Contrast.
Twee redenen:
1. Er is nog geen goede toepassing van 4K resoluties.
Ten eerste is er geen console of iets dergelijks dat deze resolutie uitzend. Op de PC is het ook geen pretje. Laatst het artikel op eurogamer.net gelezen over hun tests met 4k gaming.
Het resultaat was dat de krachtigste kaarten (+/- 500 euro) op de markt de resolutie maar slecht aankunnen.
Verder was de conclusie dat in huidige games het aantal polygonen en de texture resolutie gewoon veel te laag is. Het gevolg was dat alles 'blokkerig' aanvoelde omdat het gebruik van polygonen voor ronde objecten TE zichtbaar was. Het zal dus nog een aantal jaren duren voordat we de grafische kracht in huis hebben om dit nuttig te kunnen gebruiken.
2. Het menselijk oog is veel gevoeliger voor contrast als voor resolutie.
Het valt veel eerder op dat de kleuren incorrect/niet mooi zijn dan dat de resolutie laag is.
EDIT: over de consoles. De huidige xbox en Playstation kunnen geen 4k resolutie aan. Zelfs nu renderen ze meestal in HD-ready (720p) en upscalen naar full-HD (1080p). De volgende consoles renderen waarschijnlijk in 1080p en upscalen naar Ultra-HD (4K).
Laatst bewerkt: 19 jan 2013