Deze mod voer je op eigen risico uit. Ik ben in geen enkele mate verantwoordelijk voor een kapotte controller. Ben je onzeker over deze mod, laat hem dan uitvoeren door een ervaren persoon. Blijf ten alle tijde rustig, beheerst en zorgvuldig bij het modden. Mijn mod-motto: Patience is the key!
Here we go:
Montage XCM Full Black case
1. Schroefjes
Schroef de 7 schroefjes uit je witte controller met de bijgeleverde schroevendraaier. Haal ook je batterypack eruit, hier zit een schroefje onder het stickertje! Haal dus even het stickertje eraf.
Leg je controller met de knoppen naar beneden en trek voorzichtig de bovenste helft eraf. Het kan zijn dat de printplaat in de bovenste blijft zitten, dus voorzichtig. Hieronder een pic van de zwarte, omdat hij al lang uit de witte was toen ik dit typte:
2. Printplaat
Haal heel de printplaat eruit, inclusief rumble moters. En leg deze aan de zijkant. De rumble moters hoef je niet los te koppelen van de printplaat.
3. Rubber
Haal de grijze rubbertjes van de knoppen en D-Pad. Dit rubber zorgt voor het drukgevoel van de knoppen. Speel er maar eens mee. Wel leuk.
Dit moet je weer gebruiken in de zwarte controller.
4. D-Pad
Demonteer de D-Pad. Dit is een lastig dingetje. Hiervoor heb je eerst een kleine kruiskopschroevendraaier nodig. Schroef deze eruit. Om ze eruit te halen als ze los zijn kun je ook het magnetische puntje van de torx schroevendraaier gebruiken (heeel handig dingetje). Zo ziet het er dan uit:
In het gat linksboven en rechtsonder zitten twee klikvingers. Deze moet je naar het midden van de cirkel duwen met de schroevendraaier en vervolgens door naar beneden. Dan zal de voorkant van de D-Pad er aan de voorkant van de controller uit vallen en heb je de twee delen van de D-Pad. Leg deze onderdelen even aan de zijkant samen met de twee miniscule schroefjes. Niet kwijtraken!
5. Triggers
Wat mij betreft het lastigste. Die dingen zitten goed vast. Als het niet lukt kun je ook de witte laten zitten. Ziet er ook wel grappig uit. Hieronder een plaatje van de (al zwarte) trigger:
Dit moet je in een aantal stappen doen:
- Verwijder het onderste deel van de trigger uit het zwarte balkje dat naar de sensor gaat. Hiervoor moet je best veel kracht zetten, maar don't break it. Bij deze rechter trigger duw je de zwarte arm dus naar rechts, en de trigger naar links. Als hij eruit is duw het zwarte armpje naar beneden. Dit was het lastigste.
- Nu moet je de trigger helemaal naar bovenscharnieren. Aan beide kanten van de trigger zitten twee zwarte stukken plastic die dat vermijden. Deze kun je gewoon een beetje naar de zijkant drukken zodat je de trigger ertussendoor kan duwen. Pas nu op voor de veer onder de trigger, die kan wegschieten.
- Nu is het een kwestie van de naar rechts van zijn as af schuiven.
12-12-2006 - Update triggers:
Goiz is net geweest, en we hebben bij mij zijn controller in elkaar gezet. Het 'frame' waar de trigger in vast zat, was bij hem wit. Zijn trigger was echt VEEL makkelijker te verwijderen en te monteren. Een soort soepelere kunststof oid dus. Dus als je zo'n wit frame vind in je controller, mag je blij zijn. Dit maakt de mod weer een stukje makkelijker
Demontage klaar!
Montage:
1. Black triggers
Monteer ze weer in de omgekeerde volgorde als hierboven. Je weet nu hoe ze eraf zijn gekomen dus dit zal geen probleem zijn. Ook hier is weer het terugplaatsen van het armpje aan de trigger het lastigste, vergeet ook niet de veer. Dat is ook gewoon even vogelen om die terug erin te zetten. Test de beweging even als je ze erop het zitten.
2. D-Pad
Monteer ook weer de D-Pad in de zwarte controller. Eerst weer vastklikken met de klikvingers, en vervolgens weer de schroefjes vastdraaien. Pas op dat je de schroefjes niet dol draait. Anders verneuk je de plastic schroefdraad, en zit hij minder goed vast.
3. (Optioneel) LED-Kit
Leg het hele setjes zo neer als op deze pic, dat is het handigste:
Laat je bout opwarmen. Trek de rode draad een stuk los van de zwarte en witte. De plekken waar je moet solderen zijn deze:
Zwarte draadje: het bovenste punt van het rijtje van drie.
Witte draadje: Het onderste punt van het rijtje van drie.
Rode draadje: De rechter van de twee punten dicht naast elkaar.
De punten zijn echt heel makkelijk. Je hoeft geeneens tin toe te voegen. Je houd het draadje gewoon tegen het betreffende punt aan met je ene hand, en met je andere hand houd je even de soldeerbout tegen dit punt aan. Het tin zou moeten smelten en het draadje zinkt weg in dit punt. Haal je bout weer weg, en houdt het draadje nog 5 sec vast. Hierna zou het muurvast moeten zitten.
Let bij de plek voor het rode draadje heeel goed op dat je niet het soldeerpunt wat hier vlak naast zit ook meeverwarmt. Als deze twee soldeerpunten aan elkaar komen te zitten heb je een grooot probleem. Houdt je bout en draad dus zo vast dat dit niet kan gebeuren.
Check je werk! Het draadje mag alléén in contact staan met het betreffende punt. Het zou lullig zijn als je zo je controller weer moet openmaken.
4. Rubbers en sticks
Zet de analog sticks weer terug op hun stokjes op de de printplaat, en de rubbers op hun nieuwe buttons in de zwarte controller.
5. Printplaat terug
Als je klaar bent de hele printplaat weer in het voor voorste gedeelte van de controller plaatsen. Het losse onderste deel van de controller moet ook in het voorste deel van de controller zitten. Let op je gesoldeerde draadjes en de rumble moters. Zet alles zo neer zodat er geen draadjes boven plekken zitten waar je dalijk schroeven in gaat draaien.
Zorg echt dat de printplaat er goed in zit en alle buttons en triggers goed zitten. Bij mij zaten de shoulderbuttons een beetje lastig te doen hier, kijk daar even als hij niet 1x goed dicht gaat. Hij MOET er netjes en strak inzitten voordat je de achterkant van de controller er weer op zet.
5. Close up!
Zet het achterste deel van je controller er weer op en kijk of alles goed aansluit. Als je het goed hebt gedaan gaat hij echt prachtig dicht, bijna mooier dan de originele controller. Als hij niet goed dichtgaat maak hem dan gewoon weer open en kijk of er een draadje ergens onder zit of iets anders in de weg zit. Ik had dit een keer met een draad van de rumble motor, stop deze even goed weg. Let ook goed op de veren van de batterijen, deze glijden precies in een gleuf in het achterste deel van de controller.
6. Testing 1, 2
Ik heb de controller even getest zonder de schroefjes erin. Als het goed is knipperen de lampjes eenmaal als je de batterypack erin klikt. Het aanzetten gaat uiteraard gewoon met de guide button. Gebeurd er niks, dan zit er niks anders op dan je soldeerwerk weer te checken. Check je soldeerwerk dus ook gewoon goed na het solderen.
7. Screws
Doe je screws terug. In eerste instantie gaat dit een beetje stroef. De schroefgaten zijn immers nog nooi gebruikt. Pas hier ook op dat je de gaten niet doldraaid met je schroef. Enige weerstand en een goed gesloten controller is gewoon het teken om te stoppen.
Done! Enjoy your Full Black controller!
-----------------------------------------------------
Extra mod for S-Controller owners:
Black D-Pad and Analog sticks!
Ik had mijn black case in elkaar zitten en dacht, eigenlijk is het mooier als de D-Pad en de sticks ook zwart zouden zijn. Ik heb dus mijn oude S-Controller uit elkaar gehaald om te kijken of de stick en D-Pad het zelfde waren...en dat waren ze! Bijna dan
- Je kunt gewoon het zichtbare gedeelte van de zwarte D-Pad op het onderste gedeelte van de grijze 360 D-Pad klikken en vastschroeven.
- De analog sticks van de S-Controller zijn aan de onderkant een stuk groter (het ronde gedeelte), houdt ze maar naast elkaar. Ze passen wel op de 360 controller, een stuk strakker zelfs dan de 360 sticks, erg netjes.
Van het onderste ronde gedeelte van de analog stick moet dus iets af wil je ze erop zetten. Dit heb ik zo gedaan:
- Leg een stuk lekker ruw schuurpapier op tafel en wrijf de analog stick met de onderkant gewoon net zo lang over het papier tot hij even hoog is als de grijze 360 stick. Verdeel de druk wel gelijk, je wilt geen scheve onderkant van je stick.
Verder is het proces van installatie gewoon hetzelfde. Je moet de sticks wel wat harder erop duwen omdat ze wat strakker zitten. Maar verder werkt het perfect.
Hier is ie dan Full Black compleet met zwarte S-Controller sticks.
Hogere resolutie filmpje
Goed te zien dat als de controller uit staat de buttons grijs zijn en de guide zwart.
Bij het aanzetten lichten de buttons op in hun originele kleur. En onder de guide ook een led (al denk ik eraan om deze te verwijderen)
CHECK (rechterklik, opslaan als) it out!
-----------------------------------------------------
Extra mod for people that like the original guide button:
Original Guide Button and Ring of Light!
Ik vind de oude Guide Button wel wat mooier, en de oude Ring of Light is ook wat strakker met de kwartjes weergeven. Daarom heb ik deze mod gemaakt. En ik ga hem nu met jullie sharen
1. Guides everywhere!
Haal alle Guide Buttons en Ring of Lights uit de behuizingen. Bij de witte controller kun je hem er gewoon uit schuiven. Bij de zwarte controller moet je even de LED Kit eruit schroeven. Dit zijn 3 kleine schroefjes, niet kwijtraken. Op de achterkant van de zwarte Guide Button zit een wit kapje, dit kun je er gewoon af trekken, zodat je de zwarte Guide Button los kan maken van de LED Kit. Haal ook de start en back knoppen er maar even af voor de mod. Hier zitten ook gewoon losse klepjes op de achterkant die je eraf kan trekken. Dit zouden ze dan moeten zijn:
2. Behuizing Mod
Pak de bovenste helft van de zwarte controller erbij en je originele Ring of Light. Probeer hem er in te doen. Dit past net niet. Aan de bovenkant van the Ring of Light zit namelijk een grotere ribbel, dat dat er een gleuf in de controller zit. Daarom moet de gleuf in de controller dus even wat groter gemaakt worden. Ik heb dit er gewoon uitgesneden met een scherp Stanleymes. Should look like this:
3. LED-Kit Mod
Nu is je behuizing klaar voor de mod. Nu verder met de LED Kit. Die past er namelijk niet meer overheen. In de zwarte Guide + Ring zaten gleuven waar de LED Kit in viel, die zitten er nu niet meer. Je kunt geen gleuven maken in de Guide en Ring, omdat je dan geen drukpunt meer hebt in de Guide Button om de sensor in de drukken. Er moet dus even gezaagd worden in het LED Kitje, het kruis in het midden moet er uit. Hieronder een plaatje van hoe het er bij mij uit ziet. Ik heb het met mijn dremeltje grof eruit geslepen, en vervolgens met het vijl opzetstukje mooi afgewerkt. Het gat moet echt rond zijn, anders past hij niet over de originele Guide Button. Zo ziet het er bij mij uit:
4. Solderen!
Je ziet het al, er zit een draadje bij. De linker LED op het plaatje had zijn negatieve leiding door het kruis heen lopen. Aangezien deze er nu niet meer is, moet er even een omleiding gemaakt worden. Gelukkig hebben de ontwerpers van de LED Kit een mooie algemene aansluiting gemaakt op de LED Kit zowel voor + (VCC) als -, waar makkelijk op gesoldeerd kan worden. Soldeer het draadje dus aan de negatieve zijde van de LED, naar het punt op het plaatje, en de LED zou weer moeten werken. Dit is wel een precies soldeerwerkje. Je moet wel even de uiteinden van het draadje vertinnen voordat je gaat solderen op de printplaat, dat is wel het makkelijkste. Dingen waar je op moet letten zijn:
- Dat de knop nog over de LED heen kan, dat het draadje dus niet in de weg zit.
- Dat je soldeerpunten alleen de betreffende punten raken
- Dat je draadje niet over het schroefgat heen gaat, anders sluit de LED Kit niet meer goed aan in de controller.
5. Back in
Doe de aangepaste LED Kit weer terug in de controller en check of hij nog goed aansluit in de controller. Schroef daarna de 3 kleine schroefjes weer terug. Dit is hoe het eruit ziet met de originele Guide Button en Ring of Light er in:
6. Check
Check of de draden van de LED Kit zelf allemaal nog goed vast zitten. Of als je ze nog niet had gedaan, soldeer deze aan de punten waar ze horen (hoofdtutorial).
7. Finish it!
Alle rubbers er weer op en sluiten die hap. Check de werking nog even voordat je hem dicht schroeft.
Done!
Laatst bewerkt: 14 dec 2006