Qua specificaties zit het hem met name in de smart tv functies zoals apps, internet rowser, betere mediaplayer en 3D ondersteuning. Daarvan vind ik zelf alleen de mediaplayer een noemenswaardige verbetering omdat de bestandsondersteuning groter is. Het gros van de bestanden wordt inmiddels feilloos afgespeeld, dat was bij Panasonic in het verleden niet zo. Als je al een goede mediaspeler hebt is dat echter van weinig waarde.
Een aantal eigenschappen is echter niet duidelijk in de specificaties te vinden maar wel aardig verbeterd.
- De antireflective coating die op het panel zit om te zorgen dat de kijker overdag minder last heeft van invallend zonlicht is verbeterd. Met name zonlicht dat schuin van boven komt is minder storend. Om die reden is het beeld donker als je van bovenaf op de tv kijkt.
- De ST/GT/VT60 series kunnen beduidend meer licht uitzenden dan oudere modellen zodat overdag kijken prettiger is zonder altijd een gordijn dicht te hoeven trekken. Misschien is dit wel de grootste verbetering aan de 2013 line-up geweest. Enkel de Samsung F8500 plasma serie kan nog feller als we het over plasma tv's hebben.
Desalniettemin blijft plasma het beste tot zijn recht komen in een verduisterde ruimte.
- De black levels van de nieuwe series zijn wederom lager dan in voorgaande jaren. Het is geen OLED zwart maar een hele goede nummer twee. In een verduisterde ruimte komt dit het beste tot zijn recht, natuurlijk. Sommige mensen zeggen dat de rand niet te onderscheiden is van de zwarte balken bij een willekeurige BluRay film. Dat gaat mij iets te ver, maar het verschil is niet groot.
Of de verbeteringen t.ov. een G10 de moeite waard zijn voor jou moet je zelf bepalen natuurlijk. De G10 serie stond er wel om bekend dat de black levels na verloop van tijd hoger werden en dus lichter. Latere generaties heb ik dat nooit over gehoord. Het verschil met de GT60 zal er zeker zijn.
Heb je nu vaak last van reflecties dan zou het betere filter in combinatie met de hogere light output misschien van waarde zijn.
Ik heb zelf de 42GT60 ongeveer een maand geleden gekocht omdat Panasonic is gestopt met haar Plasma lijn en ik niet durfde te gokken dat Samsung het stokje zou overnemen. Nu blijkt inmiddels dat Samsung de F8500 voortzet en daarnaast enkel een H5000 serie introduceert. Laatstgenoemde kan zich niet meten met de 2013 plasma lineup van Panasonic. De F8500 is relatief vergelijkbaar op de meeste fronten.
Als ik mijn GT60 vergelijk met een G20 van mijn broer zie ik de vooruitgang zeker maar weet ik eerlijk gezegd niet of het de prijs waard is als je huidige tv nog goed werkt. Het is een lastige keuze omdat OLED nog ver verwijderd lijkt te zijn van massaproductie door de lage yields (maar een beperkt deel van de geproduceerde panels is goed genoeg voor gebruik) en het feit dat slechts 2 fabrikanten OLED modellen ter beschikking hebben.
Het lastige met plasma tv's blijft daarnaast dat ze in winkels niet tot hun recht komen omdat er zo'n enorme hoeveelheid omgevingslicht is en de fosfors in een plasma tv reageren op het UV licht dat door de verlichting in de showroom wordt uitgezonden. Daardoor lijkt de zwartwaarde altijd zo beroerd t.ov. een LCD, terwijl het omgekeerd eigenlijk waarheid is.
Als je nog voor een Panasonic plasma wilt gaan zou ik niet te lang wachten. De productie is immers 31-12-2013 gestopt en Panasonic had het erover dat na 31-3-2014 het over zou zijn. Het is lastig inzicht te krijgen in de omvang van de voorraden en de grootte van de vraag op het moment. Daarom heb ik de knoop doorgehakt omdat ik niet te laat wilde zijn of onverhoopt een dead on arrival te krijgen die vervolgens niet 1,2,3 te vervangen is als gevolg van een beperkte voorraad.
Een lastige keuze, maar ik denk dat ik met een LCD niet tevreden zou zijn (i.v.m. kijkhoeken, motion handling, inhomogeniteit, mindere black levels, vaak hogere input lag) en ben daarom overgegaan tot aankoop. Ik had echter geen tv die verder nog voldeed dat maakte de keuze wel gemakkelijker.
Een kalibratie schijnt inderdaad een groot verschil te maken als ik afga op de positieve reacties die vaak op fora te vinden zijn. Ik heb zelf geen ervaring met een kalibratie (hoewel ik er regelmatig over lees op bijv. hdtvtest.co.uk) dus kan moeilijk inschatten of het een fair alternatief is voor de aanschaf is van een nieuw model dat niet gekalibreerd is. Ik overweeg het in een later stadium te laten doen.
Succes
Laatst bewerkt: 21 mrt 2014