Consumentenrecht: Blijven repareren

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Alex V, 28 jan 2006.

  1. Alex V

    Alex V V RACING

    Berichten:
    1.399
    Leuk Bevonden:
    1
    Weet iemand of je het moet accepteren als consument als een winkel steeds een nieuw zelfde apparaat levert dat dan weer niet goed werkt of het repareert wanneer het weer snel kapot is. Ze laten me nu steeds terugkomen om het weer te repareren/vervangen maar het is inmiddels wel duidelijk dat al die apparaten slecht zijn. Mag je de koop laten ontbinden dan?
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2006
  2. MORPHEUS

    MORPHEUS SNAKE

    Berichten:
    726
    Leuk Bevonden:
    0
    Waar gaat het om dan?
     
  3. Alex V

    Alex V V RACING

    Berichten:
    1.399
    Leuk Bevonden:
    1
    Een DVD recorder die ik als cadeau voor m'n moeder had gekocht voor kerst. Ding gaat steeds stuk en de winkel wil alleen maar repareren/vervangen. Maar zo blijf ik bezig.
     
  4. Badkiller

    Badkiller Hardcore xbwer!

    Berichten:
    1.110
    Leuk Bevonden:
    19
  5. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Je hebt recht op een deugdelijk product. Dat ding hoort gewoon te werken.
    Wettelijk heb je 6 maanden garantie en binnen die 6 maanden mag je je spullen terugbrengen bij een winkel zonder dat zij vragen gaan stellen. Geld natuurlijk alleen als een product niet goed werkt of kapot is.

    Aangezien je nu al meerdere malen een nieuw product hebt gehad die dezelfde gebreken vertoond, is het duidelijk dat het product niet goed is. In dat geval heb je recht op je geld terug of het omruilen van het product van een ander product.

    Weigerd de winkel dit, dan schrijf je een aangetekende brief (zodat je weet dat ze hem ontvangen) naar de winkel waarin je alles verteld.
    Zo staat alles zwart op wit.

    Mocht het dan nog niet lukken, dan naar de branche organisatie gaan waarbij de winkel is aangesloten of naar een geschillencommissie.

    Aangezien je meerdere nieuwe apparaten hebt gehad die dezelfde gebreken vertonen is het dus duidelijk dat het aan het product ligt.

    Aan weer een nieuw apparaat heb je dus niks. In dit geval hoor je dus je geld terug te krijgen.

    Succes!
     
  6. Alexx

    Alexx Active Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Bovenstaande klopt helemaal (als je de details wil weten zie 7:17BW 7:5BW jo 7:6BW jo. 7:21 BW jo 7:22 BW, zie ook 7:18BW).

    Het komt er dus op neer:
    1) Verkoper mag het product herstellen als het niet werkt (7:17BW jo 7:21BW).
    2) Als het binnen 6 maanden openbaart dan moet de verkoper bewijzen dat jij er niet goed mee omging (dit is echt onmogelijk, 7:18BW).
    :cool: Als het product telkens weer kapot gaat kan je de koop ontbinden (7:22BW jo 6:265BW).
    4) Hierdoor ontstaan ongedaanmakingsverbintenissen (6:271BW) in dit geval de onverschuldigde betaling (6:203BW).

    Let op, om iets te ontbinden moet je een brief sturen met daarin alle relevante feiten en daarbij aangeven dat je wenst de koop te ontbinden (geef ook een termijn waarop ze moeten reageren).
     

Deel Deze Pagina