Dat moet je zeker doen. Goed ook dat jij jezelf van cheesy saving en reloading gedrag kunt weerhouden. Verder kan ik me niet echt in je uitspraken vinden. Ik vind namelijk dat de developer ook altijd nog de mogelijkheid moet hebben om voor een bepaalde filisofie te kiezen. Bij DS wordt voor deze manier van saven niet zozeer gekozen om het je moeilijk te maken of om ervoor te zorgen dat je vaak opnieuw moet beginnen. Deze wijze van saven is juist bedoelt om de speler te dwingen zijn spel sterk te verbeteren, omdat alle handelingen permanent zijn. Hierdoor word je wel gedwongen om beter na te denken over je acties. Ontwikkel jij jezelf niet in DS, dan is dit inderdaad een harde en frustrerende leerschool.
Niet ieder gamer staat zo stevig als jij in zijn schoenen en zal in een traditioneel systeem bij een hoge moeilijkheidsgraad waarschijnlijk gaan uitwijken naar het continue saven en reloaden van spelsituaties, om zichzelf uiteindelijk (tegen beter weten in) van elke uitdaging te beroven. Het enige verschil is dat DS al deze keuze voor jou heeft gemaakt; je kunt het niet vrijblijvend aan of uit toggelen in het optie menu. Nogmaals: dit is de filisofie van DS en dat bevalt je wel, of het bevalt je niet. Ik ben er van overtuigd dat deze speelwijze juist erg bevrijdend kan werken voor sommige gamers, zolang ze zich aan de filisofie "spelen alsof je leven er vanaf hangt" kunnen overgeven.
Laatst bewerkt: 15 okt 2011