Chattend kind vaker depressief

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Glue, 14 jul 2004.

1. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    Kinderen die veel chatten zijn depressiever en hebben minder eigenwaarde dan kinderen die dat niet doen. Dat blijkt uit enquêtes van het Instituut voor Onderzoek naar Leefwijzen en Verslaving (IVO). Voor een grootschalig onderzoek naar dwangmatig internetgebruik onderwierp het IVO ruim zevenhonderd scholieren tussen de 13 en 16 jaar aan een vragenlijst.

Volledige artikel staat een paar posts naar beneden.

Ik vraag me af wat jullie positieve/negatieve ervaringen zijn met de hele chat cultuur en natuurlijk ben ik benieuwd naar jullie reacties op het onderzoek.

Laatst bewerkt: 14 jul 2004
  2. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    ik denk eerlijk gezegd niet dat het chatten depressies tot gevolg heeft, maar juist andersom

depressies hebben een minder actief sociaal leven tot gevolg, wat weer leidt tot meer MSN-en en alles....

denk ik dan

3. maarten=xbox

maarten=xbox Guest

stond ook in de gelderlander ikzelf vind ik het bullshit want juist door msn ben ik me vriendin leren kennen *) dus gellukiger _O_ _O_

4. Dat heb ik altijd al gedacht. Chatten is gewoon niet goed voor je sociale ontwikkeling! Mensen die veel chatten praten denk ik meestal minder makkelijk in het openbaar dan mensen die veel meer in het echt tegen elkaar praten. Ook is het zo dat je je met chatten in een hele andere wereld bevind. De wereld van realiteit is het in ieder geval niet.

5. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Nouja, met dat eigenwaarde kan ik wel begrijpen, want je zegt sneller vervelende dingen over MSN dan dat je dat in iemand z'n face doet. Maar vaker depresief vind ik onzin.

6. maarten=xbox

maarten=xbox Guest

meestal weet ik via msn de echte persoonlijkheid van iemand of ie aardig is of niet :)

7. DarkSoldier

DarkSoldier Sniper

Leuk Bevonden:
    3
    van mensen die in het echt nix durven te zeggen ja ;)

8. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Ben zelf ook geen persoon die iedereen de oren van de kop praat, en praat ook niet bijzonder veel op msn, maar om nou te zeggen dat ik er depressief van wordt? Nee. Maar ze zullen denk ook niet echt msn bedoelen maar de ouderwetse chatsites, waar alle puberkindjes een relatie zoeken en er veel gescholden wordt omdat het even niet mee zit. Maar dan nog is de vraag of ze in realiteit aggresiever worden.

9. maarten=xbox

maarten=xbox Guest

mischien ook wel ja :+

10. SabZero NL

SabZero NL Sexyback

Leuk Bevonden:
    5
    Poeh, ik voel me zo depressief altijd, maar nu weet ik tenminste hoe het komt...

Al die onderzoeken stellen toch geen fuck voor.
    Die kinderen tussen de 13 en de 16 jaar die weten nog niet eens hoe ze fatsoenlijk taal en antwoord moeten geven, ze zeggen maar wat.

11. Marnixio

Marnixio World Of Warcraft

Leuk Bevonden:
    0
    Spreek voor jezelf xD

12. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Perfect Shit heeft een heel goed punt. Wat veroorzaakt depressiviteit? Is het langdurige kijken naar een scherm of ga je juist achter dat scherm zitten vanwege je depressiviteit.
    Toch denk ik dat je niet veel vrolijker word van het kijken naar een scherm. Natuurlijk snap ik dat we het hier hebben over chatten, maar ik denk dat het nog veel verder gaat dan alleen chatten. Mensen die langdurig blootgesteld worden aan een scherm zullen per definitie minder vrolijk zijn. Bekijk het eens praktisch: deze mensen krijgen minder frisse lucht en minder beweging, beide onmisbare elementen die je goed doen voelen. Tevens is het continue focussen op je scherm niet echt oppeppend voor je humeur, evenals de gordijnen die je dicht doet om je scherm beter te kunnen zien. Neem daarbij ook de 'moeilijke' periode elke puber doormaakt en voila. Ik sta niet van dit onderzoek te kijken

[edit]@Glue, je linkt naar een artikel binnen de volkskrantwebsite (dus achter een login-password obstakel). Kan je niet het artikel cutten en pasten zodat we het allemaal kunnen lezen? :)[/edit]

13. The Messenjah

The Messenjah Rotondés

Leuk Bevonden:
    4
    Vind het ook wel logisch, lang chatten, veel binnen zitten, niet veel contact met mensen buiten het scherm om, je wordt bleek, je bent puber. Dat is niet goed voor je eigenwaarde...

Voor da z:

Chattend kind vaker depressief
    Van onze verslaggeefster Seada Nourhussen

AMSTERDAM - Kinderen die veel chatten zijn depressiever en hebben minder eigenwaarde dan kinderen die dat niet doen. Dat blijkt uit enquêtes van het Instituut voor Onderzoek naar Leefwijzen en Verslaving (IVO). Voor een grootschalig onderzoek naar dwangmatig internetgebruik onderwierp het IVO ruim zevenhonderd scholieren tussen de 13 en 16 jaar aan een vragenlijst.

Chatten is communiceren op internet via babbelboxen en instant messenger-programma's zoals het populaire MSN. De scholieren moesten voor het IVO-onderzoek aangeven hoeveel uur ze besteden aan internet, sms'en (berichtjes versturen via de mobiele telefoon), chatten en e-mailen.

De enquête wees uit dat 80 procent van de kinderen regelmatig gebruikmaakt van het internet, 60 procent doet dat meer dan vier dagen per week. Een klein deel van die laatste groep maakt buitensporig veel gebruik van internet en chatboxen. Veel van die scholieren gaven aan last te hebben van depressiviteit.

'Ik denk niet dat het chatten de oorzaak is van de neerslachtigheid', zegt Regina van den Eijnden, onderzoekscoördinator bij IVO. 'Deze kinderen zitten al niet lekker in hun vel, hebben problemen met hun ouders of zichzelf. Zij vinden in hun computer een vlucht uit de werkelijkheid.'

'Die chatcontacten kunnen niet bevredigend genoeg zijn', stelt Roel Kerssemakers van de Jellinek, instelling voor verslavingszorg- en preventie. 'Het is toch niet hetzelfde als een persoonlijk contact.' Chatten en MSN'en zijn de meest verslavingsgevoelige activiteiten op internet, meent Kerssemakers. De Jellinek behandelt sinds enkele jaren ook een handjevol internetverslaafden. 'De meesten hebben vooral moeite hun chatgedrag onder controle te krijgen.'

Wat is er zo onweerstaanbaar aan het chatten? 'De onmiddellijkheid', zegt Albert Benschop, internetsocioloog aan de Universiteit van Amsterdam. 'Het is synchrone communicatie. Dat betekent dat je direct respons kunt krijgen, anders dan bij het e-mailen. Chatten geeft je het gevoel in dezelfde ruimte te zijn als de ander. En dat geeft weer het gevoel van sociale aanwezigheid.'

Voor jongeren met onderontwikkelde sociale vaardigheden is chatten dus een uitkomst, vindt Benschop. 'Die mensen gebruiken de virtuele contacten op het internet om hun gebrek aan vrienden te compenseren. Maar er is ook een grote groep die het chatten gebruikt om de vriendenkring uit te breiden.'

14. tha messenger

tha messenger limited

Leuk Bevonden:
    2
    klopt :'-( :'-( niet *)

15. maarten=xbox

maarten=xbox Guest

onderzoek heeft ook uitgewezen dat de meeste het ontkennen ;) :p

16. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    -Z-
    Mijn excuses, waarom zegt niemand dat eerder. :confused:

17. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    The Messenjah to the rescue :)

18. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk ook dat mensen al depressief zijn voor ze beginnen met chatten enz.
    Maar er zijn ook gewoon mensen die gewoon extra vrienden of zo erdoor krijgen en dus gelukkiger ervan worden.

19. dopmaster

dopmaster Flying High

Leuk Bevonden:
    0
    lol,

in goove lijnen zou je kunnen zeggen dat 80% tot 90% van de jeugd veel chat!

Dan hebben wij een erg deprsieve jeugd. :) Erg geloofwaardig IVO!

20. tha messenger

tha messenger limited

Leuk Bevonden:
    2
    lol :+ ik zit in de ontkenningsfase

Deel Deze Pagina