen metro wordt achtervolgd tot hij ontspoort, is al in onze preview van twee weken geleden beschreven. Maar het is de eerste keer dat we aan de slag mogen met de Spec Ops-modus.
Golven aan vijanden
Het concept van Spec Ops is simpel: speel verschillende compleet nieuwe levels samen met een vriend en voldoe aan het gestelde doel, bijvoorbeeld: dood alle vijanden, redt de gegijzelden of vernietig alle voertuigen binnen de tijd. Spec Ops in MW3 gooit er een schepje bovenop in de vorm van een survivalmodus, waarin je samen met je medespeler golven aan vijanden moet overwinnen tot je het loodje legt. Dit gebeurt op verschillende multiplayermaps, wij speelden er op E3 slechts eentje. Tot we er bij neervielen, zoals het hoort. En letterlijk, want het werd zo pittig dat zowel ondergetekende als de meespelende Infinity Ward-medewerker stof moesten happen.
Op een verlaten terrein met een bunker en een paar andere gebouwtjes kregen we golf na golf aan vijanden voor onze kiezen. Het begon simpel met een paar soldaten, maar al snel volgden honden, helikopters, soldaten en honden met bommen om zich heen gebonden, de uit MW2 afkomstige juggernaut en diverse combinaties van dit alles. De eerste paar golven aan vijanden doorsta je samen nog fluitend, maar tegen wave 10 aan beginnen de klamme handjes toch echt te komen.
Hulpmiddelen
Gelukkig zijn er – naast goede communicatie onderling – diverse manieren om het jezelf iets gemakkelijker te maken. Door het doden van vijanden en het overleven van golven ontvang je geld. Met dit geld kun je uit een kist wapens en ammunitie kopen. Ook zijn er diverse hulpmiddelen te koop. Denk aan turrets die je op strategische plekken in een level kunt planten (al proberen vijanden die wel zo snel mogelijk uit te schakelen) of een team soldaten dat voor je vecht (al zochten die in deze vroege versie van de game nog niet vaak genoeg cover).
Wel belangrijk om in de gaten te houden is dat je deze hulpmiddelen maar een aantal keer in kunt zetten. Daarnaast komt er een stukje strategie bij kijken: tussen de verschillende waves heb je maar kort de tijd om een hulpmiddel of ammunitie te kopen, en bereik je daarom door te veel treuzelen wellicht je favoriete schuilplek niet meer voordat de nieuwe wave alweer begint.
De voldoening komt uit het feit dat je – via internet of met je vriend op de bank – goed moet communiceren om lang stand te houden. Wanneer je snel door vijandig vuur moet rennen om een turret te pakken en te verplaatsen, moet je op je partners vermogen je rug te beschermen rekenen. Je geeft elkaar constant updates over waar je bent, welke ingang je in de gaten houdt, en ga zo maar door. Ook interessant is dat je vriendelijk vuur aan en uit kunt zetten. Het mag voor zich spreken dat met vriendelijk vuur aangezet de gameplay nog een stuk uitdagender wordt. In de hectiek van het gevecht is het nog knap lastig elkaar niet te raken.
Je speelt de survivalmodus in Spec Ops niet om het uit te spelen – dat kan namelijk niet. Je speelt voor het pure plezier en dat zit in de Spec Ops-modus dus wel goed. We hebben het overigens tot wave zestien uitgehouden. De Infinity Ward-medewerker ging neer, maar voordat we hem konden redden kregen we zelf ook op onze donder van twee helikopters en een stuk of tien goed beschermde soldaten.[/SPOILER1]
Gamer.nl
En een van
Insidegamer met wat meer info:
[spoiler1]E3: Modern Warfare 3
Gespeeld | 9 juni 2011 - Vlak voor de E3 was ik aanwezig op een speciaal pre-E3 event van Activision waar onder andere Modern Warfare 3 werd getoond. De indrukwekkende demonstratie heb ik in deze impressie uitgebreid besproken. Tegelijkertijd liet de presentatie blijken dat dit nog maar het tipje van de sluier was en dat men bij Infinity Ward en Sledgehammer wil uitpakken met multiplayermogelijkheden, waarbij de terugkeer van Special Operations, oftewel Spec Ops terug zou komen. Die modus is op de E3 voor het eerst speelbaar.
En daarbij wordt duidelijk dat de ontwikkelaar er dit jaar alles aan gaat doen om de Spec Ops-modus nog beter en boeiender te maken. Zo komt er bijvoorbeeld meer variatie in de modi met de introductie van een nieuw soort Spec Ops. Hierin neem je het samen met een vriend op tegen een oneindig aantal waves aan vijanden. Elke nieuwe wave legt de lat een stukje hoger en geeft de speler net wat meer uitdaging, waardoor je steeds meer op het puntje van je stoel gaat zitten.
Je begint de game met enkel een pistool en een granaat en daarmee probeer je de eerste wave te overleven. Gelukkig is dat niet al te moeilijk. De vijanden waarmee je in het begin krijgt te maken zijn behoorlijk dom en lopen als een kip zonder kop op jou af. Bovendien hebben ze de grootste moeite om jou met hun shotgun te raken, hoe gek dat ook klinkt. Met een paar headshots maak je deze vijanden af, pak je snel hun shotguns en bijbehorende kogels op en maak je je klaar voor de volgende wave. Ook deze is goed te doen, maar je merkt wel dat één van de kogels uit de shotgun jou heeft geraakt en de wave daarna gaan er zelfs drie kogels jouw lichaam in. De vijanden worden steeds slimmer, hebben betere wapens en komen bovendien in steeds grotere getale.
Daartegenover staat dat jij als speler ook meer geld kan verdienen. Elke kill die je maakt levert keiharde dollars op, elke ronde die je overleeft staat voor cash en ook als je snel een paar kills achter elkaar maakt wordt dat beloond. En dat is maar goed ook, want je hebt geld hartstikke hard nodig. Zo kun je het gebruiken om nieuwe en betere wapens te kopen, die wapens vervolgens te upgraden met bijvoorbeeld een Red Dot Sight, het aantal kogels en granaten bij te vullen, maar het kan ook ingezet worden voor tactische toepassingen.
In de demo die ik samen met een medewerker heb gespeeld hebben we bijvoorbeeld in eerste instantie een turret aangeschaft. Daar had ik overigens net te weinig geld voor, maar omdat je elkaar in de game geld kunt geven, kon ik het uiteindelijk alsnog kopen. Met de turret in mijn hand ben ik als een gek naar een open plein op de map gerend en heb daar de turret net op tijd neergezet voordat de nieuwe wave begon. Deze wave bracht naast een aantal met machinegeweren bewapende vijanden ook honden die op je af kwamen rennen. Dat had ik helaas wat aan de late kant door, waardoor ik halfdood werd gebeten. Gelukkig kan jouw teamgenoot je op die momenten te hulp schieten en je weer op de benen krijgen, zodat je de strijd voort kan zetten. Een strijd die constant maar doorgaat en je van het ene vuurgevecht al snel in het andere brengt.
De modus is het beste te vergelijken met de Horde-modus uit Gears of War. Net als in die game blijf je vechten en moet je echt goed samenwerken om te overleven. Niet alleen is het verstandig om af te spreken hoe je het geld in de game gaat inzetten, ook moet je goed op elkaar afstemmen wanneer wie herlaadt. Want doe je dat allebei tegelijkertijd, dan heb je een serieus probleem. Op die manier geef je de vijand een gouden kans om vernietigend toe te slaan en dan is het einde verhaal.
Uiteindelijk ben ik bij wave dertien blijven steken. In die dertien waves heb ik een perk als Last Stand aangeschaft, heb ik mijn geld gebruikt om een Delta-squad in te roepen, heb ik mijn wapen flink geüpgraded en ben ik een bont gezelschap aan vijanden tegengekomen. Vijanden die claymores op zichzelf hebben bevestigd en dat laten ontploffen als ze sterven, een vijand met een enorme bepantsering die pas na drie leeg geschoten magazijnen het loodje legde en een tweetal helikopters dat uit de lucht geschoten moesten worden.
Het is onmogelijk om in deze modus te winnen, uiteindelijk ga je gewoon dood, maar de spanning zit hem in het feit hoe ver je komt. Hoeveel kills maak je, hoe goed werk je samen en tegelijkertijd overheerst de vraag: wie van jullie presteert het beste? Ik heb ongelofelijk veel plezier met deze modus beleefd en ben er van overtuigd dat deze modus een enorme meerwaarde biedt op de game.[/spoiler1]
Klik om te vergroten...