Of de temp niet te hoog wordt en of het systeem niet instabiel wordt. Dat zijn de 2 hoofdpunten. Zolang dit niet gebeurt kan je verder overklokken.
Ik weet niet eens HOE ik moet overclocken, en ik heb ook geen verstand van voltages e.d. Ik wil gewoon weten of mijn pc sneller kan worden want niet elk spel loopt meer evengoed
Ok Dan raad ik je aan om eerst even wat te gaan googlen over overclocken. Zodat je een beetje de algeme termen kent over het overklokken enzo. Persoonlijk ben ik ook pas net begonnen met overklokken en kan je dus ook niet alles vertellen. Tweakers heeft wel een centrale amd overklok draad waar veel in staat.
Oke, ik wil graag mijn videokaart overclocken, maar er zit geen sensor op. Hij is gekoeld door een zalman cooler, maar omdat ik geen temperatuur kan zien is het nogal riskant
Stap voor stap rustig overklokken. 5mhz per keer. Kijken of er geen rare dingen gebeuren. Zoniet, kan je verder overklokken. Dat je geen temps kan zien is idd vervelend. Je kan iig kijken naar mensen die dezelfde kaart hebben en kijken wat hun resultaten zijn. Aan de hand daarvan kan je kijken of je eventueel verder zou kunnen of niet. Maar ook al heb je dezelfde kaart als een ander, dan kunnen de overklok resultaten van beide kaarten nog wel eens verschillen. Google eens wat op "overklokken ati kaarten" ofzo Overigens is alles op eigen risico En hier een programma voor ati kaarten
Weet uit mn hoofd dat dit redelijk goed geheugen is. Niet heel goed te overclocken maar toch wel eens stuk beter dan normaal. Geloof dat ik er een stukje over had gelezen in zo'n blaadje. Vanavond even kijken of ik hem kan vinden
*massive kick* Aangezien het Nieuwe onderdelen topic op het moment wordt volgespamd met overclock posts, kick ik deze even omhoog en trap ik af: Ik ben momenteel aan het kloten met m'n 8800GT wat te pimpen, maar welk programma kan ik het beste gebruiken; rivatuner of atitool? Ik heb even wat lopen klooien met de atitool maar die automagische find max core / mem clock rommel die spoort écht niet Standaard loopt m'n 8800GT op 600core, en atitool deed 'm maar meteen naar 750, dus 25% overclocken. Hoezo overdreven.. Kreeg ook meteen jaggies en vastlopers vh beeld, had 'm maar weer snel naar 600 terug gezet Anyway, is het de bedoeling dat ie 'm eerst heel hoog doet en dan vanzelf weer lager gaat naar een stabiele max? Of spoort dat ding gewoon niet met nvidia kaarten
Rivatuner of Atitool is een persoonlijke voorkeur al was Rivatuner in het begin vooral bedoeld voor Nvidia kaarten en Atitool voor Ati kaarten. Ook vind ik dat max gedoe van Atitool maar vreemd en dat heeft bij mij nooit goed gewerkt. Maar voor het handmatig overclocken zijn beide programma's voldoende (al gaat mijn voorkeur naar Rivatuner).
Bij atitool zit dan weer meteen een bench in zodat je on the fly kan zien wat je veranderingen teweeg brengen, en temps, en dat heeft rivatuner niet toch
Verdergaand uit het andere topic... M'n pc is stabiel met een paar instellingen van Gerjan + wat andere aanpassingen. Draait op 4,1GHZ met een vCore van 1,34 volt. Ram krijgt 2 volt en draait net boven de 900mhz. Orthos: Torture Test ran 9 hours, 55 minutes 38 seconds - 0 errors, 0 warnings. Execution halted.
Bench? Bedoel je dat kubusje dat rond draait? Nee, geef mij maar echte benchmarks of games. Gewoon 2-3x 3DMark achter elkaar draaien is goed genoeg .
Rivatuner is wel fijn, maar werkt helaas niet op vista 64-bits zonder het één en ander aan te passen windows (unsigned drivers toe staan). Heb het zelf gedaan met AMD GPU Clock tool 9.8, GPU clock 699MHz Mem Clock: 1140Mhz Door de 3rd party cooler wordt hij onder full load niet warmer dan 50graden. En ik hoor mijn pc niet meer .
Ik laat mijn hd4870 gewoon in CCC sneller lopen.. temps zijn tussen de 50 en 60 graden stressed op: GPU clock: 840MHz Mem clock: 1050Mhz