'De bekrompen Hollander'

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Q-Dancer, 30 dec 2003.

1. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

In het kerstnummer van Hp/de tijd staat een artikel over de vooroordelen over Nederlanders door buitenlanders . De Nederlander is gierig, ongastvrij, een waardeloze kok, een hork in bed en op de dansvloer, onbeschoft, bekrompen.
    Nog wat citaten:

"De Nederlander is volslagen emotie-arm. Ze kunnen zelfs geen tederheid tonen jegens hun kinderen en nog erger: ze vreten zich lusteloos door hun eten dat met minachting bereid is.
    "Behalve to go dutch en Double dutch bestaan er nog uitdrukkingen als een dutch defense (=overgave) en een dutch widow (=hoer)"

Ik moest best wel lachen om dit artikel. Het is zo negatief dat het bijna grappig wordt. Mijns insziens klopt er eigenlijk weinig van. Dit vind de auteur overigens ook: "Waar hebben we deze onterechte hoon aan te danken?"

Wat vinden jullie hier nou van? Hoe kan het dat dit beeld bestaat? . Zit er toch een kern van waarheid in?
    Ik ben in ieders mening geinteresseerd maar natuurlijk extra's in die van mensen die vergelijkingsmateriaal hebben (in het buitenland gewoond bijvoorbeeld)

bron: fok.nl

2. XbOx RuLeZzZ

XbOx RuLeZzZ counter-strike

Leuk Bevonden:
    0
    ik ben zelf belg ... maar vind dat kutonzin....ik ken verschillende hollanders...kank allemaal goed mee opschieten...

3. hunter

hunter Battleship

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe zijn die buitenlanders dan op die vooroordelen gekomen ?? moet toch ergens op slaan. Ben het er niet helemaal mee eens trouwens

4. gamer2003

gamer2003 xbox

Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij zijn onze vooroordelen over buitenlanders ook vaak negatief. De Belg word afgedaan als dom, Amerikanen zijn dik, vet en eten alleen maar fast-food en Marokanen zijn misdadigers.
    Het slaat allemaal nergens op, maar je komt er niet zomaar vanaf.

5. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    Idd, Nederlanders zijn gierig? Weinig van gemerkt rond de kerstdagen....
    Maar kan ook komen van vakanties, in de ogen van temperamentvolle Italianen en Spanjaarden, zijn wij emotieloos, puur omdat hun juist zo vol emotie zitten.

6. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    klopt wel.. dat ze niet kunnen dansen ofzo, lijkt me uit de lucht gegrepen.. maar dat ze ongastvrij zijn is algemeen bekend.. merk je heel goed namelijk.. we hebben zelf een vakantiehuisje wat we verhuren, en als er duitsers inzitten en je komt het gras maaien vragen ze je gelijk op de koffie, of ze helpen even.. met nederlanders krijg je soms onzin als 'moet dat NU persé gebeuren?' 'kan dat niet een andere keer, als wij niet thuis zijn?'

En buitenlandse vrienden/familie valt het ook op dat je bij bv. de bakker of de slager helemaal niet fatsoenlijk geholpen wordt als ze daar opeens engels moeten gaan praten om je te helpen..

dat ze gierig zijn, ach, wat is gierig.. ik ben zelf hartstikke gierig dus alle nederlanders komen op mij over als vrijgevig.. maar dat zal in vergelijking met de rest van de wereld vast wel meevallen..

De nederlandse keuken is niet echt beroemd.. maar verder vind ik dat nederlanders gewoon wel fatsoenlijk kunnen koken.. mijn moeder dan toch, en m'n oma ook.. duss..
    De engelse keuken is nog steeds veel erger.. dus dat de nederlanders niet kunnen koken is een beetje overdreven..

7. shd

shd Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Voor een ongastvrijvolk zijn we tegenwoordig een aardig gemengt ras aan het worden.

Ik denk dat er maar weinig landen zoveel asielzoekers en dergelijke opnemen om die groeperingen te helpen.

Gierig wat een bullshit, hoeveel geld gaat er per jaar wel niet uit naar ontwikkelingshulp voor derdewereld landen.

Onbeschoft, wat een bullshit je moet je muil houden. :+

Koken, daar heb je toch de vrouw voor? ( Wel een Indonesische getrouwd want ik wil wel lekker eten).

Een hork in bed? dacht het niet, zijn iedere keer weer de beste twee minuten van haar leven.

Tja dansen kan ik niet, dus dat is wel waar.

8) 8) 8)

8. Panzer

Panzer Seven deadly sins...

Leuk Bevonden:
    0
    WOOOOOOOOOOOOOT hou jij het 2 minuten vol?!?!?!??!_O_

9. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

Hij bedoeld denk ik de afscheidszoen :+

10. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
  11. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    Gierig? Zeker wel. Makkelijkste voorbeeld: kijk maar naar de geboden prijzen op Xbazar! € 25,- bieden voor een spel wat 1 maand oud is! Echt, zo zijn er genoeg voorbeelden.

12. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

Jongens, dit is een discussie van vrij serieuze aard, dus kom ook met serieuze argumenten pls! Tenk joe! :+

13. SjoerdV NL

SjoerdV NL Hardcore Poster?

Leuk Bevonden:
    2
    Kan je door de genen van een mens te bekijken zijn nationaliteit te achterhalen?

14. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Neen en wat wil je er mee zeggen? Je persoonlijkheid en dan vooral de 'gebruiken' zijn toch vooral aangeleerd en waarschijnlijk ook wel een beetje erfelijk.

15. SjoerdV NL

SjoerdV NL Hardcore Poster?

Leuk Bevonden:
    2
    Dan klopt er ook niets van dat een Nederlander gierig is, een Belg dom, een Amerikaan dik..

16. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

Nee d0h, daar gaat het juist om, bwhaha..de vooroordelen :+

17. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Dik zijn is niet alleen genetisch bepaald, maar wordt ook gevormd door je omgeving (als ik heel diep in mijn hersenen duik heet dat het fenotype volgens mij). Cijfers zouden bijvoorbeeld uitwijzen dat men in Amerika 'dikker' is dan in Europa ondanks dat wij steeds dichterbij schijnen te komen :p

Dom is natuurlijk onzin, dat komt misschien hooguit door het Vlaams dat in mijn oren simpelweg nooit echt 'slim' over komt (sorry :)).

18. Slashhead

Slashhead Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zo ook mijn twijfels over deze uitspraken.... Maar dat wij Hollanders zuinig zijn kan ik me wel iets bij indenken (ik niet overigens :p ) Iedereen kent toch wel de uitspraak van buitenlanders over Nederlanders "Kijken, kijken, niks kopen!"
    Toch ben ik altijd van mening geweest dat wij Nederlanders bekend stonden als een behoorlijk "cool" volk bij buitenlanders, mede door sommige onderdelen van de Nederlandse wetgeving ;) maar alle beweringen in dat artikel spreken dat toch tegen :{

Laatst bewerkt: 30 dec 2003
  19. Stinky

Stinky /?/?\?\

Leuk Bevonden:
    0
    Zeeuwen die bin pas zunig 8) , maar ik vind trouwens al die dingen egt onzin..

20. Tha Great One

Tha Great One Satu

Leuk Bevonden:
    1
    Nederlanders ongastvrij??? dat klopt dus echt niet .....Franse die zijn ongastvrij wij niet ...maar da Nederlanders zuinig zijn dat klopt wel een beetje

Deel Deze Pagina