Vergeet niet dat die demo's alleen worden uitgebracht om de verkoop van een spel te stimuleren, en niet om de Live bezitters een pleziertje te doen. Microsoft kan via Live de verkoop van een spel via slimme marketing goed stimuleren. Als er geen demo van Full Auto was uitgekomen, werd de game veel minder gekocht. Of het spel nu goed of slecht is, meer mensen hebben er nu van gehoord, en zonder demo hadden mensen hem waarschijnlijk sowieso links laten liggen.
Bij Ghost Recon is dat anders, er is een enorme hype over het spel, en zowat 50% van ale 360 bezitters is van plan het spel te halen. Is het dan slim een demo uit te brengen voor de release? Wat als een hoop mensen de demo niet goed genoeg vinden om het spel daadwerkelijk te kopen. Bij een demo na de release hebben een hoop mensen het spel al gekocht, en worden de nietkopers alsnog gelokt hom het spel te kopen. Een demo kan je namelijk maken of kraken. Vooral met een gehypte game als deze.
Klinkt allemaal niet heel erg eerlijk, maar eerlijk bestaat ook niet in de groten mensen wereld. Sta er dus niet van te kijken dat de demo pas na de release komt.
Er zijn iig nog veel meer taktische redenen om een demo op een bepaald tijdstip uit te brengen, denk aan het aanbod van GRAW, dat moet ook voldoende zijn, mocht de demo zo goed zijn, dat ineens meer mensen het spel op de Release willen kopen, en het spel blijkt uitverkocht, zul je ineens veel afvallers zien.
In demo uitbrengen is dus niet iets wat je zomaar even doet, het is een deel van de Marketing, en het is top Business. Want Ubisoft zal zeker maximale winst willen halen uit 1 van hun toppers.
Laatst bewerkt: 16 feb 2006