De grote PDA thread

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Darkwing, 29 mrt 2003.

1. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ik zag in een andere thread dat er veel vragen zijn omtrent de verschillende PDA's die er op de markt te krijgen zijn. Om die vragen de plek te geven waar ze horen (hier dus), heb ik deze thread maar geopend.

Eerst maar eens even: wat is een pda? PDA staat voor Personal Digital Assistant, je eigen persoonlijke secretaresse dus in digitale vorm. Pda's worden ook wel palmtops, handhelds of organisers genoemd. Een paar voorbeeldjes:

[​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

De bovenste 2 zijn de meest voorkomende. Linksboven zie je een Compaq Ipaq, die draait op een pocket-versie van Windows. Daarnaast een Palm Tungsten, met een eigen besturingssysteem, Palm OS. Linksonderin zie je de XDA van O2, die naast pda ook tegelijk een mobiele telefoon in zich heeft. Tot slot de Psion Revo. Deze kom je niet zoveel meer tegen in de reguliere verkoop, aangezien Psion is gestopt met het fabriceren van organisers voor de consumentenmarkt.

Elk systeem heeft zo wel z'n voor- en nadelen, al krijgen de machines met Windows CE wel steeds meer de overhand.

In deze thread kun je dus al je vragen kwijt die je hebt over PDA's. Dus brand maar los!

2. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    Ik heb een Psion 5-series van mijn vader gekregen omdat hij een Palm Vx kreeg ofzo. Maar die je hier ziet zijn wel wat nieuwer, kleuren schermpjes e.d. windows. Wat kost zo'n dingetje nieuw? Rond de 600/1200 euro of niet??

3. Lorre

Lorre Brrrrrrrrmmm

Leuk Bevonden:
    0
    dat klopt niet helemaal darkwing
    60% van de verkochte pda's draaien op palm os
    30% op windows pocket pc edition

palm-toestellen zijn goedkoper maar pocket-pc's hebben meestal meer functies

palm os is stabieler maar in windows ce zitten meer standaard functies (alhoewel er bijna niets is dat je met een palm niet kunt en met een ppc wel)

omdat het os van palm kleiner is moeten de toestellen minder kracht hebben dus zijn ze goedkoper ....

een beetje zoals windows en macintosh

4. Matthijs

Matthijs Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb sinds 2 dagen een Palm Zire.

Bevalt super goed !!!

Er zijn voor deze pda's heel veel verschillende downloads te krijgen, zowel van 3 party's als van Palm zelf.
    Bijna alles is GRATIS te downloaden via de pc met een usb kabel naar je pda !!!!

De helderheid en het grafisch vermogen heeft me in positieve zin verbaast.

Mijn Palmke
    http://www.palm.com/nl/products/zire/index.html

5. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Het is idd een beetje zoals Windows en Macintosh (op het gebied van geheugen-vretende applicaties), maar zoals je zelf al zegt heeft Palm OS niet zo'n minderheidspositie als Macintosh. Ik ben zelf weg van de simpliciteit van Palm OS. Daarnaast lijken meer standaard functies bij Win CE wel aantrekkelijk, maar je grootste beperking op een PDA is toch vaak het (soms uitbreidbare, maar dure) geheugen. Bij een Palm kan je praktisch alle onnodige fratsen uit je geheugen wissen, zodat je er programma's op kan zetten waar je wél zelf voor gekozen hebt. (En zoals Matthijs al zei, die zijn in overvloed gratis verkrijgbaar. Daarnaast ben ik bezig te proberen zelf programma's te onwikkelen voor Palm OS, maar dat wil nog niet 100% lukken. :{ Een beetje hulp van deze of gene zou zéér welkom zijn.)

Oh, bijna vergeten. Dit is mijn PDA:

Sony CLIÉ SL10, standaard 8MB, uitbreidbaar door Memory Stick slot, 320x320 pixels, backlight. :cool:

*tevreden blik

Laatst bewerkt: 29 mrt 2003
  6. Lorre

Lorre Brrrrrrrrmmm

Leuk Bevonden:
    0
    ik zou ook nog willen zeggen dat als je een pda wilt met palm os maar toch reteveel functies
    zoals camera;retegoeie mediaplayer;uber kleurenscherm enzo
    (m.a.w de functionaliteit van een pocket pc en de stabiliteit van palm) dan koop je best een sony clié
    klik

7. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Gaaf ding, Eckie, heb er over zitten denken om die ook te kopen, maar omdat ik op zich nog een goeie heb (een Palm m100), heb ik het toch maar gelaten. Het probleem is dat ik alweer uitgekeken ben op dat apparaat :)
    Maar ik wacht toch nog heel even, totdat met die van mij echt niet meer te werken valt.

Toch denk ik dat ik als ik aan een nieuwe pda toeben, overstap op Windows CE. Uiteindelijk zijn de mogelijkheden daarmee toch wat groter. Op multimediagebied (filmpjes en foto's bekijken, mp3 afspelen), maar ook wat applicaties betreft (Pocket Word, Pocket Excell, Internet Explorer e.d.). En qua tekstinvoer werkt het ook net wat handiger dan Graffiti (het palm "handschrift"). Alleen is het nog wel flink duurder...... ff wachten dus nog maar :)

8. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik doe het volgende met mijn pda:

zakelijk:

agenda
    opnemen gesprekken
    planning
    contacten
    takenlijst

prive

divx
    mp3
    spelletjes

Dat ding wordt nu voor 65% gebruikt...

heb een ipaq3850, 128mb sd card

Ga binnenkort een 256 mb sd card kopen, zijn nu nog maar 100 euro....is dus wel te doen.

Verder is de ipaq enorm stabiel, nog nooit gezeik gehad...

9. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    mazingo is btw voor de ipaq nog beter dan avantgo, maar helaas geen active sync en niet voldoende channels met mazingo.

Verder wel minder beperkingen dan bij avantgo.

10. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ff een copy/paste actie

hallo,

op het forum van de website (eerst aanmelden) van de nederlandse pocketpc club.

(pocketpc-club.nl)

Deze website bevat een gedeelte met Te Koop Aangeboden. En daar vindt je een hoop tweedehandse top pocket pc's voor rond de 200-300 euro. Ik heb zelf een ipaq 3850. Dit is echt een top apparaat. Zit helaas geen bluetooth of gsm/gprs functionaliteit op, maar is toch een windows ce 3.0 ppc met windows for ppc 2002. Verder 64+32 mb geheugen, wat meer dan genoeg is voor alle programma's. Daarnaast nog een slot voor een SD card. Ik heb een kaart van 128 mb voor divx films en friends afleveringen of mp3's. Ik wil zelf een 256 mb kaartje kopen (postzegelformaat)....

het forum heeft ook een hotsale gedeelte, hier staan alle mooie en goedkope dealtjes vermeld en de webwinkel of winkel waar je de ppc kunt kopen

Daarnaast kun je op de pricewatch van tweakers ook eens zoeken naar redelijk geprijste ppc's, maar de website van de ppcclub is echt super voor dit soort zaken (een soort xbw, maar dan voor de ipaq.

Enne als ik wederom voor de keuze zou staan, zou ik nog steeds altijd wat meer geld neerleggen voor een ppc met windows ipv een palm (os), met een ppc kun je veel meer multimedia shit doen, naast het feit dat het net zo'n goede agenda functie heeft. Daarnaast is er ook een gigantische lading software verkrijgbaar voor de ppc...maar beide, ppc en palm, voldoen prima aan de meeste eisen. Behalve dat een ppc dus wel die avantgo xbox pagina mooi kan weergeven..haha (dus voor de slick ricks onder ons: koop een ppc, maak je lekker de blits mee)..

EN NU weer ontopic....zullen we eens pijlen of er een ppc (of palm ) pagina kan komen van het nieuws gedeelte van xboxworld?????

groet,

----------------------------------------------------

je moet gewoon op h!!p://www.avantgo.com het programmatje downloaden. Dit installeer je op de palm of ppc en daarna zoek je op dezelfde site naar het xbox kanaal (channel)

Speciaal voor palmgebruikers kun je ook via een nederlandse site die avantgo kanalen inlezen.

h!!p://palmclub.nl/channels/

Let wel. Dit zijn geen 100% internet pagina's. Je update ze automatisch tijdens het syncen van je pda. Op palm os kun je het xbox kanaaltje ook lezen, maar dan wat simplistischer van aard.

succes

----------------------

btw. Ik probeerde deze xboxworld site ook in te lezen, maar helaas bevat de site teveel sjieke tierelantijntjes en op de ppc resulteerd dit in een onleesbare brei..... Een speciale pocketpc news channel zou echt super zijn daarentegen....dus al het nieuws in het ppc formaat...dat zou een supercoole nederlandse feature kunnen zijn van deze site..Wellicht is de meerderheid echter niet in het bezit van de gadget (1 xbox gadget is vaak al genoeg he)

m-X

m-X

Enne, vragen ? ? pm me maar, anders gaat deze geheid op slot....en dat is zonde lijkt me.

----------------------------------------------

Hallo, misschien leuk voor pda-bezitters die hier nog niet vanaf weten. Op je pocket pc (win ce 3.0 2002) kun je middels avantgo of mazingo ook een xbox pagina (xbox365 mobile edition) inladen.

Zie dit niet als reklame maar simpelweg als een leuke uitbreiding van het gebruik van je pda. Ik heb zelf een ipaq en heb in avantgo een zooi kanalen gezet, hierbij zit o.a. een xbox website, met leuke nieuwtjes. Er zijn ook nog wat globale gamesites die je kunt inzien, maar die interesseren mij niet echt.

Best leuk wanneer je bijvoorbeeld 'on the road' bent.

succes

groet,

m-X

Laatst bewerkt: 29 mrt 2003
  11. systemerror14

systemerror14 Sonic Deaf Monkey

Leuk Bevonden:
    0
    ik denk erover om een palm m130 te kopen voor 280 euro bij de dixons, de clie is wat duurder, maar zal het echt uitmaken? ik ga hem voornamelijk gebruiken voor zaken als school (als agenda ofzo) en natuurlijk voor spelletjes (en het feit dat het een leuke gadget is)

12. PPM

PPM Blaataap

Leuk Bevonden:
    0
    ik wil dus de axim x5 gaan kopen van dell, heeft iemand hier die en wat zijn je ervaringen ermee?

Link

Als ik het goed begrijp is het voor palm os vrij makkelijk om gratis programma's te downloaden, maar hoe zit dit dan voor MS Pocket PC?

13. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    bull, freeware programma's voor de pocket pc (axim) zijn er in overvloed. De palm bestaat simpelweg wat langer en er zijn daardoor ook wat meer programma's voor. Het was ook makkelijker om voor het palm os programmatuur te maken. Als je 1 miljoen applicaties hebt voor de palm, waarvan de helft gratis is, dan zijn dat prima programma's maar voor de nieuwste shit betaal je toch wel. Dit geldt simpelweg ook voor de pocketpc. Ik heb alles gratis. En legaal. En heb niks meer nodig. Als je naar de website van de ppcclub gaat, kom je alles tegen aan programma's dat je nodig zult hebben.

Het enige voordeel in mijn ogen van de palm is dat het goedkoop is en dat je het ding meestal echt sneller voor het hoofddoel zult gebruiken --> zakelijke doeleinden. Op de ppc is media net zo belangrijk..

Als die axim binnen jouw budget past, zou ik die nemen. Dell is betrouwbaar en je koopt een alles in 1 dingie.. Op zo'n 256 SD card (a 100 euro) past een mooie full screen divx film...

Ik kijk meestal lekker een friends episode voor ik naar bed ga. :):)

Daarna een potje bejeweled of dopewars :):)

Check handago, en dan freeware. Check www.downloads.com en dan ppc freeware. Check www.znet.com en dan ppc freeware. Check www. tucows.com en dan win ce 3.0 en dan freeware. Check de pocketpc-club en dan bij tips naar gratis programma's of check het forum. Check kazaahahahahaha en zoek naar .......yup.

Succes met de afweging. Je mag dan mijn 128 mb Secure Digital, zo groot als een postzegel, kaart voor 40 euro overnemen, ik wil namelijk een 256 mb kaart kopen.

groet, m-X

14. PPM

PPM Blaataap

Leuk Bevonden:
    0
    Over dat geheugen pm ik je wel, maar ik zat dus even op de site te browsen van dell en je kan kiezen tussen twee soorten gehuegen:
    -Dell Axim X5 SD Memory Extension
    -Dell Axim X5 Compact Flash Memory Extension

Wat is precies het verschil tussen deze 2?

15. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    ik heb nu de Compaq Ipaq 3970
    maar ik zou graag weten hoe je dingen van de pc ( dingen die ik heb gedownt), programma's die werken op deze pda ( staat toch bij uitleg) op mijn pdatje krijg
    ik zou echt niet weten hoe ik dat transport moet doen
    alvast bedankt

16. GustavSan

GustavSan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    -Dell Axim X5 SD Memory Extension
    -Dell Axim X5 Compact Flash Memory Extension

PPM, ik begrijp je niet helemaal, zoals ik het op de website zag, heb je beide sloten op de axim. Dat betekent dat je beide geheugenuitbreidingen kunt gebruiken. SD card is nu nog duurder, maar wel het type van de toekomst. De SD kaart is ongeveer 1,5 keer duurder maar twee keer zo klein en sneller.
    Compaq Flash zijn in mijn ogen flinke kaarten, die zijn wel goedkoper. Beide sloten hebben als voordeel dat je vaak in zo'n slot ook een wifi addon of bijvoorbeeld een bluetooth kaart of zelfs een auto gps systeem in kunt stoppen.

Ik heb bij de ipaq alleen maar een sd card slot. Voor andere uitbreidingen moet ik een sleeve kopen.

Verder, Mr blond, ik snap het niet een ppc programma dubbelklik je gewoon vanuit je desktop pc en dan gaat ie automatisch installeren, daarna zal op de desktop pc een melding verschijnen dat je een lokatie moet selecteren op je ppc. Daarna zal er pas iets op je ppc worden geinstalleerd. Daarna de ppc resetten (soft reset) en dan aan de slag.

Maar misschien bedoel je dit niet helemaal. Simpelweg bestanden, bijvoorbeeld mp3 kopieren, doe je via de explorer. Gewoon copie en pasten die hap naar mobile device (?)

De ipaq 3970 is trouwens cool, ik mis bluetooth op die van mij, want ik kan nu alleen met een gprs sleeve online zijn 24/7, of via de telefoon maar dat is retetraag.

PPM, de axim is cewl (zou zelf echter de xcale 400 nemen, maar die is 150 euro duurder:):))

btw, ik heb een transend sd 128 mb card....20mb per friends ep, 3mb per mp3, 1,5 mb per wmafile, 100 mb per film.

17. da_master_chief

da_master_chief Morrowind Master

Leuk Bevonden:
    0
    Heb die Palm Zire ook (maand of 3 ). Maar waar download jij programma's? Ik kan bijna niks hiervoor vinden.

18. PPM

PPM Blaataap

Leuk Bevonden:
    0
    Wat is het voordeel van de een boven de andere soort geheugen? dat bedoel ik eigenlijk.

19. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    http://download.com.com/2001-2008-0.html?tag=dir

Kijk hier eens, vind je duizenden applicaties voor Palm OS.

20. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Compact Flash is goedkoper, maar trager.
    SD is duurder, maar kleiner, sneller en kan voorzien worden van een beveiliging.

Deel Deze Pagina