Weet iemand of en hoe je bep. poorten kunt openzetten bij het Alcatal Speedtouch 510 Multi PC modem/router? Want ik denk dat dat ook een aantal van mijn problemen kan verhelpen... en welke poorten moet je eigenlijk open hebben voor Live? Oh ja, ik heb Planet Internet Comfort ADSL (2048/384)
Edit: Op de site van speedtouch.nl vond ik dit:
NAT instellen voor toegang tot eigen servers of on-line gaming
Standaard zorgt de NAPT (Network Adress & Port Translation) in de SpeedTouch 500 en 600 series router modems ervoor dat alle poorten van buitenaf (WAN-zijde=Internet-zijde) niet geopend zijn d.i. als een stevig slot op de deur naar het lokale netwerk.
Indien men in het lokale netwerk servers wil inrichten (zoals bijv. HTTP-, FTP- of VPN-server) of remote toegang tot PC's wil toestaan (bijv. PC-Anywere of Telnet) of bij On-line Gaming, dan dienen hiervoor poorten in de modem geopend en geforward te worden naar bepaalde computers in het lokale netwerk.
Hierbij geldt: steeds één poort naar één bepaalde computer.
Hiervoor is het Windows programma "NAT-manager" beschikbaar. Naast een aantal bekende standaard poorten kent dit programma ook de mogelijkheid iedere andere gewenste poort te laten openen en forwarden voor één bepaalde computer in het lokale netwerk. Per default wordt de NAT-entry op de router modem ingericht voor de PC waarop de NAT-manager actief is.
Download Windows NAT Manager
Opmerking 1: Voor een permanent juiste werking is het noodzakelijk om de betreffende computer van een vast IP-adres te voorzien binnen de gebruikte adres-range.
Opmerking 2: De controle op goede werking van de NAT port-forward voor servers dient vanaf het internet te gebeuren (je moet buiten staan om de toegangscontrole op binnenkomst te kunnen verifiëren) bijv. zelf via een extra kiesverbinding vanaf de eigen locatie of door een vriend(in) of familielid vanaf een andere locatie.
Meer informatie over NAT/NAPT, multi-NAT, transparent-NAT is te lezen in een Application Note.
Download Application Note NAT
Kan ik het hiermee fixen? En welke poorten moeten er dan open (voor Xbox Live EN Internet/E-Mail)? Mag je wel poorten verandere van de provider? (Is dit niet illegaal ofzo) En is het risicovol? Moet dit perse met deze NAT manager porgramma? Of kan het ook met 10.0.0.138 pagina voor instellingen?
Bij voorbaat dank
Laatst bewerkt: 29 feb 2004