[Multi] Claire Obscure: Expedition 33

Discussie in 'Games' gestart door FinalBob, 25 aug 2025.

1. Sen

Sen Active Member Hoofdredacteur

Leuk Bevonden:
    379
    Het is inderdaad leuk dat je als reviewer nogal eens spellen speelt die je anders nooit gekocht zou hebben. Je komt soms echt juweeltjes tegen!

Yellow 13 vindt dit leuk.
  2. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.842
    Met andere woorden: Games die jij aan anderen binnen de redactie geeft. The Last Campfire en Spiritfarer zijn nog steeds niet gedaan. :+

Jullie lopen achter! Zet mij aan het werk man!!! <3

3. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.549
    eerst nog ff omdraaien geel, gewoon doen. ik hen ook een hijskraan nodig om 7uur mn nest uit te komen

4. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.262
    Misschien eens wat minder dubbel games kopen en zelf nieuwe games kopen ipv te schooien

Yerewn vindt dit leuk.
  5. Yerewn

Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

Leuk Bevonden:
    10.165
    hoewel "de lauwe soep met heet vlees" parels nu wel aan XBW verloren gaan.

6. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.842
    Schooien? Dude. Als ik weer redacteur mag zijn, krijgen ze zonder voorwaarden de reviews van Tainted Grail en nog wel meer games die ik al uitgespeeld heb. Ze kunnen ook eens niet doodzwijgen over dat verzoek en nog een herkansing geven. dan kijk ik wat ik kan doen op basis van 10-20 uur per game, en ga ik ondertussen op het crewforum aan de Tainted Grail review werken. En was Black Myth al gedaan? Die kan ik ook nog wel doen als die nog niet gedaan is. En vanavond even kijken naar wat ik afgemaakt heb, en je hebt snel een lijstje wat ik kan doen en wat XBW nog niet gedaan heeft. ;)

7. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.549
    laat de uwv dit werkaanbod maar niet lezen want dan korten ze zo je uitkering in

Yerewn en Yellow 13 vinden dit leuk.
  8. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.842
    Ik snap de opmerking, maar dat mag gewoon en voor de rest probeer je me alleen maar uit de tent te lokken. :p

9. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.262
    Maar ze hadden toch al nee gezegd? Beetje wanhopig om de zoveel tijd een smeekbede en tags naar Sen te zien gooien.

Yerewn vindt dit leuk.
  10. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.842
    Min of meer. Ze zeiden dat ze in hun ogen genoeg redacteuren hadden. Lijkt me deels waar, maar niet als ik naar de toevoer van recensies en artikelen kijk. En voor je over werk begint, of EG: Die werken ook allemaal full time en doen soms wel vier recensies per week. Staan al een paar maanden boven de 100 reviews dit jaar en de redactie is ongeveer even groot. Zie het probleem van een herkansing niet zo, zeker niet als iemand die doorgaans weinig doet wel online werk zou willen oppakken. EG heeft doorgaans de eis langere en uitgebreidere reviews, maar de manier van werken bij XBW is anders en soms nog beter ook.

Maar prima als het weer een negatief advies gaat worden, dan blijf ik wel ''belasting trekken,'' in plaats van wat te doen voor die uitkering. Vergeet de participatiewet niet Jorrie. :)

11. FinalBob

FinalBob Active Member

Leuk Bevonden:
    1.162
    Ik stem voor Yellow weer terug als redacteur!!

Yellow 13 vindt dit leuk.
  12. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.549
    ik wil meer van dit arbeidsconflict

13. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.262
    Maar vraag het dan via PM of wat dan ook. Dat hoeft hier niet allemaal publiekelijk. En een paar reviews schrijven is nou niet echt participeren, laten we wel zijn.

14. Yerewn

Leuk Bevonden:
    10.165
    de wereld wacht met smart op reviews van games van minimaal 3 maanden oud, kan je Halo 1 ook nog even reviewen?

Jorrie en FinalBob vinden dit leuk.
  15. Yerewn

Leuk Bevonden:
    10.165
    Nou de review van the division 2 maar eens door chatgpt gegooid

1. Te veel herhaling en overbodige woorden
    De schrijver herhaalt vaak dezelfde ideeën of vult zinnen met overbodige frasen.
    Voorbeeld:

“Ubisoft moest echter wel geluisterd hebben naar de gemeenschap toen ze The Division 2 aankondigde. Nu de game daadwerkelijk gekomen is, kan ik wel de conclusie trekken dat Ubisoft op heel veel vlakken goed geluisterd heeft...”

Dat kan korter en krachtiger:

“Ubisoft heeft duidelijk geluisterd naar de kritiek van spelers bij het maken van The Division 2.”

2. Spreektaal en losse formuleringen
    De tekst gebruikt veel spreektaal (“Nou”, “om maar een voorbeeld te noemen”, “dat klinkt goed!”, “zeer sterke verbetering ten opzichte van de eerste game”), wat informeel en ongestructureerd overkomt. Dat kan prima in een blog, maar niet in een recensie die professioneel wil lijken.

3. Onnauwkeurig of slordig taalgebruik
    Er staan fouten in grammatica, zinsbouw en woordkeuze:

• “een redelijke grote hype” → redelijk grote hype

• “wat tegen op enkele vlakken” → tegen op sommige vlakken

• “er is amper serieus verhaal” → er is nauwelijks een serieus verhaal

• “waarop gestreden word” → waarop gestreden wordt
    Ook staan er veel lange, onsamenhangende zinnen zonder duidelijke focus.

4. Inconsistent perspectief en toon
    De tekst schommelt tussen subjectieve beleving (“ik speelde deze game...”, “mij is duidelijk geworden”) en objectieve observatie (“grafisch van hoog niveau”, “de servers lijken stabieler”). Die mix maakt de toon wankel: de lezer weet niet of het een persoonlijke ervaring, een professionele review of een dagboekverslag is.

5. Te veel opsommingen zonder structuur
    Bijvoorbeeld in het grafische deel:

“containers, obstakels, gebouwen, parkjes, vormgeving van de wereld, het asfalt, de belichting (…), en tal van andere zaken nog bij.”

Er is geen hiërarchie of focus — het leest als een opsomming zonder punt.

Een betere aanpak zou zijn:

“De stad is rijk aan details: licht weerspiegelt op nat asfalt, papier dwarrelt door de straten en zelfs verwaarloosde parken ogen levendig.”

6. Onlogische volgorde en losse overgangen
    De tekst springt van onderwerp naar onderwerp zonder vloeiende overgang: van graphics naar geluid, dan naar gameplay, dan naar content, zonder duidelijke opbouw of signaalzinnen. Een recensie hoort een herkenbare structuur te hebben:

1. Inleiding

2. Gameplay

3. Presentatie (graphics + geluid)

4. Verhaal

5. Conclusie
    7. Onnodige uitweidingen
    Zinnen als:

“Om die reden ga ik daar ook niet verder op in, om niet te spoilen.”
    zijn overbodig. Als je iets niet behandelt, benoem dat niet expliciet — laat het gewoon weg of zeg kort “Het verhaal is zwak en weinig memorabel.”

8. Gebrek aan focus en ritme
    De tekst mist redactionele discipline. Veel alinea’s bevatten meerdere hoofdgedachten die beter gesplitst of samengevoegd kunnen worden. De lezer raakt snel verzadigd door de hoeveelheid woorden per punt.

Samenvattend
    De schrijfstijl is enthousiast en inhoudelijk rijk, maar:

• te wijdlopig

• te informeel

• te weinig gestructureerd

• en grammaticaal slordig
    Met strakkere zinsbouw, minder herhaling en meer focus op inhoud in plaats van uitweiding, zou het een sterke, toegankelijke game review kunnen worden.​

Anyway ik heb Yotei bijna uit, dan even Sword of the sea en dan gewoon weer new game + van CO-E33​

Jorrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina