Couchsurfing evaringen en plannen!

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door dahouseman, 24 okt 2012.

1. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0

Welkom in het draadje speciaal over al jouw couch surfing verhalen, ervaringen en reisplannen.

Couch surfing isn't just a means of accommodation; it is an entirely new way to travel. You get to see the world through local residents, not hotel concierges or guidebooks. But what is most profound about the whole experience is the trust that naturally exists. - TIMES

Some 5.6 million connections have taken place on the site – whether that's people sharing a couch, a coffee, or simply local knowledge of the best bars, restaurants and sight-seeing spots with other diehard CouchSurfers.
    FORBES.com

Wat is Couch Surfen
    Couch surfing is een site (couchsurfing.org) waar miljoenen mensen elkaar ontmoeten. Een plaats waar mensen elkaar gratis onderdak bieden voorals ze op reis zijn, maar je kan ook gewoon afspreken met andere CS'ers om elkaar te ontmoeten. Er zijn veel meetings. Natuurlijk is het fijn om gratis onderdak te krijgen op reis, maar daar gaat het eigenlijk niet ècht om. Vooral de verhalen, het delen, de overdracht van kennis en het zien van andere culturen en gewoonten verrijken je leven. Het ontmoeten van zo veel ongelooflijke mensen met elk hun eigen verhaal is de reden dat wij bij CS zijn.

Waarom Couch Surfen?
    Ga jij weleens op vakantie en denk je bij jezelf: "Wat zijn hier veel toeristen/Nederlanders?". Heb jij weleens het gevoel dat je nooit de èchte cultuur van je vakantieland krijgt te zien? Vind je het geweldig om nieuwe mensen te leren kennen? Dit waren voor mij de redenen om geïnteresseerd in CS te raken. Na mijn eerste CS vakantie kan ik het alleen maar beamen, je ziet een land alléén maar als je met de 'locals' optrekt. Niet meer 13 in een dozijn 'populaire' clubs, maar een plaatelijk populair bruin kroegje, een underground club, je ziet het allemaal. Samen met de rondleidingen van je host in de stad met de verhalen van de stad maken het een unieke ervaring.

Maar ook in Nederland kan het geweldig zijn! Hosten van CS'ers is een heel mooie ervaring. Het is een mini vakantie in je eigen huis. Je spreekt af, de bel gaat en ineens staan er een of meerdere buitenlanders voor je deur. Mensen die geïnteresserd zijn in jouw verhaal en graag die van hun delen. Uiteraard is het rondleiden en samen stappen een heel leuke bezigheid. Het geeft een prachtige kijk in andere culturen en je zult je verbazen over hoe vriendelijk mensen kunnen zijn.

Kijk je liever eerst de kat uit de boom? Dat kan! Je hoeft niet per direct op vakantie te gaan en/of mensen bij jouw over de vloer uitnodigen. Er zijn ook veel mensen die verzoekjes indien voor een rondleiding in jouw stad, of graag een keer met de locals uitgaan, enz. Een mooie manier om te beginnen met couchsurfen. Het geeft je weinig verplichtingen, maar laat je wel proeven aan het concept couchsurfen.

Wat heb je nodig? Het belangrijkste is goede zin! Jouw huis hoefd niet heel lux te zijn, ik bied zelf 2 banken aan en een matrasje op de grond. De CS'ers verwachten niet veel. Een mogelijkheid om eten te bereiden wordt wel altijd gewaardeerd.

Waarom dit draadje?
    Ik kon heel weinig informatie vinden op deze site over couchsurfen en vroeg mij af of er leden zijn die hun ervaringen willen delen. Misschien een keer samen ontmoeten en/of mensen die wel willen, maar misschien nog niet durfen. Uiteraard kunnen er ook couchsurf locaties worden uitgedeeld of leuke reisplannen worden verteld! Ik zal de komende dagen mijn ervaringen delen, wie volgt?!?

2. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik vind dit zo'n tof idee hè. Vorig jaar ben ik rond gaan reizen in Midden Amerika (Guatamala, Nicaragua, Zuid Mexico etc.) En bij dat soort dingen is zoiets wel erg leuk en handig. In die paar weken tijd die ik daar was zijn we sowieso veel mensen tegen gekomen, en hoor je ook echt toffe verhalen voorbij komen.

Dat was dan zonder dat we iets van deze site af wisten.

Afspreken met random mensen en toffe verhalen horen is gewoon tof.

3. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0
    Klopt, het is zo geweldig om in contact met mensen uit andere culturen te komen. Ik vond het zelf altijd zo jammer dat als je een vakantie boekt dat je dan altijd in een groep toeristen uitkomt. Je gaat kijken naar de toeristische dingen, met toeristen. Je komt in de winkels voor toeristen. Alles is altijd helemaal voor je uitgekauwd.

Een vriend van mij die op een steenworp afstand woont is begonnen met hosten en ik was er zogoed als altijd bij. Een paar van de leukste CS'ers die langs kwamen waren twee Hongaarse meisjes uit Budapest. Twee weken geleden zijn we hun voor 5 dagen in Budapest gaan opzoeken. Ik was al twee keer eerder in Budapest geweest, maar deze keer heb ik de stad gezien als nooit te voren.

Je komt ineens in de kroegen waar je als toerist normaal nooit komt. Je gaat gezellig met hun en vrienden uit. Een rondleiding door de stad waar je vooral op de plaatsen komt die zij leuk vinden en waar ze leuke anekdotes over weten.

Ik blijf mij ook verbazen over het vertrouwen wat bijna natuurlijk komt. Het is toch een raar idee, zeker als je 3 vreemde mannen in je huis hebt en jij alleen bent. Maar toch denk je daar niet bij na, go with the flo. :)

Jouw trip klinkt echt gaaf Bonbridge. Was je wezen backpacken?

Morgen geef ik twee mensen een lift van Eindhoven naar Den Haag. Ik moet daar 's avonds toch zijn en nu gaan we gezellig met zijn 3'en eerst de stad bekijken.

Laatst bewerkt: 24 okt 2012

Deel Deze Pagina